Van onze partner ANWB

Zo bespaar je op het onderhoud van je auto

15 januari 2021 12:21 Aangepast: 22 januari 2021 10:24
Beeld © iStock

Een eigen auto is vaak duurder dan we denken en vooral dan we zouden willen. Samen met ANWB geven we tips om te besparen op het onderhoud van je auto.

Heb jij enig idee wat je auto per maand kost? Als leaserijder waarschijnlijk wel, maar met een eigen auto wordt het een stuk ingewikkelder. Van de brandstof- en verzekeringskosten is nog wel een redelijke inschatting te maken, maar wat dacht je van kosten als afschrijving, onderhoud en belasting? Als je al deze kosten op een rijtje zet, bijvoorbeeld met deze tool, vallen die waarschijnlijk hoger uit dan je dacht. De komende weken geven we daarom samen met ANWB tips om te besparen op je auto. Vorige week gaven we tips om voordelig een goede occasion op de kop te tikken. Deze week: zo bespaar je op het onderhoud van je auto.

1. Kijk welk onderhoud je zelf kunt doen

Met besparen op onderhoud bedoelen we natuurlijk niet dat je mínder onderhoud moet gaan plegen, dat is nooit een goed idee. Maar door bepaalde controles zelf tijdig te doen gaat je auto langer mee en voorkom je grote en dure reparaties in de toekomst.

Zo is het slim om elke maand je bandenspanning te checken. Te zachte banden zijn namelijk niet goed voor je wegligging, zorgen ervoor dat je meer brandstof verbruikt én vergroten de kans op een klapband. Te harde banden wil je ook niet, want dit zorgt ervoor dat je banden sneller slijten. De ANWB laat hier in 5 simpele stappen zien hoe je je bandenspanning kunt checken. En let dan ook meteen op de profieldiepte en slijtage van je banden.

Ook je koelvloeistof kun je het best elke maand even controleren. Als je regelmatig bij moet vullen kan dit namelijk duiden op lekkage. Daarnaast zijn er koelvloeistoffen die tussentijds vervangen moeten worden omdat de werking anders achteruitgaat. Of dit voor jouw auto geldt kun je in het instructieboekje van je auto terugvinden. Hoe je de koelvloeistof het beste kunt checken lees je hier.

Hetzelfde geldt voor het oliepeil, kijk dit ook liefst elke maand een keer na. De olie in je motor is niet alleen een belangrijk smeermiddel voor de draaiende delen, maar heeft ook een koel- en reinigingsfunctie. Ook hier kan het je dus veel (kostbare) ellende besparen, wanneer je dit zelf goed in de gaten houdt. Als je wacht tot het lampje van het oliepeil brandt, ben je meestal al te laat namelijk.

2. Imitatie-, revisie- of gebruikte onderdelen

Zeker bij oudere auto’s kan het natuurlijk alsnog voorkomen dat bepaalde onderdelen vervangen moeten worden en dit kan helaas flink in de papieren lopen. Toch kun je ook hier op besparen door je garagist te vragen om een gereviseerd of gebruikt onderdeel te gebruiken in plaats van een gloednieuw merkonderdeel. Vooral bij onderdelen als de dynamo, startmotor en versnellingsbak kan dit een interessante optie zijn.

Wanneer het om je remmen, koppeling of schokdempers gaat wil je natuurlijk niet dat er een gebruikt onderdeel teruggeplaatst wordt. Dan kan een imitatieonderdeel misschien een oplossing zijn. Dit zijn gloednieuwe onderdelen die hetzelfde doen als merkonderdelen, maar dan zonder merkje erop. Imitatieonderdelen zijn er vaak in verschillende kwaliteit- en prijsklassen. Spreek wel met je garagist af dat je ook op gebruikte of imitatieonderdelen garantie krijgt, anders ben je straks mogelijk alsnog duurder uit…

3. Kies de juiste specialist

Ook de keuze van de garage of specialist waar je naartoe gaat heeft invloed op de kosten die je maakt. Een dealer is bijvoorbeeld meestal duurder dan een onafhankelijke garage.

Onderhoud en reparaties uit laten voeren door de dealer is vooral aan te raden wanneer je auto nog in de garantieperiode zit. Is je auto ouder en eerder al bij andere garages geweest, dan kan de dealer dit tegen je gebruiken wanneer je aanspraak wilt maken op zijn garantie. De dealer is dan misschien juist niet de beste keuze voor je reparatie of onderhoud.

Een BOVAG-garage heeft als voordeel dat er altijd standaard drie maanden garantie op reparaties zit. Deze zogeheten vakgarages zijn vaak wel iets duurder dan universele garages. Daarnaast zijn universele garages vaak wat kleiner en kun je hier dus een iets meer persoonlijke benadering verwachten. En het kan best fijn zijn als de garagist je auto en bijbehorende geschiedenis goed kent. Nadeel is dat dit soort garages niet altijd garantie op reparaties geven.

Dan zijn er ook nog merkspecialisten die gespecialiseerd zijn in één merk, vaak zijn dit de wat duurdere en populaire merken als BMW, Volvo en Mercedes. Voordeel van zo’n specialist is dat deze de juiste kennis in huis heeft en vaak toegang heeft tot goede gereviseerde merkonderdelen, wat jou weer geld kan schelen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo scoor je goedkoop een betrouwbare occasion

4. Laat je niet verrassen!

Een nieuwe accu is misschien niet de duurste reparatie, het is alsnog niet fijn om met een kapotte accu langs de weg (of nog voor de deur) te stranden. Vooral in de winter krijgen zwakkere accu’s het moeilijk: door de kou neemt hun capaciteit af terwijl ze juist harder moeten werken om de auto te starten. Bij strenge vorst vervangt de ANWB soms wel 700(!) accu’s per dag.

Omdat voorkomen nog altijd beter dan genezen is, heeft de ANWB een tool ontwikkeld die kan voorspellen wanneer je accu er de brui aan lijkt te gaan geven. Deze tool heet Smart Driver en werkt op basis van data. Je klikt heel simpel een connector in je auto en vervolgens houdt Smart Driver bij hoe vaak je je auto start. Na verloop van tijd kan de tool voorspellen hoe lang je accu nog meegaat en welke andere reparaties er nodig zijn. Uiteraard krijg je hier ruim op tijd een melding van, zodat je -als het goed is- niet met pech langs de weg te komt staan!

Meer tips en informatie over onderhoud en reparaties om pech te voorkomen vind je op de website van ANWB.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore