Huishouden

Rommel in de werkkamer? Met deze tips hou je de ruimte opgeruimd en overzichtelijk

03 september 2020 16:45 Aangepast: 03 september 2020 23:33

Door het thuiswerken werken we veel op ongewone, nieuwe, geïmproviseerde plekken. Of in de werkkamer, als je die hebt. Maar ken je dat probleem ook, dat de werkkamer heel vaak rommelig is of oogt? Niet echt een fijne plek om je helemaal te kunnen concentreren. Galit helpt je om orde en structuur te brengen in de chaos.

Systeem?

Zit er systeem in je werkkamer of juist niet? Kijk eerst eens goed naar wat er allemaal ligt en waar je de ruimte eigenlijk voor gebruikt. Vaak is de werkkamer een plek die spullen aantrekt, waar je dozen wegmoffelt, batterijen verzameld of stapels kindertekeningen dropt. Dat kan natuurlijk, maar het zorgt ook voor onrust. Zoals bij Kim in huis het geval was. Gelukkig kon Galit haar met een aantal fijne tips goed op weg helpen.

Opruimen…

Stiekem willen we allemaal een opgeruimd huis, maar eigenlijk hebben we er een hekel aan. Of je weet totaal niet waar je moet beginnen. Gevalletje: “door de bomen het bos niet meer zien”. Eén ding is zeker, het is een klusje dat je het beste gestructureerd kunt aanpakken! Tip 1 is dan ook; vraag je altijd drie dingen af.

  1. Wil je het houden
  2. Kan het weg
  3. Kun je het weggeven/ verkopen

Bedenk van te voren dat continu die drie beslissingen nemen best wel intensief is. Deel de ruimte daarom op in kleine stukjes en wil niet ineens te veel opruimen. Begin bijvoorbeeld met 1 of 2 planken in een kast. Gaat dat goed, dan pak je de rest van de kast erbij en zo ga je langzaam door.

Tips voor Kim

Bij Kim in de werkkamer was goed te zien dat ze tegen een paar dingen aanliep. Zo lagen er dozen en stapels kindertekeningen. Je kleine Picasso maakt vaak het ene kunstwerk naar het andere maar wat moet je er mee?

De tip van Galit: “het is slim om eens per maand de hele doos uit te zoeken en dit jaarlijks -bijvoorbeeld in de zomer- nog eens over te doen. De tekeningen die je dan echt nog wilt houden, bewaar je in een map met insteekhoesjes. Zo heb je voor ieder kind meteen een leuk bewaarboek en hou je de voorraad voor jezelf overzichtelijk”.   

Waar leg je belangrijke papieren?

Die flinke stapel “dat ga ik nog wel doen” facturen ligt vaak ook in de werkkamer. Heb jij die ook en wordt die -stiekem- steeds groter? Ook daar heeft Galit een slimme tip voor!

“Koop twee handige insteekbakken en plak er labels op. Eén met actie, voor de papieren waar je nog iets mee moet en één voor archiveren, waar je papieren in stopt die je eigenlijk in je administratiemappen wilt bewaren. Zorg er wel voor dat je deze dan voortaan 1x per maand leegmaakt”.

Zorg voor rust

Rust en overzicht zijn de belangrijkste zaken in je werkkamer. Heb je verschillende foto’s, tekeningen, kaarten en andere kleine “frutsels” in de kamer staan? Dat is gezellig, maar oogt ook chaotisch. Door de kapstok van Kim te vervangen voor een magneetbord behoud je de leuke spullen, maar oogt het al snel minder rommelig.

Ook een tip: bewaar overige, kleine troepjes en dingen die je niet nodig hebt uit het zicht.

Centreren kun je leren

Dé tip voor een opgeruimd gevoel is alle spullen die hetzelfde zijn, bij elkaar zetten. Zoals hier in de kasten van Kim. Zet de boeken in één kast en alle bewaardozen in de andere. Het doet iets met het beeld, maar ook echt met de sfeer van de ruimte.

Wedden dat je werkkamer na deze flinke sessie een stuk fijner is?

Fotocredits

Headerbeeld: Sonja Velda 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore