Milou Boersen werkt sinds 2015 met keramiek en maakt hier prachtig servies mee. Tijdens haar studie ‘docent beeldende kunst en vormgeving’ kwam ze voor het eerst aanraking met keramiek. Nu een aantal jaar later heeft zij haar eigen studio en een geweldige serviescollectie!
In de leer
Ze raakte tijdens haar studie enorm enthousiast en besloot hierna een jaar in leer te gaan bij een productontwerper. Milou vergrootte hier haar kennis over het werken met keramiek. Hier leerde ze veel over de verschillende technieken en methodes en ontwikkelde haar eigen stijl. "Het is een vak wat je doorgeeft en aan andere leert, dat is het mooie eraan."
Een eigen studio
In 2017 opende Milou haar eigen studio ‘Milou Broersen Ceramics’ in Amsterdam. In deze studio werkt zij aan haar collectie handgemaakt servies. Ze experimenteert met verschillende kleisoorten en werkt vooral veel met porselein en steengoed. "Het materiaal moet voor zich spreken." Ze wil met haar servies vooral de essentie weergeven. Het servies bestaat uit vier uiteenlopende kleuren. Door de pigmenten van de kleuren door de klei heen te mengen wordt het karakter van het materiaal niet aangepast. Hierdoor behoudt het servies de natuurlijke matte look.
Het proces
Het servies is prachtig maar erg arbeidsintensief. Wanneer het servies gemaakt is moet het daarna één dag drogen. Dan moet het ontwerp afgewerkt worden en vervolgens twee dagen in de oven. Daarna moet alles nogmaals worden afgewerkt en dan moet het servies weer twee dagen de oven in. Het duurt dus zeker een week voordat een item helemaal klaar is om naar de klant te gaan.
Samenwerkingen
Ze werkt veel samen met restaurants en bedrijven die op zoek zijn naar specifiek servies. Klanten kunnen ook zelf hun voorkeuren aangeven en dan past Milou het ontwerp hierop aan. Ook geeft Milou twee keer per jaar een cursus van 8 weken waarbij mensen hun eigen ontwerp kunnen uitwerken. Ze vindt het ontzettend leuk om haar passie te delen en mensen meer te leren over haar vak.
Tijdloos servies
Milou stopt veel energie en tijd in haar producten en dit zie je ook terug in haar geweldige collectie. Het liefst wil zij ook dat klanten weten hoeveel tijd en aandacht erin gaat zitten. Zo wil zij stimuleren dat mensen anders gaan kijken naar de producten en deze meer gaan waarderen. Het servies is tijdloos en je kunt er eindeloos mee combineren.