Afvallen

Dít zijn de grootste valkuilen tijdens het afvallen

19 februari 2020 15:30 Aangepast: 27 mei 2020 14:35
Valkuilen bij afvallen Beeld © GettyImages

Op 1 januari 2020 was het dan zo ver: het roer ging om. Na de veel te gezellige feestdagen moesten er toch echt een paar kilo’s af. De hele maand januari wist je je goed te houden aan je dieet en de eerste paar kilo’s waren al snel verdwenen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je het dit jaar langer dan twee maanden volhoudt? Wat zijn de grootste valkuilen?

Volgens Eveline van de Waterlaat, diëtist en dieetpsycholoog, is de kans groot dat je in één van onderstaande veel voorkomende valkuilen trapt of zelfs al eens bent getrapt. Zij weet hoe jij dit – nu wel – kunt voorkomen.

1. Schaamte om hulp te vragen

Volgens Van de Waterlaat is het belangrijk dat je omgeving op de hoogte is van jouw poging tot afvallen. Als dat niet zo is, valt het namelijk ook niemand op als je afvalpoging (wederom) mislukt. De onderliggende angst om te falen is vaak een oorzaak hiervoor. Juist hierdoor maak je het jezelf onmogelijk moeilijk, want zo kan niemand rekening met je houden.

Van de Waterlaat merkt het ook in haar eigen praktijk. "Veel vrouwen schamen zich voor het feit dat ze denken niet alleen af te kunnen vallen. Ze willen geen hulp vragen. Zonde, want samen kom je een stuk verder dan alleen. Kijk eens naar topsport. Iedere topsport heeft een coach die de sporters helpt hun doelen te behalen. Spreek daarom uit wat je wil bereiken en schroom niet om hulp te vragen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Afvallen en alcohol drinken: gaat dat samen?

2. Gefocust op het verkeerde doel

Vaak zijn we geneigd om vooral te focussen op het getal dat de weegschaal aangeeft. Volgens Van de Waterlaat is dit niet altijd de meest betrouwbare graadmeter, gezien je gewicht vaak schommelt. Oorzaken hiervoor zijn bijvoorbeeld de hoeveelheid die je hebt gegeten en gedronken op een dag, of omdat je de ene keer bijvoorbeeld meer vocht vasthoudt dan de andere keer. Om deze reden adviseert Van de Waterlaat om je standaard ’s morgens te wegen, dan heb je dit probleem minder.

Daarnaast is het volgens haar beter om jezelf ook een ander doel te stellen, dan alleen het getal op de weegschaal omlaag te krijgen. Bijvoorbeeld: 'Ik wil me fitter voelen, zodat ik weer met mijn (klein)kinderen kan spelen zonder buiten adem te raken'. Of: 'Ik wil me zelfverzekerd voelen als ik in de spiegel kijk'. 

De diëtist adviseert om niet alleen je gewicht te meten, maar ook je taille omvang, vetpercentage en hoe fit je je voelt. "Hierdoor is de kans kleiner dat je na een tegenvallende meting op de weegschaal meteen de handdoek in de ring gooit."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Kapsalon happen na het stappen: is 's nachts snacken ongezonder dan overdag?

3. Onderschatten hoeveel je eet en overschatten hoeveel je verbrandt

Volgens Van de Waterlaat onderschatten we soms hoeveel we eten en overschatten we juist hoeveel energie we verbranden met bewegen. Houd maar eens een eetdagboek bij. Er zijn verschillende appjes die eenvoudig te gebruiken zijn op je telefoon, zoals MyFitnessPal. Noteer hierbij ook vooral de kleine dingen, zoals bereidingsvet, sausjes en dranken. "Dit soort 'kleine' dingen kunnen namelijk het verschil maken tussen afvallen en aankomen."

Als je elke dag stipt bijhoudt wat je consumeert, zul je ontdekken dat je vaak meer calorieën binnenkrijgt dan je had verwacht. Opeens zie je hoe vaak je eigenlijk iets extra’s eet, als een stukje chocola, traktatie van die collega die weggaat of het opsmikkelen van de restjes van je kinderen of partner. "Een bijkomend voordeel van een eetdagboek is dat je automatisch anders gaat eten, doordat je je bewuster bent van met je eetpatroon."

Ook een stappenteller of smartwatch helpt je inzicht te krijgen in je beweegpatroon. Zodra je je daar bewuster van wordt, zul je ook meer gaan bewegen.

4. Opgeven na één misstap

Fouten maken hoort bij het afvalproces. Wees daarin niet te streng voor jezelf. ‘Ach, nu is het toch al verpest, dan kan ik net zo goed helemaal stoppen’ is een veelgehoorde gedachte die vaak voorafgaat aan een terugval, maar júist door te leren van je fouten, kom je dichterbij het behalen van je doel. "Het gaat niet om hoe vaak je valt, maar om hoe vaak je opstaat. Probeer op afstand naar je fouten te kijken en dan zie je dat die ene misstap heus niet zo erg was als jij op dat moment dacht", zegt Van de Waterlaat.

'Mensen overschatten zichzelf vaak'

5. Onvoldoende voorbereiding

Een ander veelvoorkomend probleem bij afvallen is dat mensen zichzelf vaak overschatten. Mensen denken het op wilskracht en doorzettingsvermogen te redden, maar als je honger hebt en je een stukje taart krijgt voorgeschoteld, is dat nou eenmaal heel lastig. Voor je het weet bezwijk je. Het is belangrijk om te realiseren dat afvallen niet alleen een kwestie van minder eten is. "Je eigen gedrag eens goed onder de loep nemen en een andere leefstijl opbouwen zijn minstens zo belangrijk."

"Als je deze twee aspecten niet verandert, is de kans groot dat je niet afvalt of erger nog: je komt weer aan. Een goede voorbereiding is dan ook cruciaal", gaat de diëtist verder. Ze adviseert om aan het begin van een nieuwe week een planning te maken. Daarin zet je niet alleen wat je eet, maar ook wanneer je gaat bewegen en de mogelijke valkuilen die je die week zou kunnen tegenkomen. Het helpt om hierbij ook de eventuele oplossingen te noteren. "Op die manier ben je goed voorbereid en word je minder snel verrast. Dit vergroot je kans op slagen enorm."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore