Cashen met commercials

Bekende koppen in reclames

20 januari 2018 13:13 Aangepast: 16 februari 2018 08:21

Deze week werd de leukste Nederlandse reclame weer beloond met een Gouden Loekie. Met zo'n originele, grappige of juist ontroerende commercial kunnen merken zichzelf goed in de markt zetten. Een andere manier om dat te doen, is door een beroemdheid in te huren om je product aan te prijzen. Dat kost een paar duiten, maar dan maak je wel indruk. Hoeveel de sterren precies voor zo'n flitsoptreden vangen, wil niemand bekend maken. Maar smeuïge details over de totstandkoming van zo'n commercial zijn er gelukkig wel. Net als weetjes over de sterallures of juist nobele bedoelingen van de reclame makende beroemdheden.

Sylvester Stallone voor Remia
Bij Remia waren ze op zoek naar de ultieme stoere man en de zoektocht eindigde bij niemand minder dan actieheld Sylvester Stallone. Leuk bedacht, maar niet zo makkelijk uitgevoerd, want de filmster had nogal wat eisen. Zo moest er in Los Angeles, niet al te ver van zijn huis, gefilmd worden. In de commercial zien we hoe de Nederlandse acteur Jan Kooijman op de set van een actiefilm streng wordt toegesproken door Stallone. Als hij een echte man wil zijn, moet hij grote stukken vlees eten. Met flink wat saus natuurlijk. Klein probleempje was het verschil in lengte tussen de twee acteurs. Kooijman steekt een flink stuk boven Stallone uit en daardoor wilde de Hollywoodster niet direct naast zijn tegenspeler staan. Daarnaast had de 71-jarige acteur liever niet dat hij van bepaalde kanten gefilmd werd. Al die ijdelheid, terwijl hij zichzelf niet eens tegen kan komen tijdens een avondje zappen, want ook dat stond in het contract: de reclame mag niet op de Amerikaanse markt vertoond worden.

George Clooney voor Nespresso
Al meer dan tien jaar zijn ze gelukkig samen: George Clooney en zijn favoriete koffiemerk Nespresso. In de stijlvolle commercials drijft de acteur de spot met zichzelf en zijn imago als womanizer. Dat moet hem inmiddels toch een leuke extra villa opgeleverd hebben, zul je nu vast denken. Maar nee, de charmante acteur heeft zijn koffiecentjes voor iets heel anders gebruikt. Clooney staat bekend als gepassioneerd strijder voor de mensenrechten en hij investeerde zijn reclame-inkomsten in een satelliet boven de Noord- en Zuid-Soedanese grens. Dit om de druk op de Soedanese president en oorlogsmisdadiger Omar al-Bashir op te voeren. De koffie-industrie heeft flink geleden onder die jarenlange oorlog die in de regio heerst, maar dankzij Clooney probeert Nespresso de industrie weer nieuw leven in te blazen. Ook is de acteur nauw betrokken bij de verschillende duurzaamheidsinitiatieven van het koffiemerk. Clooney is dus veel meer dan alleen het gezicht, hij heeft ook echt hart voor de zaak.

Sarah Jessica Parker voor Blokker
Toen Blokker zichzelf in 2016 een nieuw imago aanmat, wilde het oer-Hollandse merk dat wij Nederlanders de verbouwde winkels door de ogen van Sex and the City-actrice Sarah Jessica Parker gingen bekijken. Parker is in de reclame namelijk dolenthousiast over Blokker en al diens praktische, huishoudelijke artikelen. Terwijl ze haar vloer schoonmaakt en wat onhandig klooit met een blender vertelt ze haar verbaasd toekijkende vrienden hoe fantastisch Blokker is. De actrice vond het grappig om aan de commercial mee te werken, aangezien ze thuis heel wat vaker in de keuken staat dan het filmpje doet vermoeden. Voor Blokker bleek het inhuren van Parker een goede zet. De reclame viel behoorlijk op en bleef bij veel mensen hangen. Ook bij een jongere doelgroep, die daarvoor weinig oog voor Blokker had. Bovendien gaven veel kijkers aan een positiever beeld van de keten te hebben gekregen.

Mickey Rourke voor Bavaria
De bekende Amerikaanse acteur Mickey Rourke houdt wel van een biertje, maar het verschil tussen alcoholvrij en normaal bier proeft hij niet. Tenminste, dat is wat de reclame van Bavaria 0.0% ons moest doen geloven. De opnames daarvan verliepen niet bepaald vlekkeloos. Rourke kwam te laat opdagen en ging vervolgens eerst op zijn gemakje een biefstuk bestellen op zijn kamer. Toen de camera eenmaal draaide, leek het vlot te gaan. Totdat er per ongeluk een geluidshengel in beeld was gekomen en een take over moest. Rourke werd kwaad en stormde weg. Na een sussend gesprek deed hij weer mee, maar niet van harte. Zijn opdracht was om geïrriteerd naar de bar te lopen en een biertje te bestellen. Maar dat kwam er niet krachtig genoeg uit. Toen Rourke gevraagd werd of hij de opname opnieuw wilde doen, liep hij woedend naar de bar en schreeuwde: "Give me a fucking beer!" Dat was niet de tekst die in zijn script stond, maar het werkte wel en deze niet gespeelde irritatie is dan ook in de commercial terecht gekomen.

Morgan Freeman voor Swinckels
Totaal vrij van kapsones was Morgan Freeman, die eveneens met Bavaria in zee ging om voor hen het submerk Swinckels te promoten. De Oscarwinnaar staat bekend om zijn unieke stemgeluid en hij was daardoor de uitgelezen kandidaat voor de boodschap die Bavaria wilde overbrengen: luister naar je innerlijke stem. Het liefst natuurlijk met een biertje in de hand. De bejaarde Morgan (80 jaar) zag het wel zitten, want een dag nadat hij de opzet voor de commercial toegestuurd had gekregen, zei hij al ja. Volgens global brand manager Gijs Swinkels verliep de samenwerking met Morgan bijzonder soepel. "Hij kwam gewoon iedereen een handje geven en was erg netjes." En bovendien zeer professioneel: "Hij wilde zelfs even doorgaan in de lunchpauze, omdat hij dacht dat het beter kon." Tijdens de opnames, die in Freemans geboortestad Memphis plaatsvonden, heeft de acteur ook kunnen proeven waar hij nou precies reclame voor aan het maken was. Gelukkig concludeerde de sympathieke Freeman na een paar slokken Swinckels dat het een erg lekker pilsje was.

Door Kita van Slooten

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore