Asking for a friend

Femke: 'Moet ik per se sporten om af te vallen?'

11 april 2022 07:45 Aangepast: 15 april 2022 12:20
Beeld © iStock

Ik vraag dit voor een vriend: elke week behandelen we een vraag over je gezondheid die je niet snel aan je eigen arts durft te stellen. Deze week: Femke (38) wil graag afvallen, maar heeft geen trek in de sportschool.

Femke wil graag afvallen, maar heeft niet zo'n zin in een schreeuwerige sportclub vol zwetende #fitgirls en #fitboys. Ze wil niet ‘die dikke’ zijn en vindt hangen aan apparaten gewoon echt niet leuk. Bovendien heeft ze twee kleine kinderen, dus ze zou niet eens weten hoe hij de tijd en energie moet vinden. Tips?

Diëtist Eveline van de Waterlaat: "Om af te vallen hoef je zeker niet te sporten. Door je voeding aan te passen kun je namelijk al een eind komen. Maar wat extra beweging kan wel helpen om je dieet beter vol te houden en je fitter te voelen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat je ook ná het afvallen beter op gewicht blijft als je regelmatig aan beweging doet. Beweging is dus zeker belangrijk, maar het is niet zo dat het de heilige graal is bij afvallen."

Onze expert: Eveline van de Waterlaat is diëtist en dieetpsycholoog. Ze schreef het boek 'Nu afvallen en nooit meer aankomen' en ook werkt ze als coach en spreker. Onze expert: Eveline van de Waterlaat is diëtist en dieetpsycholoog. Ze schreef het boek 'Nu afvallen en nooit meer aankomen' en ook werkt ze als coach en spreker.

Je hebt het over bewegen, dat hoeft dus niet per se een sportschool te zijn? Van de Waterlaat: "Nee, bewegen is zeker niet hetzelfde als naar de sportschool gaan! Een wandeling maken met een vriend, naar je werk fietsen, dat soort dingen kun je ook doen. Het voordeel daarvan is dat je dit soort activiteiten makkelijker kunt inbouwen in je dagelijks leven. Bovendien hoef je je er niet voor om te kleden. Ook wel zo makkelijk."

Vast moment 

Hoe zorg je ervoor dat je dit ook daadwerkelijk gaat doen? Van de Waterlaat: "Ik adviseer om dit soort activiteiten op een vast moment van de week in te plannen. Op deze manier wordt het een gewoonte, hoef je er minder over na te denken en houd je het langer vol.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo raak je nog een paar kilootjes kwijt voor de zomer: 'Leg de lat niet te hoog'

Ook een activity tracker, zoals een fitbit, kan ervoor zorgen dat je gedurende de dag net wat meer beweegt, doordat deze je stimuleert om je doel te behalen. Ook de app Ommetje kan een stok achter de deur zijn om net wat vaker te gaan wandelen. Vooral als je in een groep zit, zorgt dit voor een competitiegevoel. Luister tijdens het bewegen naar een luisterboek, podcast of je favoriete muziek, dan maak je het bewegen leuker."

Sport/beweegtips

•           Leg de lat niet te hoog; wandelen, fietsen of thuis een half uurtje oefeningen doen is ook prima

•           Vlak voor het bewegen op de bank gaan zitten maakt de drempel om daadwerkelijk weg te gaan een heel stuk groter

•           Maak net als een eetschema ook een beweegplanning en houd tijd vrij om te wandelen, fietsen, sporten of thuis oefeningen te doen. Wanneer je dit niet doet, is de kans groot dat deze tijd door de waan van de dag door andere dingen ingevuld worden.

•           Laat het niet afhangen van een ander. Een beweegmaatje kan heel motiverend zijn, maar zodra deze persoon niet kan, haak je zelf ook heel gemakkelijk af. Zorg dat je iets doet waarbij je ook prima alleen kunt gaan.

•           Zorg voor leuke muziek tijdens het bewegen of sporten. Ga je wandelen? Dan kan een luisterboek of podcast op je telefoon ook uitkomst bieden. Voor je het weet is het halfuurtje bewegen alweer om.

Hoe lang moet je bewegen per dag om het effectief te laten zijn? Van de Waterlaat: "Ik merk regelmatig dat we de lat te hoog leggen. Dat we vinden dat we een uur of langer moeten bewegen. Maar daardoor gaan we juist niet. Een wandeling van 20 minuten of een half uur is ook prima. Alle beetjes helpen. Misschien kun je met de kids gaan fietsen. Een telefonische afspraak kan ook prima lopend. Of wat dacht je van een lunchwandeling?"

Haalbaar 

"Maak de drempel om te bewegen drempel zo laag mogelijk voor jezelf. Je zou zelfs in het begin als doel kunnen stellen om alleen maar even de straat uit te wandelen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Geen suiker meer: 'Zonder moeite 12 kilo afvallen in 12 weken'

"Wedden dat als je eenmaal onderweg bent toch even doorloopt? Kijk naar wat haalbaar is voor jou en probeer vooral niet te veel tegelijk te doen. Misschien lukt het momenteel even niet om extra te bewegen, maar lukt het wel om op je voeding te letten. Focus je daar dan op. Heb je daar je draai in gevonden, dan kun je kijken of je er ook wat beweging aan toe kan voegen."

Rubriek: Asking for a friend 

In deze wekelijkse rubriek Asking for a friend leggen we lezersvragen over gezondheid voor aan één van onze experts. Heb jij ook een prangende gezondheidsvraag voor een huisarts, verloskundige, diëtist, psycholoog of een andere gezondheidsexpert? Mail die dan naar weekendmagazine@rtl.nl en wie weet zie jij het antwoord hier op deze plek snel verschijnen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore