Mode

Fan van streetwear: "Ik kocht elke twee weken nieuwe sneakers"

04 maart 2020 11:12 Aangepast: 06 maart 2020 11:16

Peperdure outfits en Instagram-accounts met waanzinnig veel volgers om al die streetwear trots op te showen. Drie hype beasts over hun liefde voor streetwear: "Ik wil heel graag de nieuwe Travis Scott Jordans. Maar ja, die zijn 800 euro."

Nederlandse streetwearmerken als Patta, Daily Paper en Clan de Banlieue zijn razend populair. In de aflevering NL Streetwear van de Videoland-doumentairereeks Dit is Nederland krijg je een kijkje achter de schermen en leggen de mensen achter deze merken uit hoe ze zo succesvol zijn geworden. Wij vroegen ons af: wie zijn nou eigenlijk de mensen die deze merken dragen en hoe vinden zij het dat Nederlandse streetwear zo groot aan het worden is? Drie streetwear lovers over hun style: "Soms koop ik iets waarvan ik ook een week op vakantie had gekund."

Robin Robin

Dure hobby 

Robin (23) werk parttime als binnendienstmedewerker en verdient de rest van zijn inkomen met Instagram, het customizen van sneakers en doorverkopen van streetwear items.

"Rond 2016 werd ik actief op Instagram. Daar zag ik veel mensen hun outfit posten. Ik ben mij meer gaan verdiepen in merken als Supreme, Off-White, Yeezy Supply. Inmiddels heb ik twee Instagram-accounts. Op mijn normale  account @dailystreetwearinspiration heb ik 173.000 volgers. Ook heb ik een account waarop ik alleen sneakers post, @hypedarcive, met daarop meer dan 200.000 volgers. 

Ik koop vaak dingen om te door te verkopen, maar meestal wil ik het liever zelf houden. Dat doe ik niet, want dan krijg ik mijn vriendin op mijn dak. Zij vindt het maar een dure hobby. Ik probeer haar aan te steken door haar over te halen dure sneakers te kopen, maar eigenlijk vind ik het leuker als zij dat doet dan zijzelf. Ik rijd regelmatig naar Parijs om kleding te kopen, maar dat de Nederlandse streetwear zo in opkomst is, vind ik heel gaaf. Het is natuurlijk super dat merken als Daily Paper en Patta echt de doelgroep aanspreken die ze willen bereiken en daarmee internationaal succes hebben. Zelfs Kanye en Drake dragen deze merken, zij kunnen echt de vertegenwoordigers van de Nederlandse streetwear genoemd worden.

'Soms koop ik een item waarvoor ik een week op vakantie had gekund'

Mijn ouders begrepen in het begin niets van mijn liefde voor streetwear. Ze vinden het nog steeds bizar dat ik sneakers voor veel geld kan doorverkopen, maar vinden het ook wel cool. De meeste winst heb ik gemaakt op een collab jas van Supreme en The North Face. Daar heb ik 800 euro op verdiend. Het geld dat ik met doorverkopen verdien, investeer ik meestal weer in nieuwe items.

Mijn favoriete merken zijn Balenciaga, Fear of God en Supreme. Ik ben een pure streetwearfan en mix mijn kleding nooit. Zo zal ik nooit H&M of Zara dragen, daar voel ik me niet mezelf in. Natuurlijk zijn er mensen die het niet begrijpen of mijn sneakers lelijk vinden, maar dat maakt me niet uit. Ik draag mijn kleding voor mijzelf en voor de mensen die snappen wat ik draag. Soms koop ik weleens een item waarvan ik ook een week van op vakantie gekund, maar toch heb ik liever de spullen. Al wil ik wel een keer naar LA en Japan. Daar is de streetwear heel anders dan in Europa."

Miniatuurvoorbeeld
Media

Alle James Bond-films vanaf maart op Videoland beschikbaar

Joost Joost

Kopen & doorverkopen 

Joost @jkomijn (23) studeert social work in Utrecht en werkt in een restaurant: "Ik krijg notificaties van elke nieuwe drop." 

‘Ik was een jaar of twaalf toen ik interesse kreeg in rapmuziek, en daarmee groeide ook mijn interesse in streetwear. De rappers die ik goed vond, droegen merken als Supreme, Stüssy en Palace en ik dacht: dat wil ik ook! Van mijn ouders kreeg ik eens per half jaar zo’n duur kledingstuk en van jassen betaalden ze de helft, maar daarmee zijn ze gestopt toen ik elk half jaar een nieuwe jas wilde. De rest moest ik doen van mijn eigen zakgeld: 80 euro per maand. Als je bij de H&M koopt, red je het daar misschien mee, maar als je goede streetwear wilt kopen ben je dan na één shirtje blut.

Soms wist ik ze over te halen met het argument dat ik het betreffende kledingstuk weer voor veel geld kon doorverkopen als het te klein was geworden, maar zodra ik oud genoeg was, ben ik bij een restaurant gaan werken om geld te verdienen voor kleding. Op mijn telefoon heb ik apps staan die notificaties sturen van elke nieuwe drop. Hoog op mijn wensenlijst staan de Nike Air Max 1 Atmos Animal Pack die ik voor ongeveer 400 euro kan doorverkopen. Ik vind het een sport om alles voor de normale inkoopprijs te kopen, in plaats van op een dure resell-site.

Inmiddels studeer ik weer en doe ik wat rustiger aan, maar vorig jaar had ik een tussenjaar en werkte fulltime. Ik kocht toen elke twee weken een nieuw paar schoenen. Niet iedereen snapte dat. Ik heb vrienden die studeren, altijd hetzelfde soort overhemd dragen en hun geld liever uitgeven aan bier. Anderen snappen het wel en dragen zelf ook wel streetwear merken, maar oké, ik geef toe: niemand uit mijn vriendengroep besteedt er zoveel geld aan als ik."

Miniatuurvoorbeeld
Mode

De fashionwereld haalt nog altijd inspiratie uit jaren '70

Dean van Hamersveld Dean van Hamersveld

Sneakerhemel

Dean @dean.v.hamersveld is dertien jaar oud en zit in de brugklas havo/vwo: "Ik ben nog te jong voor een bijbaan. Gelukkig heeft mijn moeder weinig zelfcontrole." 

"Ik was elf toen ik streetwear leuk begon te vinden, daarvoor boeide kleding me niet. Ik liep in de Vingino-shirtjes en broeken die mijn moeder voor me kocht. Maar toen begon ik naar rap te luisteren en op de YouTube- en Instagram-accounts die ik volgde andere kleding te zien. Zo kwam ik ook terecht op de site van het merk Supreme. De uitstraling van streetwear vind ik cool. Het is apart, maar niet té en het is comfortabel, maar ook stijlvol.

Toen ik mijn kledingstijl veranderde, zat ik nog in groep acht en veel van mijn klasgenoten vonden het maar raar hoe ik me kleedde. Ik kreeg veel commentaar, dingen als: ‘Je broek is te groot’ of dat het nep was wat ik aanhad, maar daar trok ik me niets van aan. Ik koop nooit iets wat nep is. Dan draag ik liever iets wat goedkoper is, maar wel echt. Daily Paper en Patta vind ik leuk, maar toen ik op YouTube veel filmpjes over sneaker shopping had bekeken, wilde ik heel graag naar LA. Op Fairfax Avenue zit Flight Club, een heel grote winkel met de meest exclusieve merken, eigenlijk een soort sneakerhemel.

Toevallig hadden we mijn ouders al een roadtrip door Californië gepland. We waren al een paar jaar van plan om dat te doen in de vakantie voordat ik naar de brugklas zou gaan, dus ik hoefde niet eens lang te wachten. Het was zo vet om daar rond te lopen. Ik had mijn track sneakers van Balenciaga aan en er waren allemaal rapperachtige types in dure auto’s die naar me riepen: 'Cool shoes, dude!’ Mijn vader snapte er niets van. ‘Waarom kijken ze allemaal naar die lelijke botsauto’s van je?’ vroeg hij. Hij geeft zelf niets om merken en vindt alles duur met twee cijfers voor de komma, dus dat is wel een goed tegenwicht voor mij.

'Ik vind het heel cool om Kanye in Nederlandse streetwear te zien'

Geld verdien ik nog niet en ik ben te jong voor een bijbaantje, maar gelukkig heeft mijn moeder weinig zelfcontrole. Grapje hoor, al probeer ik natuurlijk altijd wel wat dingen van haar af te troggelen. We gaan vaak samen winkelen, dat vind ik heel gezellig. Op de Zeedijk bijvoorbeeld, daar zitten ook allemaal streetwearwinkels. Het is leuk dat streetwear in Nederland steeds groter wordt en Nederlandse merken doen echt niet meer onder voor die uit de VS. Het is cool om Kanye met iets te zien lopen wat uit mijn land komt.

Ik ga bijna verhuizen en dan maak ik een sneakermuur waarop ik mijn sneakers tentoon kan stellen. Ik heb al een mooie collectie, al ben ik net uit mijn Yeezy’s gegroeid. Ik baal ervan en doe ze nog wel aan maar ze doen inmiddels pijn, dus ik ga ze toch maar verkopen. De sneakers die ik nu echt graag wil zijn de Travis Scott Jordans, maar die zijn achthonderd euro. Echt niet normaal duur en ik snap ook dat mijn moeder die niet voor me gaat kopen. Maar zodra ik succesvol ben als muziekproducer, wat ik hoop te worden, koop ik ze meteen."

Vanaf vandaag op Videoland: NL Streetwear

Hoodies en trainingspakken zijn allang niet meer slechts voor thuis op de bank. Tegenwoordig maken ze deel uit van de wereld van high fashion. En dat geldt ook voor Nederlandse streetwearmerken als Daily Paper, Patta en Clan de Banlieue. Jonge ontwerpers zonder modeopleiding en kruiwagens bepalen wat wij dragen. Hoe hebben deze jongens dat voor elkaar gekregen? Vanaf vandaag te zien op Videoland. 

Een voorproefje vind je hier. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore