Gezondheid

Feit of fabel: Een verse smoothie is even gezond als vast fruit

29 juni 2022 14:08 Aangepast: 07 juli 2022 18:31

Het gezonde én snelle ontbijtje dat ideaal in ons drukke leven past, en hip en happening is: de smoothie. Van een proteïnesapje, green juice of gember shot; er zijn genoeg recepten te vinden. Niets klinkt zo ideaal als ’s ochtends alle voedingswaarden in één teug naar binnen te gieten. Maar is die smoothie nou écht zo gezond als een paar stukken fruit? Of verlies je door het blenden belangrijke vitamines en vezels? Caroline Alberts, diëtiste bij het RTL 5-programma ‘Obese’, heeft het antwoord voor je.

In de wekelijkse rubriek ‘Feit of fabel?’ geven de drie deskundigen van het RTL-5 programma ‘Obese’, Roberto da Costa (hoofdtrainer), Caroline Albers (diëtiste) en Hilde Jans (psycholoog), afwisselend van elkaar uitsluitsel over feiten én fabels die rondgaan over het creëren van een gezonde leefstijl.

 

Snel en makkelijk

Het is heel erg van deze tijd dat we producten pureren en dus vaak smoothies drinken. Alles moet snel; het past bij ons gehaaste leven. Hoe makkelijk is het dat je alles bij elkaar gooit, pureert en meeneemt in de auto naar het werk?

Miniatuurvoorbeeld
Obese

Feit of fabel: de hoeveelheid slaap beïnvloed je lichaamsgewicht

Een paar stukken fruit met yoghurt of kwark en wat havermout erbij; er zijn genoeg recepten om de lekkerste smoothies te maken. De smoothies zorgen ervoor dat je in een korte tijd veel binnenkrijgt. Binnen een paar minuten heb je de smoothie gemaakt én is het glas ook weer leeg. Maar hoe lang zou je erover doen als je de hele inhoud in vaste vorm zou eten? Denk bijvoorbeeld aan een banaan met een halve zak spinazie, een handje aardbeien, een appel en een halve liter melk. Je bent er minstens een kwartier zoet mee. Als je het al op krijgt tenminste…

 

Vitamines verliezen

Een smoothie is een echte suikerbom. In de meeste smoothies zitten al minstens zeven suikerklontjes en zo krijg je binnen een korte tijd veel suiker binnen. Als je het fruit in vaste vorm eet maakt de fruitsuiker minder uit, omdat het kauwen zorgt voor verzadiging en je er daardoor minder van eet.

In een glas sinaasappelsap zitten meestal drie á vier sinaasappels wat ook ongeveer gelijk staat aan zeven suikerklontjes. Zo’n glaasje jus bij het ontbijt gaat er makkelijk in, maar stel je eens voor dat je vier sinaasappels zou eten, dat gaat een stuk lastiger!

In een sinaasappel zit onder andere vitamine C. Deze vitamine zit vooral in de partjes van de sinaasappel. Zodra je sinaasappels perst komt de vitamine in aanraking met zuurstof en licht en kan daardoor verdwijnen. Ontzettend zonde! Eet je sinaasappel dus in vaste vorm. 

 

Het is dus geen fabeltje; als je het fruit pureert en in die vorm drinkt gaan er belangrijke vitamines en vezels verloren. Je lichaam hoeft nauwelijks iets te doen om het te verwerken, waardoor je sneller trek krijgt. Daarom is het pureren van fruit eigenlijk alleen maar zonde.

Miniatuurvoorbeeld
Obese

Feit of fabel: ’s Ochtends direct gaan sporten werkt motiverend

Drie tips voor een gezond fruitontbijtje:

 

Tip 1: Pak alle vitamines en vezels

Probeer fruit in vaste vorm te eten. Zo krijg je veel meer vezels binnen en gaan er geen vitamines verloren. Door de verzadiging van het vaste fruitontbijtje zul je later ook niet zo snel zin hebben in een tussendoortje; je bent immers al gevuld! En hoe lekker is het om niet de hele ochtend aan eten te moeten denken?

 

Tip 2. Neem de tijd voor je ontbijt…en jezelf!

Naast dat je van vast fruit een voller gevoel krijgt kun je die tijd ook gebruiken om de dag rustig beginnen. Kauw niet te snel en geniet van de intense smaken. Ook ’s middags kan fruit een lekker tussendoortje zijn. Rookpauze? Welnee, neem een fruitpauze!

 

Tip 3. Uit de diepvries

Wil je ’s ochtends toch nog tijd winnen? Groenten en fruit worden vers ingevroren en bevatten dus nog volop vitamines. Het fruit is eigenlijk altijd voorgesneden, dus hoef jij het niet meer te doen! Ook is deze keuze budget proof; fruit is relatief prijzig en uit de diepvries is het veel goedkoper. Ondanks het prijsverschil kun je de voedingswaarden met elkaar vergelijken. Een win-win dus!

Volgende week geeft hoofdtrainer Roberto da Costa tips over hoe jij alles uit je workout kunt halen.

‘Obese’ is elke woensdagavond om 20.30 uur te zien bij RTL 5 en vooruit te kijken op Videoland.

RTL

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore