Etiquette

De vijf spelregels van... solliciteren

11 maart 2022 13:00 Aangepast: 11 maart 2022 14:57
Beeld © iStock

Het wemelt van de ongeschreven regels in het leven. Wetmatigheden die niemand je vertelt, maar waar iedereen een mening over lijkt te hebben. In deze rubriek nemen we iedere week een situatie of gelegenheid onder de loep: hoe hoort het daar eigenlijk? Deze week: de vijf spelregels van solliciteren.

De situatie

Je kunt blij zijn met wat je hebt en waar je staat en dat is mooi. Maar soms is het ook leuk, of noodzakelijk, om de boel eens op te schudden. Bijvoorbeeld met een nieuwe baan. En dat betekent: solliciteren. Op dit moment zijn er meer vacatures dan werklozen, maar toch maakt dat het sollicitatieproces nog geen appeltje, eitje. Dus: hoe zorg je nou dat je het flikt? En wat moet je juist niet flikken?

Miniatuurvoorbeeld
Vorige week:

De vijf spelregels bij... onzekerheid

De spelregels

1. Begin als jezelf

Met sollicitatiebrieven en overzichten van het werkverleden is vaak iets geks aan de hand. Omdat het een serieuze aangelegenheid is, denken sommigen dat ze ineens heel plechtig moeten schrijven. Komen ze aan met termen als jongstleden, of erger: afgekort als j.l., en zinsneden als "daar ik" en "doe ik u hierbij mijn sollicitatie tegemoet komen" Brrr.

Tenzij je de hele dag op je werk ook zo praat, hoef je echt niet te schrijven alsof je mogelijke nieuwe baas de koningin herself is. Of zoals de kenners van YoungCapital zeggen: "Cut the corporate bullshit. Zeg waar het op staat." Is wel zo. Zelfs als je hoopt op een baan bij een advocatenkantoor of een bank. Dan formuleer je misschien iets zakelijker, maar nog steeds niet alsof het 1956 is.

Ben je klaar met je brief? Sla 'm op als pdf met je naam en de functie als bestandsnaam. Maak het die recruiter vooral zo makkelijk mogelijk. En zet je werkervaring in een mooie vormgeving. Op Google en Pinterest wemelt het van de mooie templates. Die hoef je alleen maar in te vullen en je eigen foto erin te plakken. Go go go!

'Onderbreek ze. Bijt van je af. Vriendelijk. Beleefd. Maar sterk, met opgeheven hoofd'

2. Wat gezonde arrogantie mag best

Zowel in je motivatie als in het gesprek mag je best laten zien dat je blij bent met jezelf. Je gelooft dat je een goede bent voor die functie, anders probeer je het niet, toch? Vertel dus zonder afzwakkers wat ze aan je hebben. En wat niet. Stel ook hardop de vraag: waarom zou ik hier willen werken? Want it takes two to tango, ook op de werkvloer. Ook als het om geld gaat: noem je salariseis. Gewoon zeggen en dan wachten. Giechelen en zeggen dat je het lastig vindt brengt je nergens, want uiteindelijk maakt het je wel degelijk uit wat er de 25e bijgeschreven wordt.

3. Overtreed de ongeschreven regels

Hoe jij je radicale sollicitatiegedrag uitvoert, moet je lekker zelf weten, vindt sollicitatieblogger Yorien Stroosnijder. Ongeschreven regels zijn er, ontdekte ze. Zoals 'heb liever geen gevaarlijke hobby' en 'zeg nooit dat je aanstaande maandag al kunt beginnen.' "Of blijf in je brave laantje lopen, dat is ook helemaal begrijpelijk.

Maar kom wel op voor jezelf wanneer het nodig is. Bel hén wanneer zij hun afspraken niet opvolgen. Weiger onbeleefde vragen te beantwoorden. Bekritiseer ze op seksistisch gedrag en uitsluiting van bevolkingsgroepen. Stellen ze moeilijke vragen? Stel er eens eentje terug. Onderbreek ze maar. Bijt van je af. Vriendelijk. Beleefd. Maar sterk, radicaal en met opgeheven hoofd. Je bent toch geen barbiepop. En ongeschreven regels, die kun je niet lezen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De vijf spelregels van... speelafspraakjes

4. Doe een leuk jasje aan

Nog een tip van Yorien, die naast het logische rondje googlen al even voor de hand liggend lijkt, maar daadwerkelijk een verschil kan maken: doe een leuk jasje aan. "Draag schone, frisse en gepaste kleren waarin je je geweldig voelt en goed uitziet. Ook als je niks geeft om mode of solliciteert voor de functie van ict-manager, dan nog mag je er leuk uitzien. Een verzorgd uiterlijk staat synoniem voor een betrouwbare en slimme werknemer. Je ziet er gewoon uit alsof je je leven een beetje op orde hebt en dat is onbeschrijfelijk aantrekkelijk voor een werkgever."

5. Lepel geen lelijks op

Wat geldt voor daten geldt ook voor solliciteren: lepel geen lelijks op. Ook als was je vorige baas een broertje Trump en Poetin, verlaag je niet tot galspuwerij. Houd het altijd bij jezelf en zeg bijvoorbeeld dat je je beter thuis voelt in een andere bedrijfscultuur of dat je gewoon toe was aan een baan dichter bij huis. Zeker wanneer je binnen dezelfde branche solliciteert is er een redelijke kans op ons kent ons. En daarbij: kwaadsprekerij straalt altijd onaardig af op jezelf.

Elke week 'Spelregels' volgen? Klik dan op de 'Spelregels'-tag hieronder en vervolgens op 'Volgen'.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore