Ga naar de inhoud
RTL Wonen

Zo maak je meer bewegen leuker én haalbaar

In het nieuwe jaar is het voor iedereen met een goed voornemen een uitdaging om deze waar te maken. Een veelvoorkomende is sporten of meer in beweging zijn. Samenvattend houdt dit in dat je gezonder wilt leven. Toch is een week snel voorbij zonder dat je het door hebt en heb je geen tijd gehad om te sporten. Wij hebben een aantal manieren bedacht waardoor je makkelijk in beweging blijft.

Maak bewegen haalbaar én leuk

Het is altijd leuk om te zeggen dat je voortaan meer wil bewegen en daar doelen voor te stellen. Toch is het voor veel mensen vaak lastig om het daadwerkelijk uit te voeren, omdat de motivatie ontbreekt. Probeer het daarom vooral leuk voor jezelf te maken. Dit kan je doen door je af te vragen of je iets gaat doen omdat het moet of omdat je het wilt en je er ook echt plezier van gaat beleven.

Wanneer je ergens plezier mee beleeft – of wanneer je resultaat opmerkt – geeft het je automatisch voldoening. Deze voldoening geeft een goed gevoel, waardoor je het vaker gaat doen om datzelfde gevoel nogmaals te ervaren. Bedenk daarom goed wat je echt leuk vindt om de kans van slagen te vergroten om meer te bewegen.

Met kleine stapjes vooruit

Wees niet te streng voor jezelf en verwacht niet gelijk dat je een marathon gaat lopen. Je kan ook met jezelf afspreken om vaker de fiets te pakken in plaats van de auto. Of om vaker – of liever zelfs voortaan – met de trap te gaan in plaats van met de lift. Met kleine stapjes zijn de doelen sneller te behalen.

Wedstrijdje met jezelf en met anderen

Met kleine stapjes kan je uiteindelijk de lat steeds wat hoger leggen voor jezelf. Dit kan je doen door voor jezelf uitdagingen en overwinningen te verzinnen. Met een beloning is presteren immers vaak leuker. Zo kun je bijvoorbeeld een stappendoel voor jezelf bedenken en deze bijhouden via een app op je telefoon, je smartwatch of een stappenteller om je pols. Wanneer je voor jezelf bedenkt dat je elke dag minstens 8.000 stappen haalt, wordt je doel specifieker en is het leuker om een extra ommetje te maken, of je werkdag te beginnen met een fijne wandeling. 

Wil je niet alleen jezelf maar ook je partner of vrienden motiveren om zijn of haar stappendoel te laten halen? Houd dan een onderlinge wedstrijd wie de meeste stappen heeft gehaald aan het einde van de week. 

Daarnaast kan het ook motiveren om je sportactiviteiten te delen met anderen én andermans activiteiten te volgen. Populaire apps hiervoor zijn onder andere Ommetje en Strava. In die laatste app kun je niet alleen je wandelingen (mét de gelopen route), maar ook allerlei andere sportactiviteiten delen. Een leuke uitwisseling die onderling extra motiverend kan werken.

Wandelen
Lees ook:
Wandelen wordt leuker met de 'Ommetje'-app

Op deze manieren maak jij bewegen leuk voor jezelf. Wat nog eens een extra fijne bijkomstigheid is, is dat je tijdens het bewegen de stof endorfine aanmaakt. Oftewel; het hormoon dat je een geluksgevoel geeft. Het beste gevoel om je dag mee te beginnen of af te sluiten, toch?

Fotocredits: 

Niks
Elke week de leukste tips en inspiratie!
Niks missen? Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Voor meer artikelen van RTL Wonen, klik hier: