Gezondheid

Feit of fabel: Op een lege maag verbrand je extra vet

06 juli 2022 17:28 Aangepast: 07 juli 2022 09:51

Je hoort het tegenwoordig wel vaker: om extra vet te verbranden tijdens het sporten stel je het voorafgaande ontbijt uit tot ná het sporten. Wat je niet eet hoef je ook niet te verbranden; klinkt logisch toch? Maar is het overslaan van een maaltijd nou echt zo effectief of kan je op deze manier juist minder uit jouw workout halen? Roberto da Costa, trainer bij het RTL 5-programma 'Obese', vertelt je hoe het zit en helpt je op weg met drie tips voor het sportproces.

In de wekelijkse rubriek ‘Feit of fabel?’ geven de drie deskundigen van het RTL-5 programma ‘Obese’, Roberto da Costa (hoofdtrainer), Caroline Albers (diëtiste) en Hilde Jans (psycholoog), afwisselend van elkaar uitsluitsel over feiten én fabels die rondgaan over het creëren van een gezonde leefstijl.

 

Brandstof

Het sportproces begint niet in de sportschool, maar in de keuken. Een maaltijd overslaan is daarom niet de beste optie. Voeding is je brandstof en daarmee kom je vooruit. Wil jij je workout optimaal kunnen doen en echt verder komen, dan moet je dus genoeg brandstof hebben. Als je een rondje loopt of fietst is het niet erg om daarna pas te eten. Maar bij hoge intensiviteit is op een lege maag binnen een kwartiertje je brandstof op. Je kunt het vergelijken met een auto; als je naar Parijs rijdt met een milliliter brandstof in de tank ga je niet ver komen. Zorg dus altijd voor genoeg brandstof.

Miniatuurvoorbeeld
Obese

Feit of fabel: Eten na 20.00 's avonds is ongezond

Deze drie tips helpen jou verder in je sportproces:

 

1. Een warming up en cooling down zijn geen must

Hoewel velen denken dat je een blessure krijgt als je geen warming up of cooling down doet, zijn er genoeg mensen die het niet doen. Toch krijgen deze mensen geen blessure. Je lichaam is namelijk al warm van zichzelf. Al is het met -15 graden natuurlijk een ander verhaal. Het zit ook wel een beetje in de Nederlandse mentaliteit om even snel naar de sportschool te gaan voor een lesje en dan weer weg te gaan, terwijl mensen in Amerika een half uur van tevoren komen voor een flinke warming up of stretch.

Genoeg mensen vinden het lekkerder om wel een warming up te doen en dat is natuurlijk helemaal prima, maar het is geen must zoals je misschien zou denken. Het hangt van de persoon én de tak van sport af. Als ik zelf kracht train doe ik geen warming up; het is maar net wat je prettig vindt.

 

2. Met losse gewichten train je effectiever

Als je met losse gewichten sport, train je meerdere spiergroepen en ben je veel meer bezig met coördinatie. Met een apparaat ben je beperkter in je ruimte en bewegingsuitslag. Maar let op: wanneer je zwaarder gaat trainen, en dat uitprobeert met losse gewichten, is de kans op blessure groter dan wanneer je met een apparaat traint. Dit komt omdat je bij het apparaat maar één beweging maakt; de juiste. Zorg dus altijd dat je bewust met de gewichten en je kracht omgaat.

Ik zeg altijd dat je het gewicht moeten pakken waarbij je bij de achtste herhaling denkt: ik kan niet meer. Vanaf de tien reps zou je het uit je kleine teen moeten trekken. Dat is de enige manier om je spieren sterker te maken. Wil je kijken hoeveel je maximaal kan tillen? Pak dan een gewicht waarbij je één of twee reps kunt doen. Ook dit is een prima manier om spieren op te bouwen; zolang het maar niet te makkelijk is.

Tip: vergeet niet je buikspieren aan te spannen bij bepaalde oefeningen. Zo train je automatisch ook je buik en heb je een win-win!

Miniatuurvoorbeeld
Obese

Feit of fabel: de hoeveelheid slaap beïnvloed je lichaamsgewicht

3. We mogen wandelen als sport niet onderschatten!

Wist je dat een uur wandelen net zo effectief kan zijn, al dan niet effectiever, dan 15 minuten hardlopen? Een uur wandelen kan vrij intensief zijn. Het mooie is dat de ene optie niet beter is dan de andere, dus doe vooral waar jij je goed bij voelt! Hardlopen is beter om je hartslag hoog te houden en wandelen om je hartslag constant te houden. Hardlopen is intensiever voor je gewrichten en wandelen is wat dat betreft weer een veiligere optie.

Het belangrijkste is om plezier te hebben in het bewegen. Het zonnetje schijnt weer en misschien ga je wel op vakantie. Met het warme weer kan het soms moeilijk zijn om uit je stoel te komen, maar er zijn genoeg leuke vormen van beweging waardoor je het sportproces kunt volhouden. Neem bijvoorbeeld een duik in het zwembad of maak een lekkere fietstocht.

 

Volgende week geeft Roberto da Costa meer tips over hoe jij het sporten en bewegen kunt volhouden én hoe je er zin in blijft hebben!

‘Obese’ is elke woensdagavond om 20.30 uur te zien bij RTL 5 en vooruit te kijken op Videoland.

RTL

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore