Koopgedrag

Verrassend: déze producten werden door de lockdown het meest online verkocht

05 januari 2021 19:21 Aangepast: 10 februari 2021 10:39

Sinds de tweede lockdown bestellen we met z’n allen weer massaal onze spullen online. Maar wat bestellen we dan precies? Spoiler: het zijn andere dingen dan normaal.

Volgens Beslist.com, is het koopgedrag van de Nederlandse consument sinds de tweede lockdown extreem omgeslagen. “Tijdens de eerste lockdown was er een run op fitnessartikelen en ook zien we nu weer dat mensen online massaal zoeken naar het kopen van gewichten. Voor veel shoppers is fit blijven nu de hoogste prioriteit, maar dit is niet de enige behoefte die sterk naar voren komt.” In dit artikel zetten we een aantal opvallende feiten op een rij.

Handgeschreven kaartje

Verstuur jij wel eens een papieren kaart? Afgelopen jaren daalde de verkoop van papieren kaarten sterk, maar dit jaar is er een stijging in het aantal handgeschreven kaarten dat verkocht wordt. Dit blijkt ook uit de cijfers van Beslist: er is een stijging van maar liefst 134% in ons zoekgedrag naar wenskaarten ten opzichte van vorig jaar.

We brengen meer tijd thuis door dan normaal, wat ervoor zorgt dat we het thuis gezelliger willen maken door middel van activiteiten of spelletjes. Het zoekverkeer naar sjoelbakken steeg opvallenderwijs met 128% en gezelschapsspellen met 47%.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Onderzoek: grote invloed vloggers op koopgedrag kinderen

Omdat we massaal thuiswerken en het er naar uitziet dat dit nog wel even gaat duren, zijn we ook flink gaan investeren in onze thuiswerkplek: het aantal zoekopdrachten naar een bureaustoel steeg met 99% ten opzichte van vorig jaar en ook naar beeldschermen zochten we 64% vaker.

Een andere opvallende stijging is het aantal zoekopdrachten naar haarkleuring: maar liefst 70%. Nu we niet meer naar de kapper kunnen, moeten we onszelf maar voorzien van die felbegeerde balayage, he? Een voordeel: het is goedkoper. Klein nadeel: grote kans dat het mislukt. Maar hé, we hebben gelukkig genoeg tijd om het weer te fixen.

'Nu we niet meer naar de kapper kunnen, moeten we onszelf maar voorzien van die felbegeerde balayage'

Oók interessant - en minstens net zo verrassend, is de stijging in verkoop van producten uit de volgende categorieën op de Beslist website afgelopen jaar:

  • Gewichten (+2778%)
  • Fitnessapparatuur (+284%)
  • Kattenbakvulling (179%)
  • Wenskaarten (+134%)
  • Sjoelbakken (+128%)
  • Bureaustoelen (+99%)
  • Dierenvoer (+91%)
  • Haarkleuring (+70%)
  • Monitors (+64%)
  • Gezelschapsspellen (+47%)

Welk product ben jij meteen gaan scoren toen je hoorde dat er weer een lockdown op komst was?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore