Asking for a friend

Femke: 'Ik heb net een baby, waarom zit ik niet op een roze wolk?'

14 maart 2022 13:19 Aangepast: 14 maart 2022 14:46
Beeld © iStock

Ik vraag dit voor een vriend(in): elke week behandelen we een vraag over je gezondheid die je niet snel aan je eigen arts durft te stellen. Deze week: Femke (32) heeft net een baby, maar is helemaal niet zo gelukkig en blij. Ze wil weten: hoe kan dit?

Femke (32) is drie maanden geleden bevallen, maar zit sinds de bevalling niet lekker in haar vel. Daar schaamt ze zich voor, want zou dit niet de gelukkigste periode uit haar leven moeten zijn? Ze houdt enorm veel van haar dochter, maar ze is ook overweldigd door het moederschap en is soms verdrietig. Wat kan ze doen om zich beter te voelen?

Onze expert: Tilda Timmers is postpartum specialist en mamacoach. Ze begeleidt moeders tijdens en na de zwangerschap. Ze maakt de podcast The Real Deal en schreef het boek Toen kreeg ik weer lucht, over haar postpartum depressie. Onze expert: Tilda Timmers is postpartum specialist en mamacoach. Ze begeleidt moeders tijdens en na de zwangerschap. Ze maakt de podcast The Real Deal en schreef het boek Toen kreeg ik weer lucht, over haar postpartum depressie.

Mamacoach Tilda Timmers: "Het allerbelangrijkste is dat je het niet voor je houdt, maar dat je erover praat, met je partner, ouders of goede vriendin. Met iemand die heel dicht bij je staat en van wie je denkt: die vertrouw ik, daar durf ik mijn verhaal aan kwijt.

Blijf niet in je eentje rondlopen met dit soort gevoelens. Heel veel moeders schamen zich als ze niet op die roze wolk zitten. Denken: ik moet dit zelf oplossen, want als ik dit vertel, gaan mensen oordelen over mij of mij zien als slechte moeder. Sommige moeders zijn zelfs bang dat hun kindje wordt afgepakt. Maar als je het voor jezelf houdt, wordt het probleem alleen maar erger."

Met de billen bloot

Timmers raadt aan, hoe moeilijk ook, er toch over praten. En om tijdens dat gesprek zo eerlijk mogelijk te zijn over wat je voelt: "Begin het gesprek met iemand bij wie je je prettig voelt. En vertelt eerlijk hoe je voelt, wind er geen doekjes om. Als je dat verbloemd gaat doen, in termen als: 'Ik voel me niet zo goed', kan de ander je niet goed begrijpen."

Miniatuurvoorbeeld
Vorige week:

Gertjan: 'Zijn er betrouwbare middelen tegen haaruitval?'

Belangrijk hierbij is dat de gesprekspartner door blijft vragen, omdat het voor de moeder in kwestie heel moeilijk kan zijn om deze gevoelens te delen. Timmers: "Goed luisteren zonder oordeel en veel empathie is belangrijk. Dat is de eerste stap."

Hoe eerder, hoe beter

Als je daarna denkt: dit is niet genoeg, ik heb hier meer hulp bij nodig, probeer dan zo snel mogelijk aan de bel te trekken. Timmers: "Niet alleen omdat de wachttijden in de reguliere GGZ lang zijn, maar ook omdat je, hoe sneller je vertelt hoe je je voelt, hoe sneller je probleem kan worden opgelost.

Als je na zes weken je verhaal doet, is dat echt anders dan dat je daar een jaar mee blijft rondlopen. Ook krijg je dan misschien problemen met hechting, de relatie met je kind. Nog maar te zwijgen over de relatie met je partner, die ook onder de situatie leidt. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Dat is de boodschap."

Grijze wolk

Hoe komt het eigenlijk dat veel vrouwen in de periode na de bevalling verdrietig zijn, depressief, of een postpartum depressie meemaken? Timmers: "De ene vrouw is er gevoeliger voor dan de ander. Het heeft onder andere te maken met je DNA: als je moeder er last van had, is de kans groter dat jij er ook last van krijgt."

'Somberheid, angst en perfectionisme worden vergroot als de baby er is'

"Verder zie ik in mijn praktijk moeders die perfectionistisch zijn, de lat hoog leggen voor zichzelf, graag controle willen houden, moeite hebben om de touwtjes te laten vieren. Dat zijn allemaal factoren die meespelen in het ontstaan van gevoelens als: ik ben niet goed genoeg als moeder.

Dingen waar vrouwen mee worstelden voor ze een kind kregen, zoals somberheid, angst, perfectionisme, worden vergroot als de baby er is. Dan krijg je een vergrootglas waardoor coping skills niet meer werken, want met een baby raak je de controle kwijt. Tel daarbij op: hormonen, slaapgebrek, en het enorme verantwoordelijkheidsgevoel en al die dingen bij elkaar zorgen ervoor dat die roze wolk er niet altijd is."

Tips om je fijner te voelen

Heeft Timmer nog andere tips om beter voor jezelf te zorgen als je niet zo lekker in je vel zit? Timmers: "Als je merkt dat je niet slaapt terwijl je baby wel slaapt, dan is er waarschijnlijk veel onrust in je hoofd. Dat signaal moet je zeker niet negeren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bo: 'Kan ik me online wel goed voorbereiden op mijn bevalling?'

"Voel je je onzeker als je ziet hoe andere moeders het doen op social media? Dan helpt het om minder op je telefoon te kijken. Als je jezelf gaat vergelijken met anderen en daar onzeker van wordt, trek je aan het kortste eind. Niet doen, dus. Ben je perfectionistisch? Probeer de lat lager te leggen, want anders heb je continu het idee dat je faalt."

Helpende hand

Als je ziet dat een moeder in je omgeving het moeilijk heeft, hoe kan je haar dan helpen? Timmers: "It takes a village to raise a child, maar onze maatschappij is helaas individualistisch. Zie je dat een moeder struggelt, vraag haar gewoon: 'Wat kan ik voor je doen?'

Het zijn vaak de kleine dingen waarmee je kunt helpen: even met de oudste wandelen zodat de moeder de baby kan voeden, een rondje met de baby lopen zodat zij kan douchen, een boodschapje halen of stofzuigen: al dit soort kleine dingen maken een geweldig groot verschil. Veel moeders durven niet om hulp te vragen en alle kleine beetjes helpen dan."

Tot slot wil Timmers benadrukken: "Als je niet op een roze wolk zit, moet je beseffen dat het niet jouw schuld is. Het is geen keuze, jij kunt daar niets aan doen. Dat overkomt je. Besef: ik heb er niet voor gekozen, en probeer vooral lief te zijn voor jezelf."

Rubriek: Asking for a friend 

In deze wekelijkse rubriek Asking for a friend leggen we lezersvragen over gezondheid voor aan één van onze experts. Heb jij ook een prangende gezondheidsvraag voor een huisarts, verloskundige, diëtist, psycholoog of een andere gezondheidsexpert? Mail die dan naar weekendmagazine@rtl.nl en wie weet zie jij het antwoord hier op deze plek snel verschijnen

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore