Van onze partner De Baak

Vijf tips voor minder stress en meer rust

21 juni 2022 08:00 Aangepast: 08 juli 2022 16:31
Beeld © De Baak

We zijn weer ouderwets druk, maar of we er gelukkig van worden? Psycholoog en coach Godfried IJsseling geeft tips om minder stress en meer rust te ervaren.

We staan weer massaal in de file naar kantoor en plannen onze weekenden ouderwets vol met uitjes, verjaardagen en sportieve activiteiten. Kortom, we hebben het drukker dan ooit. Maar echt gelukkig worden we er niet van. Want wat sneuvelt er als eerste in een drukke week? Precies, die avond met het boek in bad of de voorleessessie met de kinderen. Terwijl juist dát de momenten zijn die we nodig hebben om ons goed te voelen en rust te ervaren. Samen met psycholoog, trainer en coach Godfried IJsseling van de Baak, het trainingsinstituut voor persoonlijk leiderschap en ontwikkeling, geven we daarom vijf tips om minder stress en meer rust te ervaren.

'Verandering is geen quick fix'

Waar we ons tijdens de coronapandemie nog zo hadden voorgenomen om de agenda minder vol te proppen, is dat goede voornemen voor velen in de prullenbak beland. Laten we wel wezen, er hoeft niets 'mis' te zijn met een actief leven waar een volle agenda bij hoort. Als het je energie geeft, je er blij van wordt en je niet anders zou willen, blijf dan lekker doen wat je altijd al deed. Echter, zorgt de drukte van de dagelijkse dag voor onrust, gepieker of zelfs slapeloze nachten, dan kan het - mits je dat zelf vindt - tijd zijn om meer rust in te bouwen. IJsseling benadrukt dat het geen quick fix is. Verandering kost tijd, aandacht en energie. "Het is niet makkelijk om je patronen te veranderen, zeker niet altijd leuk en het is echt iets om mee aan de slag te gaan. Je moet het jezelf gunnen en er zelf mee aan de slag gaan."

Volgens IJsseling herkent iedereen wel - de één meer dan de ander - dat je ergens tegenaan loopt dat best anders zou mogen gaan. Een minder drukke agenda, minder stress, minder anderen willen pleasen, meer tijd voor jezelf of de kids. Juist dan komen de volgende praktische tips van pas. 

1. Plan structureel tijd voor jezelf in

In welke context dan ook, wil je veranderen, dan begint het bij bewustzijn en motivatie. "Neem als voorbeeld onze trainingen voor persoonlijke ontwikkeling. Ga je hiermee van start, dan staat het geblokt in de agenda. Er wordt tijd voor verandering ingepland. Precies dit kun je ook in het klein doen. Zo raad ik bijvoorbeeld aan om aan het begin van de week of dagelijks vijf minuten een moment te blokken. Ga eens na: hoe wil je de dag invullen? Wat wil je bereiken? Aan het einde van de dag / week kun je dan kort evalueren hoe het is gegaan." Volgens de trainer draait het om ruimte nemen en jezelf de tijd gunnen om bewust de dag te leven. "Doe je dit niet, dan begin je de dag weer op de automatische piloot en blijf je reageren op alles wat er op je pad komt. Maar wil je juist niet liever aan het stuur zitten?"  

2. Vraag jezelf af waar je mee bezig bent

Wat doe je nu eigenlijk? Hoe ziet je leven eruit? Waar besteed je veel tijd aan? En als je graag meer rust en minder stress wilt, hoe komt het dan dat je dat niet hebt? IJsseling: "Vaak besteden we te veel tijd aan wat we niét willen en te weinig aan wat we wel willen", aldus IJsseling. "Dat is natuurlijk heel gek. Vraag je eens af waarom je dat doet. Ben je misschien perfectionistisch, bang om fouten te maken of vlucht je soms urenlang weg op social media, waardoor je tijd tekortkomt voor wat je belangrijk vindt? Wil je graag iedereen te vriend houden en kom je daardoor te weinig voor jezelf op? Of ben je graag bij elke afspraak, omdat je niets wilt missen of de controle niet los durft te laten? Het begint bij jezelf begrijpen." 

3. Ga na wat je anders kunt organiseren

Nadat je bewust bent uitgezoomd op hoe je dagen eruitzien, is de volgende tip om meer rust in je week te krijgen door te kijken wat je anders kunt organiseren. Thuis en op het werk. Hoe zijn de taken verdeeld? Is dit besproken of zo gelopen? En is dit wel naar je zin? Vraag je partner eens om de kids naar sporten te brengen, de traktatie te maken of te koken. Ditzelfde geldt voor je werk. Misschien zijn er taken die je veel energie kosten of die niet helemaal tot je takenpakket horen. Bespreek het eens met je manager. Je zal zien dat er (vaak) graag met je wordt meegedacht. 

4. Praat erover

In je eigen hoofd kan je dingen vaak groot, groter, grootst maken. Praat er eens over. IJsseling: "Het kan al helpen om eens eerlijk te zijn over wat er in je hoofd speelt. Jezelf uiten kan je mooie inzichten opleveren en dan kan het 'probleem' opeens reuze meevallen. Het gaat erom dat je je ervan bewust wordt hoe je in elkaar steekt. En dat hoeft echt niet meteen met een coach of psycholoog te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook met een vriend of familielid."

Daarbij stelt de trainer dat het heel fijn kan zijn om je omgeving in te lichten dat je iets in je leven wilt veranderen. "Vertel je omgeving dat je sommige dingen in je leven anders gaat aanpakken. Je zal merken dat veel mensen allang hebben gezien dat het een onsje minder mocht. Minder hard werken of minder de touwtjes in handen hebben. Juist door het met anderen erover te hebben, kunnen ze er rekening mee houden en bijspringen waar nodig."

5. Vlieg eens uit de bocht

Een gebrek aan rust en een overkill aan stress worden meestal versterkt door gedragspatronen als perfectionisme, graag de controle houden of overal 'ja' op zeggen, omdat je aardig gevonden wil worden. "Laat eens steken vallen, laat de controle eens los, draag eens taken over. Experimenteer en ontdek of het in zo'n geval echt allemaal in de soep loopt. Ga na wat er gebeurt als je bewust wel eens een bal laat vallen. Dit gaat spannend zijn, want het zit niet in je systeem. Als reactie hoor ik vaak dat het erg meeviel en dat mensen het juist wel fijn vonden. Licht je omgeving in en probeer het gewoon eens!"

De Baak is sinds 1947 hét trainingsinstituut voor persoonlijk leiderschap en ontwikkeling. Ga voor meer informatie over training, ontwikkeling en leiderschap naar de website.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore