Powernap

Een dutje willen doen: hoe gezond is dat?

23 maart 2021 06:45 Aangepast: 30 maart 2021 15:28
Beeld © iStock

Slechte nacht gehad, of gewoon zin om de ogen even te sluiten. De gedachte aan een dutje of 'powernap' doen is heerlijk, maar is dat nou eigenlijk wel zo goed?

Als je 's middags wel eens indut, merk je dat je daarna misschien meer energie hebt om goed te kunnen presteren. Het is net even die boost die je nodig hebt om bepaalde dingen af te maken, creatiever te zijn en een beter humeur te hebben.

Hoe is je slaapkwaliteit?

Toch is het gevoel hebben dat je een dutje wil doen, niet altijd even goed. Dat je lichaam 's middags al slaap nodig heeft, is eigenlijk een signaal en graadmeter voor jouw slaapkwaliteit. Indien je altijd uitgerust wakker wordt na een goede nacht, heb je dat dutje eigenlijk helemaal niet nodig.

Als je een powernap nodig hebt om goed te kunnen functioneren, kun je beter eerst eens overwegen om iets aan je slaapkwaliteit te doen. Onderzoek wat voor jou de perfecte hoeveelheid slaap is, om goed te kunnen presteren. Vaak is dit voor volwassenen ongeveer acht uur per nacht, maar voor sommigen is dit negen of juist 'maar' zes uur.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Scrollen, dutjes en niet ontbijten: ook je gedrag overdag bepaalt je slaap

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk wel fijn om te weten hoe je na een slechte nacht zo efficiënt mogelijk gebruik maakt van die powernap. 

Eén van de belangrijkste dingen is om te bepalen hoe laat je even wil gaan liggen. Uit onderzoek blijkt dat tussen 1 en 3 uur 's middags ideaal is voor mensen die graag een middagdutje doen. Ga je vroeger dan 1 uur 's middags slapen, dan ben je misschien nog niet moe genoeg - en sluit je je ogen na 4 uur, dan kan je 's avonds misschien niet in slaap vallen.

Lengte van je powernap

Ook de lengte van je powernap speelt een cruciale rol. Volgens slaapwetenschappers zou 10 tot 20 minuten al genoeg moeten zijn om een deel van de in de hersenen opgebouwde adenosineconcentratie te verminderen. Adenosine zorgt ervoor dat we ons moe gaan voelen en hoe langer een mens wakker is, hoe hoger de concentratie adenosine.

10-20 minuten zou genoeg moeten zijn voor een goede powernap

Wil je liever wat langer dutten? Dan kan dat een kater-achtig gevoel geven als resultaat. Dit wordt ook wel beschreven als 'slaapmatheid'. Na een half uur bereik je meestal je diepe slaap, waardoor het moeilijker wordt om op te staan dan als je 20 minuten dut. 

Ga je 40 minuten slapen of langer, dan wordt het moeilijk om op te staan en zal je tot na het eerste uur na opstaan last hebben van een katerig gevoel. Dit gaat weg en daarna voel je je hoogstwaarschijnlijk wel beter dan voor je dutje, omdat je hersenen even konden uitrusten en opruimen.

Dit is een artikel van

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore