Van onze partner Beter Bed

4 dingen over slaap die je nog niet wist

19 maart 2021 16:07 Aangepast: 26 maart 2021 09:45
Beeld © Beter Bed

Het is vandaag World Sleep Day, een dag waarop wereldwijd veel aandacht is voor slaap en het belang daar van. Wist jij bijvoorbeeld dat je langer zonder eten kunt dan zonder slaap?

Elke laatste vrijdag voor de lente begint is het de Internationale Dag van de Slaap (World Sleep Day), vandaag dus! Een dag waarop wereldwijd veel aandacht is voor slaap en het belang ervan. Voor Beter Bed is het niet alleen vandaag, maar elke dag hun missie om heel Nederland beter te laten slapen voor een gezonder en gelukkiger leven. Samen met hen geven we je daarom vier feiten over slaap, die je waarschijnlijk nog niet wist!

1. Je kunt langer zonder eten dan zonder slapen

Stel dat je een week lang niets zou eten (wel drinken), dan zul je je aan het eind van die week verre van goed voelen. Je zult enorme honger hebben en je waarschijnlijk heel slap en trillerig voelen, maar je kunt zeker nog functioneren. Wanneer je een hele week niet zou slapen, is de kans dat je nog normaal kunt functioneren nihil.

Slaaponderzoeker Allan Rechtschaffen van de universiteit in Chicago deed hier in 1983 onderzoek naar met ratten. De dieren bleken het twee tot drie weken zonder slaap vol te kunnen houden, maar legden daarna het loodje. De exacte oorzaak van hun dood was lastig vast te stellen, er waren geen afwijkingen aan hun hersenen of organen te vinden. Wel waren de dieren sterk vermagerd terwijl ze veel aten tijdens het experiment, en was hun lichaamstemperatuur aanzienlijk lager. Ze verloren hun energie blijkbaar in de vorm van warmte, deze verstoorde ‘thermostaat’ was waarschijnlijk de oorzaak van hun dood.

Zo’n experiment is met mensen natuurlijk niet te doen. Maar er zijn wel meerdere pogingen gedaan om het wereldrecord in wakker blijven te vestigen. Dit bizarre wereldrecord staat sinds 1964 op naam van Randy Gardner uit San Diego. Het lukte hem om elf dagen achter elkaar wakker te blijven, maar hij sprak tegen die tijd met dubbele tong, kon niets meer onthouden en kreeg last van dagdromen en hallucinaties.

2. Wakker schrikken als je bijna slaapt heet hypnagoge

Je kent het vast wel: je ligt in bed en valt bijna in slaap, totdat je abrupt wakker schrikt omdat je het gevoel hebt dat je valt. Dit verschijnsel wordt hypnagoge genoemd en treedt op in het grensgebied tussen slaap en waak. Niet alle hersendelen zijn op dat moment al in slaap en dat zorgt voor een soort kortsluiting waardoor je spieren samentrekken (en jij dus wakker schrikt). Heel normaal en niets om je zorgen over te maken, maar als je hier langere tijd vaak last van hebt kan het wel een signaal zijn dat je veel stress hebt.

3. Van slecht slapen word je dikker

Bij afvallen denk je waarschijnlijk eerder aan meer sporten en bewegen dan aan meer slapen. Toch is er een duidelijk verband tussen voldoende slaap en een gezond lichaamsgewicht. Dit heeft te maken met de hormonen leptine en ghreline die je eetlust reguleren. Ghreline geeft het aan wanneer je honger hebt en iets moet gaan eten, leptine geeft je hersenen het signaal dat je verzadigd bent (of nog niet). Wanneer je goed slaapt doen beide hormonen dit keurig op het juiste moment, maar na een slechte nacht produceert je lichaam meer ghreline en minder leptine. Dit resulteert erin dat je meer een vaak minder gezond gaat eten omdat de ghreline in je lichaam vraagt om energierijk voedsel zoals junkfood en zoete snacks.

In praktijk betekent dit dat volwassenen die langere tijd minder dan vijf uur per nacht slapen, anderhalf keer zoveel kans hebben om dik te worden dan personen die zeven tot acht uur per nacht slapen. Natuurlijk spelen aanleg en je metabolisme hier ook een rol bij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo slaap je ook in spannende tijden goed: tips van een expert

4. Vrouwen hebben meer slaap nodig dan mannen

Gemiddeld genomen hebben vrouwen twintig minuten meer slaap per nacht nodig dan mannen. Niet omdat ze luier zijn, in tegendeel! Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de hersenen van vrouwen complexer in elkaar zitten dan die van mannen, wat maakt dat vrouwen onder andere beter kunnen multitasken. Door meerdere dingen tegelijk te doen maken vrouwen meer en efficiënter gebruik van hun hersenen, maar hebben ze vervolgens wel wat langer tijd nodig om te herstellen. Wetenschappelijk bewijs dus dat vrouwen ’s ochtend nét iets langer mogen blijven liggen…

Laat jouw nachtrust te wensen over en kun je wel wat hulp gebruiken? Beter Bed heeft een heel aantal slaaptips op een rijtje gezet. Of maak een afspraak in één van hun winkels voor een uitgebreid en persoonlijk advies.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore