Corona-aankopen

Een nieuwe hond, e-bike of auto: ‘Zonder corona hadden we dit nu niet gedaan’

26 juni 2020 10:10 Aangepast: 28 juni 2020 14:15
Beeld © iStock

Nu reizen over de grens er voor veel mensen niet in zit, besteden de thuisblijvers hun vakantiegeld en extra tijd aan andere dingen. Eindelijk die e-bike, boot, nieuwe auto of overkapping in de tuin, want nu kan het. Vijf thuisblijvers over wat ze zoal aanschaften in coronatijd.

Bij Ginny (19) thuis kozen ze vanwege corona voor een ‘gezinsuitbreiding’, zoals haar vader het omschrijft: nu ze er de tijd voor hebben, haalden ze een tweede hond in huis. Duitse herder Ozzy woont sinds een week bij hen. Een weloverwogen keuze, vertelt Ginny. "We wilden al langer een tweede hond, maar het was er nooit een geschikt moment voor omdat we allemaal druk zijn. Mijn broer en ik doen een opleiding, mijn ouders werken veel, mijn vader heeft ook nog onregelmatige diensten, en in de zomer gaan we allemaal op vakantie of naar festivals." Nu de zomer opeens open ligt, komt het wél heel goed uit. "Nu iedereen thuis is, hebben we alle tijd en aandacht voor een puppy en hoeft-ie nooit alleen te zijn." Bij een fokker haalden ze Ozzy vorige week op. "Hij had twee nestjes en ze waren allemaal al verkocht. We waren kennelijk niet de enigen met dit idee."

Martina (42) dacht dat haar vakantie naar Griekenland niet door zou gaan, dus ze kocht van haar vakantiegeld een e-bike. Maar zoals het er nu naar uitziet, vliegt ze de eerste week van juli toch naar de zon. Niet of-of, maar én-én dus. "Ik wilde graag een nieuwe fiets, maar schoof dat voor me uit omdat ik mijn geld liever besteed aan vakanties. Die vind ik net wat belangrijker om weer even goed tot rust te komen."

Martina werkt in een verpleeghuis en juist nu was die ontspanning hard nodig. Toen de vakantie niet door dreigde te gaan, haalde ze daarom maar een e-bike à 3.000 euro. En ze was niet de enige. "In de fietswinkel zeiden ze dat de verkoop van fietsen en e-bikes explosief was gestegen. Ze hadden het erg druk." Hoewel haar vakantie nu waarschijnlijk toch doorgaat, heeft Martina geen spijt van haar aankoop. Integendeel. "Ik fiets heel veel, alle kanten op, lekker in de buitenlucht. In mijn eentje maak ik kilometerslange tochten, onderweg luister ik muziek. Ik ben er ontzettend blij mee."

'We gaan niet naar de camping in Italië, we hebben geen zin in mondkapjes, en in de rij staan voor de toiletten'

Normaal gaan ze elke zomer vier weken naar een camping aan het Gardameer, maar hoewel de grenzen inmiddels weer open zijn, zien Myrthe (46) en haar gezin het nog niet zitten om er dit jaar heen te gaan. "Niet zozeer omdat we bang zijn om besmet te raken, maar meer omdat je niet vrij bent", zegt ze. "Je kunt niet vakantievieren zoals altijd en moet toch rekening houden met beperkingen. We hebben drie kinderen, één van bijna tien en een tweeling van acht jaar, die moeten gewoon vrij kunnen zijn op een camping en kunnen gaan en staan waar ze willen. Geen gedoe met mondkapjes of in de rij staan bij het toilet omdat die na elk bezoek grondig gereinigd moet worden."

Caravan

Omdat ze denken dat dit voorlopig niet verandert en ook volgend jaar nog weleens roet in hun vakantieplannen kan gooien, besloten ze hun caravan vanuit Italië naar Nederland te laten komen. Op transport met een vrachtwagen, want inclusief alle spullen die ze er voor het gemak altijd in achterlaten, was-ie te zwaar om met een auto vervoerd te worden. 1.300 euro kostte dat. "Dat is best veel geld om je caravan te laten ophalen ja, als er geen corona was hadden we dat niet gedaan. Stel dat de situatie volgend jaar nog steeds niet normaal is, dan staat-ie daar stof te vangen. Nu hebben we ‘m in ieder geval hier. En als we toch naar Italië willen, dan nemen we ‘m weer mee achter de auto."

Gaan ze dan nu in eigen land weg met de caravan? "Daar zijn we nog over aan het nadenken. Hier geldt hetzelfde als in Italië: als we niet vrij kunnen zijn, hoeft het van ons niet. Áls we gaan, organiseren we het kort van tevoren. We willen wel 100 procent zeker zijn van mooi weer. We hebben ons erbij neergelegd dat het dit jaar niet gebeurt. Vakantie lijkt altijd zo ontzettend normaal en vanzelfsprekend, maar nu zijn andere dingen belangrijk. Het is even niet anders."

Ook de vakantieplannen van Wendy (34) en haar gezin gingen niet door. In plaats van op de camping, zitten ze nu elke dag op hun eigen veranda, die ze helemaal zelf in elkaar hebben gezet. "We hadden een financieel meevallertje en twijfelden of we daarvan een caravan of een veranda zouden kopen. Het werd dat laatste, omdat we daar veel meer plezier van hebben nu we niet op vakantie gaan."

Toen ze twee jaar geleden in hun huis kwamen wonen, was de tuin volledig overwoekerd. Een grondige opknapbeurt stond sindsdien op hun to-dolijstje, maar had daar nog wel wat langer gestaan als het coronavirus er niet was geweest. Nu hadden ze mooi de tijd én wat extra geld om ermee aan de slag te gaan. In zo’n twee maanden was de veranda klaar.

"Een flink project, en met zo’n 2.500 euro ook niet goedkoop, maar het resultaat mag er wezen. We zitten er elke dag, ook als het regent. We lopen via onze eetkamer zo door naar de veranda. ’s Avonds zit je er ook gezellig, we hebben lampjes opgehangen en een nieuwe loungeset gekocht. Het is heerlijk genieten. De kinderen, vier, bijna zeven en twaalf, vinden het ook helemaal geweldig. Voor hen hebben we er een trampoline bij gekocht. Ze moeten zich wel vermaken in deze tijd."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Daten in coronatijd: 'Die 1,5 meter was lastig vol te houden'

"Nieuwe auto. Nieuwe tuin. Nieuwe tuinset. Nieuwe kamer voor ons dochtertje. Nieuwe vloer in de woonkamer." De opsomming van Demis (44) liegt er niet om. Hij zat de afgelopen maanden niet stil en pakte gelijk het hele huis en de tuin aan. De tuin, die aan het verzakken was, nam hij op de schop en zette hij op palen, de kamer van zijn achtjarige dochter behing hij opnieuw en voorzag hij van een nieuwe vloer en een nieuw bed. In de woonkamer komt binnenkort een nieuwe vloer. Hij doet alles zelf. "Ik ben een druk baasje zo."

Op 3 juli zouden ze voor drie weken naar Turkije vliegen, maar dat werd geannuleerd. "Dat bedrag steken we nu in andere, nuttige dingen. Uiteindelijk zijn we iets duurder uit, maar we hadden ook nog wat spaargeld. Alles wat we nu hebben aangepakt zou er uiteindelijk toch wel van komen, maar omdat we niet op vakantie konden, is het allemaal wat naar voren geschoven. Een vakantie heb ik niet per se nodig, als het hier mooi weer is kan ik lekker in mijn tuintje zitten. Dat maakt voor mij niet zo heel veel uit. Mijn vrouw heeft er iets meer last van dat we niet weg kunnen. Maar het is even niet anders. Bij de pakken neerzitten heeft geen zin, daar is het leven ook veel te kort voor."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.