Gezondheid

Feit of fabel: ook op vakantie moet je trainen om fit te blijven

13 juli 2022 15:47 Aangepast: 20 juli 2022 20:08

Je sport keurig een paar keer per week, eet helemaal healty en laat zélfs de lekkere snacks op werk wat vaker staan. En dan ineens... door een drukke week of vakantie, of misschien wel door gebrek aan motivatie, ligt het sporten ineens stil en voelt het alsof je weer terug bij af bent. Het kan dagen, weken en soms wel een maand duren voordat je weer terug op de rit bent. Roberto da Costa, hoofdtrainer bij ‘Obese’, legt uit hoe je het sporten kunt volhouden én of je nou echt moet blijven trainen op vakantie.

In de wekelijkse rubriek ‘Feit of fabel?’ geven de drie deskundigen van het RTL-5 programma ‘Obese’, Roberto da Costa (hoofdtrainer), Caroline Albers (diëtiste) en Hilde Jans (psycholoog), afwisselend van elkaar uitsluitsel over feiten én fabels die rondgaan over het creëren van een gezonde leefstijl.

 

De moeilijkste fase

Roberto heeft ons eerder al uitgelegd hoe we de motivatie terug kunnen vinden en hoe we het meeste uit onze workout kunnen halen. Dat laat ons achter met de laatste én wellicht moeilijkste fase van het sporten: het volhouden. Bij het volhouden heb je uiteraard ook genoeg motivatie nodig, dus met die kennis kom je al een heel eind. Toch heeft Roberto nog wat andere tips voor je om deze zomer het sporten vol te kunnen houden, ondanks het warme weer.

Miniatuurvoorbeeld
Obese

Feit of fabel: ’s Ochtends direct gaan sporten werkt motiverend

Vakantie is vakantie

Je zou het misschien niet denken; maar ik train niet op vakantie! Vakantie is voor mij echt vakantie, en ondanks mijn grote liefde voor sport past daar past geen workout in. Daar wil ik gewoon ontspannen. Het grappige is dat ik op vakantie juist gespierder word, omdat ik mijn lichaam volledig rust geef. Mijn spieren krijgen op vakantie alle tijd om te herstellen. Daarnaast eet ik op andere momenten, veel meer verspreid op de dag; ook die variatie is goed voor mijn lichaam. Ik zit nou ook weer niet stil hoor, op vakantie. Ik doe gewoon dingen die ik leuk vind zoals waterskiën. Maar op vakantie moet je dus niet per se blijven trainen om daarna weer fit thuis te komen, het helpt je juist in je proces. Of je moet het daar echt te bont maken...

 

Twee tips voor op vakantie

 

1. Een lage intensiviteit

Bij warm weer zou ik mensen niet aanraden om intensief te sporten. Als je toch iets wilt doen, ga dan bijvoorbeeld fietsen, wandelen of zwemmen; iets met een lage intensiviteit. Hardlopen kan je beter overslaan als het heel warm is. En train ’s ochtends of ‘s avonds; kies een koel moment. Zwemmen kan natuurlijk ieder moment van de dag, maar vergeet je niet goed in te smeren!

 

2. Tijd om te kiezen

Over keuzes gesproken, je hebt op vakantie de hele dag de tijd om juiste keuzes te maken! In Nederland zijn we vaak gehaast en bedenken we á la minute nog een maaltijd voor het avondeten. Op vakantie valt, als het goed is, de stress weg en heb je tijd zat om na te denken over een gerecht. Zijn er bijvoorbeeld fruitsoorten die je op vakantie lekkerder vindt dan in Nederland? Neem het ervan! Met deze bewuste keuzes blijf jij op vakantie gewoon lekker fit. Pas wel op met de alcohol en toetjes, want daardoor tikken de calorieën flink aan.

Miniatuurvoorbeeld
Obese

Feit of fabel: Een verse smoothie is even gezond als vast fruit

Twee tips voor thuis

 

1. Varieer!

Wanneer je begint met trainen gaat alles snel en zie je continu je lichaam veranderen. Het lichaam gaat van ‘niets doen’ naar ‘iets doen’. Na een paar maanden sporten blijf je vaak op hetzelfde gewicht/met dezelfde spiermassa hangen. Je lichaam raakt gewend aan wat je doet en eet. Vergeet dan ook niet dat je inmiddels al een stuk sterker bent dan toen je begon. Kijk eens of je wat meer ‘schone’ calorieën kunt eten en je trainingsfrequentie iets kan opschroeven. Probeer ook om op andere momenten van de dag te eten, bijvoorbeeld een tijdje niet meer na 18:00 ’s avonds. Na die tijd eten is zeker niet slecht, maar zo geef jij je lichaam een andere prikkel en is er een grote kans dat je weer afvalt. Blijf met zowel het trainen als het eten variëren.

Hoe vaak je een sportschema aan moet passen verschilt per persoon. Probeer alles uit je schema te halen en het gewicht eerst te verhogen. Merk je dat het echt niet meer werkt, probeer dan een nieuw schema om je lichaam weer met nieuwe oefeningen te schockeren!

 

2. Al gehoord van padel?

Kijk ook eens naar een andere sport naast fitness. Padel is bijvoorbeeld een opkomende sport in Nederland, misschien wordt het wel je nieuwste hobby? Sporten als zwemmen en mountainbiken worden graag uitgevoerd als vrijetijdsbesteding, maar deze sporten moet je niet onderschatten! Er is naast fitness genoeg wat jou net zo goed kan helpen om jouw doel te bereiken. Je hoeft niet vast te zitten aan één sport.

Het kan soms een beetje spannend zijn om dit in je eentje uit te zoeken, maar jouw sportbuddy wil vast wel mee. En heb je er geen? Dan leer je die daar vast en zeker kennen!

‘Obese’ is elke woensdagavond om 20.30 uur te zien bij RTL 5 en vooruit te kijken op Videoland.

RTL

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore