Etiquette

De vijf spelregels bij... onzekerheid

04 maart 2022 12:00 Aangepast: 04 maart 2022 17:17
Beeld © iStock

Het wemelt van de ongeschreven regels in het leven. Wetmatigheden die niemand je vertelt, maar waar iedereen een mening over lijkt te hebben. In deze rubriek nemen we iedere week een situatie of gelegenheid onder de loep: hoe hoort het eigenlijk? Deze week: de vijf spelregels bij onzekerheid.

De situatie

Puffen we net uit van twee jaar pandemie, rollen we zo een oorlog in. En wij dan nog niet eens letterlijk, maar getsie wat is het vreselijk en eng en akelig. Klimaatstress, oorlogsdreiging, virusvariatie versie 35163: hoe ga je om met onzekere tijden?

De spelregels

1. Grijp een beetje grip

Volgens antropoloog Roanne van Voorst doe je er goed aan om, tussen al die zaken waar je geen zekerheid over kunt krijgen, wat grip te grijpen op de dingen die wél binnen handbereik liggen. Zo vertelt ze in Psychologie Magazine: "Je maakt het jezelf makkelijker door in je hoofd flexibel om te gaan met verschillende scenario’s. Maar gun jezelf vooral ook een beetje controle in de vorm van ritme en structuur. Dit doe je door geestelijk en lichamelijk goed voor jezelf te zorgen. Douche, eet gezond en beweeg. Maak een dag- of weekplanning, doe íéts. Heb je geen werk? Zoek een nieuwe hobby zoals tekenen of muziek maken, anders ga je piekeren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De vijf spelregels van... romantiek

2. Haal je neus uit het nieuws

Er zijn liveblogs, extra uitzendingen en de pushmeldingen vliegen je om de oren. Zet het allemaal uit en volg het nieuws alleen nog op gezette tijden. En ja, dat geldt ook voor de socials. Sinds bijna elke volwassene een smartphone heeft, kan iedereen filmen en publiceren. Maar lang niet alles wat je ziet is ook echt waar. Kies liever één vertrouwd medium, dan dat je alle laatste updates opsnort, want juist betrouwbaarheid heb je het hardst nodig in onzekere tijden. Heb je kinderen? Kijk dan vooral samen naar het nieuws en weeg goed af wat je wel en niet bespreekt.

3. Focus op het fijne

Alles wat je aandacht geeft groeit, en zo is het met angst en verdriet dus ook. Het mag er zijn, heus, maar laat het ook op tijd weer los. Van Voorst: "Laat je angst krimpen door je aandacht op iets anders te richten. Zoek verbinding met je naasten, beweeg, verzin een spel met je kinderen of probeer elke dag een nieuw recept." Dus ook in tijden van angst, oorlog en onzekerheid is er de zon die schijnt, de vogels die fluiten en de lente die zich aandient. Dat bestaat allemaal naast elkaar. Is toch fijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De vijf spelregels van... speelafspraakjes

4. Vier je verbinding

Ook echt fijn als je onzekerheid voelt, is het voelen van verbinding. Je vrienden, je familie, je kinderen, je geliefde: vier het! Zoek de mensen op waar je blij van wordt en die je energie geven. Heb je er een paar doemdenkers tussen zitten? Houd die contacten dan wat korter. Zorg voor je eigen zen. Tip van Van Voorst: "Zelfs liefdevol nadenken over de mensen om je heen, helpt ons kalmer te worden. Maak eens een lijst van bijzondere personen in je leven. Denk daarbij aan mensen die je inspireren, die je tot diep in je hart liefhebt, die je lang niet hebt gesproken, met wie je kunt lachen, met wie je altijd zo lekker samenwerkt, van wie je denkt dat ze hulp nodig hebben. Daarbij blijkt uit onderzoek dat het helpen van anderen depressieve klachten soms vermindert. Zamel geld in, doneer aan Giro 555 of onderzoek hoe jij vluchtelingen op jouw manier kunt helpen. Schrijf kaarten aan je geliefden. Spreek berichten in bij lieve mensen die aan de andere kant van de wereld wonen. Blijf verbonden met je geliefde of je gezin door elkaar vragen te stellen en te bespreken hoe jullie je voelen bij de huidige situatie."

5. Doe de dag met een doel

Blijf niet rondkijken en hangen, maar doe alles met een doel, zegt Van Voorst. "Dat doen mensen in oorlogsgebieden en dat doen mensen die wachten tot iemand ze uit de bergen redt. Hoe klein je doel ook is; je geeft er zin mee aan je leven.

Doe bijvoorbeeld twintig push-ups om je armspieren te behouden, schrijf elke dag een pagina van een manuscript of doe oefeningen om je stem op peil te houden als je in een koor zit. Betekenisvol een dag doorkomen is een primaire levensbehoefte." Dus, wat is jouw doel dit weekend?

Elke week 'Spelregels' volgen? Klik dan op de 'Spelregels'-tag hieronder en vervolgens op 'Volgen'.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore