This Time Next Year

Echt iets veranderen in je leven: zo doe je dat

13 september 2018 18:31 Aangepast: 17 september 2018 16:45
Beeld © iStock

In het nieuwe RTL 4-programma This Time Next Year proberen mensen in één jaar tijd op eigen kracht hun droom waar te maken. Geloof het of niet, maar dat ligt ook binnen jouw bereik. Alleen: hoe pak je het aan?

Leren lezen en schrijven op latere leeftijd. Opnieuw leren lopen na een ongeluk. Een kind krijgen. Misschien lijken sommige wensen totaal niet realistisch. In alle gevallen is het niet makkelijk het doel te bereiken: dat zal de komende tijd blijken uit de aangrijpende verhalen van de deelnemers aan This Time Next Year.

Stapsgewijs veranderen

Of het ze lukt om vol te houden? Dat is de grote vraag waar het programma om draait. Voor wie zich laat inspireren, heeft psycholoog Titia Roovers een overzichtelijk stappenplan waarmee ook jij een grote, blijvende verandering in je leven kunt scheppen.

"Als je structureel iets wilt veranderen in je leven", zegt ze, "helpt het om die omschakeling stapsgewijs aan te pakken. Of het nou je gezondheid is, je werk of een gewoonte." Ze werkt met acht stappen waarmee het volgens haar 'zeker moet lukken' om je einddoel te bereiken. De stappen zijn gebaseerd op de 'assen van verandering' van de Amerikaanse psycholoog Michael Hall.

Stap 1: wat wil ik niet meer?

"Om te kunnen bepalen waar je naartoe wilt", zegt Roovers, "moet je eerst definiëren waar je nu staat. Wat is het precies waar je genoeg van hebt? Waar zit de pijn? En wat zou er gebeuren als je niet verandert? Ga naar de kern van je onvrede: misschien ren je wel ergens anders voor weg. Zoek je bijvoorbeeld een andere baan omdat je je baas niet kunt uitstaan, maar ben je eigenlijk jaloers op haar succes? Dan liggen de kaarten anders. Wees eerlijk: is je wens een bevlieging, of ben je echt bereid om ten diepste te veranderen?"

Stap 2: wat wil ik wel?

Maak je droom concreet, raadt ze aan. "Wat wil je feitelijk bereiken en wat is daar precies voor nodig? Wat inspireert je nou exact? Bedenk goed of de praktische kant van jouw wens ook bij je past. Misschien droom je bijvoorbeeld van een bed & breakfast in het buitenland, maar hou je eigenlijk helemaal niet van vroeg opstaan. Het helpt om je doel te visualiseren en uit te kristalliseren. Past het dan nog steeds bij wie je bent?"

Stap 3: wat moet ik niet meer doen?

Da's een lastige, zegt de psycholoog. "Benoem de gedachten en overtuigingen die je hebt, misschien al jarenlang, die ervoor zorgen dat je doet wat je nu doet. Welke (negatieve) gesprekken voer je met jezelf? Wat zijn je 'interne saboteurs'? Als je vader ooit tegen je heeft gezegd dat jij toch nooit iets afmaakt, kan dat onbewust als een waarheid in je hoofd rondzingen."

De kunst is om in te zien welke 'belemmerende overtuigingen' je over jezelf hebt. "Zodat je die vervolgens op waarheid kunt gaan toetsen. Bij jezelf, maar liefst ook bij anderen: hoe zie jij mij? Wat zijn mijn krachten en mijn zwaktes? Stel je kwetsbaar op en durf hulp te vragen. Je gedachten opschrijven kan trouwens ook helpen om te 'spiegelen': klopt het wel wat ik denk?"

"Richt je aandacht op de dingen die je kracht geven. Waar heb je steun aan?"

Stap 4: ben ik klaar om te veranderen?

"Met alle inzichten die je tot nu toe hebt opgedaan, kun je de haalbaarheid van je droom bepalen", zegt Roovers. "Als je zeker weet dat je er klaar voor bent, is het tijd om in actie te komen."

Stap 5: ik kan dit!

Creëer nieuwe, positieve gedachten en overtuigingen die je kunnen helpen om je doel te bereiken, is het advies. "Waar heb je steun aan, waar put je kracht uit? Denk aan een compliment dat je kreeg of het gevoel dat je hebt als je op je werk een lastige klus hebt geklaard. Bedenk hoe je je zult voelen als je straks je einddoel bereikt. Natuurlijk kunnen in deze fase ook negatieve gedachten en oude overtuigingen in je opkomen. Vecht daar niet tegen, maar richt je aandacht op de dingen die je kracht geven." 

Wendy van Dijk presenteert This Time Next Year Wendy van Dijk presenteert This Time Next Year

Stap 6: ik doe dit!

Tijd voor de uitvoering. "Maak een concreet plan: wanneer doe je wat? Hoe ga je het aanpakken, wie of wat heb je daarvoor nodig? Wat doe je vandaag, over een week, volgende maand? Definieer kleine en grote mijlpalen: deze week wil ik vijf nieuwe klanten hebben gebeld, of: vandaag ga ik 5 kilometer hardlopen. Maak het concreet en behapbaar en ga aan de slag."

Stap 7: ik doe dit heel goed!

Wees trots als je eenmaal bezig bent. "Sta stil bij successen, hoe groot of klein ook. Realiseer je hoe het voelt om te weten dat je kunt veranderen. Vraag mensen om je heen om support, maar beloon jezelf ook regelmatig. Mijlpaal bereikt? Cadeautje verdiend! Ga in bad, volg die leuke workshop of slaap uit: zoek iets dat voor jou werkt om gemotiveerd te blijven."

"Veranderen begint met volledig erkennen van de situatie zoals die nu is, van de persoon die je nu bent."

Stap 8: hoe ga ik verder?

"Misschien heb je je droom inmiddels verwezenlijkt", zegt Roovers, "of ben je er heel dichtbij. Heel knap! Blijf kritisch: wat gaat goed en wat moet toch anders? Hou je strategie zo nu en dan tegen het licht, misschien moet je toch ergens bijsturen. En als je doel al hebt bereikt: klopte je droom? Of is het in de praktijk toch niet helemaal wat je had verwacht?"

Durf beslissingen te nemen om op koers te blijven, adviseert ze. "Vaak is een kleine aanpassing genoeg, bijvoorbeeld door afscheid te nemen van een veeleisende klant of onaardige docent. Maar het kan ook zijn dat je uiteindelijk toch moet concluderen dat je iets anders moet gaan doen. Helemaal geen schande, je hebt het toch maar mooi gedaan."

Droom najagen

Veranderen begint met 'volledig erkennen van de situatie zoals hij nu is, van de persoon die je nu bent', zegt Roovers. "Als je jezelf een loser vindt omdat je al twintig jaar rookt, is de kans groot dat je na drie stoppogingen weer begint, omdat je 'tóch een loser bent'. Alleen vanuit zelfacceptatie kun je stappen maken. Dan ben je niet ergens tegen aan het knokken, maar juist op een liefdevolle manier een droom aan het najagen."

Titia Roovers is psycholoog en coach. In haar praktijk Sterk Training en Coaching begeleidt zij vrouwen in veranderprocessen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wendy van Dijk geraakt door This Time Next Year

Franks droom: fit lijf, fit leven

Frank van der Meulen: "De sportschool is niets voor mij, dus ik ben gaan zwemmen." Frank van der Meulen: "De sportschool is niets voor mij, dus ik ben gaan zwemmen."

Frank van der Meulen (52) rookte 35 jaar lang soms wel vier pakjes sigaretten per dag en nam voor de kleinste eindjes de auto. In 2015 besloot hij het roer om te gooien. Inmiddels zwemt hij dagelijks drie kilometer en is hij gezond, gespierd en gelukkig.

"Al na een week merkte ik dat ik meer lucht had."

"Mijn conditie was door het roken schrikbarend slecht: ik had het vaak zo benauwd dat ik niet goed sliep en nog geen kilometer kon fietsen. De medicinale puffer die ik kreeg, gebruikte ik op het laatst in dezelfde frequentie als mijn sigaretten. Al tig stoppogingen had ik gedaan, maar nooit hield ik het vol.

In de zomer van 2015 zag ik in dat het zo écht niet langer kon: als ik zo doorging, zou ik eindigen in een rolstoel aan het zuurstof. Ik besloot nu écht te stoppen met roken en daarnaast te gaan sporten. De sportschool is niets voor mij, dus ik ben gaan zwemmen. Ik kwam niet verder dan één baantje voluit, zwemmen heeft alles te maken met ademhaling, Maar al na een week merkte ik dat ik meer lucht had. Dat motiveerde me om ook die laatste stiekeme sigaret te laten liggen: ik was nu net zo lekker bezig!

Omdat de combinatie zwemmen en stoppen met roken vrij snel resultaat opleverde, hield ik het goed vol. Ik stond elke dag vóór zes uur op om baantjes te trekken en in een jaar tijd zag ik mijn lijf drastisch veranderen: ik werd sterker, strakker en gespierder. De complimenten die ik daarover kreeg, waren natuurlijk ook een goede stimulans.

Eigenlijk heb ik sinds het begin nooit meer getwijfeld. Ook al wilde ik soms liever in bed blijven liggen, ik ging tóch naar het zwembad. Drie jaar later zwem ik elke dag drie kilometer. Ik fiets weer overal naartoe en voel me een ander mens. Bang voor een terugval ben ik niet, al zal ik als verslaafde altijd gevoelig blijven voor sigaretten. Maar de beloning van het sporten is zóveel groter dan de verleiding van het roken."

Floors droom: een eigen lingeriewinkel

Floor van de Pavert: "Moeilijk om een goeie bh te vinden als je een afwijkende cupmaat hebt." Floor van de Pavert: "Moeilijk om een goeie bh te vinden als je een afwijkende cupmaat hebt."

Nadat Floor van de Pavert (37) jarenlang als quantumtechnologie-consultant had gewerkt, besloot ze eind 2016 een lingeriewinkel te beginnen: SuperBra. Een jaar later had ze een drukbezochte winkel en webshop. En de zaak blijft maar groeien.

"Ik nam met mijn aanpak een groot risico. Mijn spaarpot was meteen leeg."

"Mijn eigen cupmaat is 60-I en daarom weet ik hoe moeilijk het is om een goede bh te vinden als je een afwijkende cupmaat hebt. Hier viel dus enorm veel winst te behalen, letterlijk en figuurlijk. Ik ben – zonder businessplan – meteen begonnen. Met mijn eerdere consultancywerk had ik een flink spaarpotje opgebouwd, daarmee betaalde ik de huur en verbouwing van het winkelpandje dat ik bij toeval vond in Rotterdam. Ook de producttrainingen en inkoop heb ik uit eigen zak bekostigd.

Ik had geen enkele ervaring in de retail, vooraf heb ik één dag meegelopen in de winkel van een vriendin. Ik nam meteen iemand in dienst omdat ik ook als consultant wilde blijven werken: zo had (en heb) ik iets van financiële zekerheid.

Mijn spaarpot was meteen leeg, ik nam met mijn aanpak een groot risico. Maar de zaak liep meteen als een trein. We hebben bh's in cupmaat 60-95 D tot en met O, en door SuperBra flink te promoten op social media, kwamen vrouwen al snel uit alle windstreken naar de winkel. In het eerste jaar heb ik acht medewerkers aangenomen en inmiddels staat er een team van twaalf. Soms kan ik de groei amper bijbenen. Volgend jaar hoop ik een tweede winkel te hebben geopend en uiteindelijk moet SuperBra een keten worden. Grote dromen, ja, maar als me dit al lukt in een jaar…"

`