Ontbijt als een keizer

Kort na het ontbijt weer trek? Met deze tips mooi niet

09 mei 2021 11:22
Beeld © iStock

Het ontbijt, het zet de toon voor de rest van de dag. Althans, als je het niet overslaat. Ben jij team 'ik dagdroom er voor het slapen al over' en heb je vaak snel na het je eerste daghap alweer trek? Dan gaan deze ontbijttips in de smaak vallen.

5 tips om bij het ontbijt op te letten

Denk je een stevig ontbijt achter de kiezen te hebben, blijkt het tegendeel waar te zijn. Hoe dat zit en hoe je het zonder snacks tot aan de lunch redt, lees je hier.

1: Maak tijd voor het ontbijt

Ook al werken we massaal thuis en zou je verwachten dat het minder rennen, vliegen, springen is, toch is het ontbijt vaak een kwestie van hap-slik-weg. Druk de snooze-button tien minuten eerder uit en je hebt bonustijd voor het ontbijt. Door rustig te eten krijg je een meer verzadigd gevoel, dan wanneer het snel weghappen is.

2: Vermijd veel suikers

Heerlijk zo'n zoet ontbijt alleen schiet je bloedsuikerspiegel er flink van omhoog. Dit zorgt ervoor dat je buik snel weer van zich laat horen. Niet alleen toegevoegde suikers, maar ook fruitsuikers vallen in deze categorie. Beperk je de hoeveelheid fruitsuikers, -sappen, smoothies, croissants, cruesli en muesli tijdens het ontbijt, dan klopt de honger pas weer rond de klok van 12:00 in plaats van 10:00 aan.

Tip: houd je van een smoothie (bowl) als ontbijt? Zorg er dan voor dat je mixt met vezelrijke groenten en slechts een klein beetje fruit. Aardbeien en blauwe bessen zijn twee fruitsoorten die laag in suikers zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Kickstart je dag!

Spinaziesmoothie met vers fruit

3: Kies voor voedzaam

Zoals gezegd zet het ontbijt de toon voor de rest van de dag. Daarbij is het belangrijk voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Houd je het bij een karig maal dan krijgt je innerlijke motor niet de juiste hoeveelheid brandstof binnen. Hierdoor heb je binnen twee uur weer trek. Ideaal is het dus om genoeg te eten, liefst tussen de 300 en 400 kcal. Ontbijtjes die de X-factor hebben, zijn onder andere havermout met (plantaardige) melk en noten of een bruine boterham met ei en wat fruit. Vezels, koolhydraten en gezonde vetten, check!

4: Vergeet niet te drinken

Waar we het continu over voeding hebben, mogen we het belang van genoeg drinken niet over het hoofd zien. Ook je theetje, glas melk of kop koffie vult. En stel nu dat je toch in de loop van de ochtend trek krijgt, probeer dan eerst wat te drinken. Het kan namelijk goed zijn dat je lichaam niet vraagt om voeding, maar dorst heeft.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe herken je het verschil tussen honger en dorst?

5: Eet een gezonde snack

Leid het hongerige gevoel je af van het werk en helpt wat drinken niet, ga dan halverwege de ochtend voor een gezonde snack. Neem een banaan met een paar rauwe noten of een cracker met pindakaas en banaan en je bloedsuikerspiegel blijft tot de lunch prima op peil.

Dit is een artikel van

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore