Etiquette

De vijf spelregels van… yoga

24 juni 2022 09:06 Aangepast: 24 juni 2022 11:07
Beeld © iStock

Het wemelt van de ongeschreven regels in het leven. Wetmatigheden die niemand je vertelt, maar waar iedereen een mening over lijkt te hebben. In deze rubriek nemen we iedere week een situatie of gelegenheid onder de loep: hoe hoort het daar eigenlijk? Deze week: de vijf spelregels van yoga.

De situatie

Namasté holladijee, wie gaat er mee een beetje zen de zomer in? Om dat te bereiken kun je natuurlijk gaan mediteren, je hele bewustzijn weg streamen en voor je uit staren, of je kiest voor yoga. Wat zijn hmmm’s en nehhh’s als het gaat om het vouwen van je voeten?

De spelregels

1. Niemand is te nuchter

Bij yoga wordt misschien snel gedacht aan lenige houdingen, rare ademhalingen en zweverige muziek. Niks van dat alles zeggen Joyce Mol en Marco Kool van Yoga  Liefhebbers. Niemand is te nuchter voor yoga. Volgens hen is yoga juist heel simpel en toegankelijk, omdat het vooral gaat om normaal ademhalen. Joyce: "Veel mensen zijn in de loop der tijd hun natuurlijke ademritme kwijtgeraakt. Hoe dat komt? Een druk leven, sociale media en allerlei andere verplichtingen. Als yogadocente nodig ik mensen graag uit om weer in verbinding te komen met hun eigen  natuurlijke ademritme. Ik noem het ook wel natural breathing. Door je eigen ademritme weer te herkennen krijg je alweer rust en ruimte in je lijf en in je hoofd."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De vijf spelregels van… ontharen

2. Luister naar je lijf

Yoga draait om de connectie tussen body and mind, dus voel vooral wat er gebeurt met je lijf. Dat is voor ieder lichaam anders. Probeer dan eerst weer een stap terug te nemen door te verbinden met je  ademhaling. Je ademhaling is de belangrijkste factor tussen lichaam en geest. Door bewust te ademen kun je voelen waar in je lichaam je ruimte wilt creëren. Vaak kan je ook direct met je ademhaling die ruimte vormen. Joyce: "Uit ervaring weet ik dat mensen ook overvallen kunnen worden door wat ze voelen tijdens de yoga."

"Weet dat alles dat je voelt, goed is. Als je echt twijfelt, geef het dan aan. De docent is er om jou te ondersteunen in de houdingen. Weet ook dat het niet perfect hoeft  te zijn: een minimale stretch is belangrijker dan hoe de houding eruitziet. Ga niet overstrekken omdat je buurvrouw al bij haar tenen kan. Voel goed wat jouw lichaam kan. Vanuit dat punt, waarin je nog kunt ontspannen, ga je vervolgens ademen. Voelen start bij  ademen." Voelen hoeft echt niet moeilijk te zijn. Het kan simpelweg zijn dat je je meer bewust wordt van hoe lang je inademt. Ga eens na hoe diep je buik zich intrekt bij een nieuwe positie en inademing. We zijn zoveel bezig met de buitenwereld, dat je je binnenwereld bijna zou vergeten: met yoga geef je hier aandacht aan.

3. Vind je vorm

Hatha. Vinyasa. Ashtanga. Yin. Bikram. Nidra. En dan nog eens vijftig variaties. Het is voor iedereen persoonlijk welke vorm meer bij hem of haar past. Daarom is het  belangrijk om aan het begin verschillende vormen van yoga uit te proberen. Na één yogales weet en voel je vaak nog niet wat het op de lange termijn voor je kan betekenen. Marco kiest bijvoorbeeld voor acroyoga, wat een combinatie van acrobatiek en yogaflows is. Alle begin is moeilijk.

Joyce geeft aan dat het altijd fijn is om te weten wanneer iemand in haar lessen voor het eerst yoga doet. Zo kan iemand goed  begeleid of geholpen worden en ligt de lat niet te hoog. Daarnaast kan het helpen om een plekje achterin het lokaal te zoeken. Op deze manier kun je goed kijken hoe anderen het doen en zien wat er verwacht wordt, en sta je niet meteen vol in de  spotlights als je de berghouding per ongeluk meer als een dalhouding uitvoert. Iedereen kan het, op zijn eigen niveau.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De vijf spelregels van… suiker skippen

4. Schrijf het niet te snel af

Doe je voor het eerst een poging tot yoga, dan kan dat even wennen zijn Gooi niet gelijk de deur dicht, want zoals je ziet in regel 3 zijn er genoeg soorten die kunnen scoren. Marco: "Bij yin yoga ligt de focus vooral op het versterken en verzachten van het bindweefsel en de gewrichten. Het is een zachte vorm van yoga waarbij houdingen 3 tot 5 minuten aangehouden worden. Mooi om mee te beginnen als je veel last hebt van blessures of herstellende bent. Denk aan whiplash, burn-out, overspannenheid. Maar ook na revalidatie van een operatie is dit een goed idee. Het is toegankelijk voor iedereen en je hoeft er niet lenig voor te zijn."

Joyce: "Vinyasa Flow is weer een vorm van yoga waarin de houdingen aan elkaar gekoppeld zijn op het ritme van de ademhaling. Als een soort dans kunnen houdingen daarbij met  elkaar verweven zijn. Regelmatig hoor ik van mensen die moeilijk rust in hun hoofd krijgen, dat deze actievere vorm van yoga beter bij hen past. Daarnaast is flow-yoga ook eerder aan  te raden bij zwangerschap. Niet om de specifieke zwangerschapsyoga te vergeten." Dus hup, ga, naar die yoga.

5. Altijd in een prettig pakje

Om je goed te vouwen in elke gewenste positie, moet je outfit ook goed zitten. Zonder knellen of puilen, gewoon lekker vrij. Je doet jezelf trouwens wel een lol met een outfit die ook een beetje lekker bij je staat. Want als jij je mooi voelt, beweeg je ook beter. Heus.

Elke week 'Spelregels' volgen? Klik dan op de 'Spelregels'-tag hieronder en vervolgens op 'Volgen'.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore