Hiep hoi, je mag uit bed!

Last van een ochtendhumeur? Dit kun je er tegen doen

03 mei 2021 07:07
Beeld © iStock

Hangt er ’s ochtends vaak een donkere donderwolk boven je hoofd als je wakker wordt? En ben je zeker de eerste paar uur niet te genieten? Het gemok en chagrijn kun je wel degelijk de kop indrukken. Jij blij, je huisgenoten blij.

Zo verklein je de kans op een ochtendhumeur

Maar liefst 1 op de 3 mensen heeft last van een ochtendhumeur. Ben je 's ochtends niet te genieten, dan heeft het lichaam nog niet voldoende cortisol (het gelukshormoon) aangemaakt.

Zodra de wekker gaat, is je hormoonspiegel nog in standje 'nacht.' De ochtend begint dan net te vroeg voor je lichaam. Eén troost: hoe ouder je wordt, des te minder groot de kans op een ochtendhumeur is. En ook de volgende tips kunnen je helpen.

1: Pak genoeg nachtrust

Inkoppertje wel, maar het aantal uren slaap kan veel effect hebben op of je de volgende ochtend wel of niet met het verkeerde been uit bed stapt. Vaak is een gebrek eraan de grootste veroorzaker van een slechte stemming. 

2: Snoozen = verliezen 

Hoe lekker het ook kan zijn, stop met het blijven indrukken van de snooze-button. Spreek 's avonds voor het slapen met jezelf af dat je gelijk uit bed gaat, zodra de wekker gaat. Laat het daglicht van alle kanten het huis binnenkomen, het liefst zelfs al iets voordat je wakker wordt.

Ook door iets te ontbijten en drinken geef je je lichaam het signaal af dat het tijd voor de dag is. Door dit te doen, stimuleer je de aanmaak van het wakker-word-hormoon cortisol en stopt de aanmaak van melatonine (het slaapstofje). 

3: Word blij wakker

Niemand wordt vrolijk van een loeiende wekker met irritante melodie. Ondanks dat het niet wetenschappelijk bewezen is, kan het helpen om een 'vrolijke wekker' te zetten. Wat te denken van je favoriete nummer of andere positieve melodie? Het proberen waard. 

4: Val positief in slaap

Wanneer je met positieve gedachtes in slaap valt, is de kans groot dat je dit gevoel de volgende ochtend meeneemt. Ook hiervoor geldt: test eens of het voor jou helpt. 

5: Creëer een rustige ochtendroutine

Haastige spoed is zelden goed, zeker niet als je last van een ochtendhumeur hebt. In dat geval kun je het best alle mogelijke stressmomenten de avond van tevoren al coveren. Van onrust over "wat trek ik vandaag aan?" tot het maken van ontbijt, vink dit soort to do's voor het slapengaan al af, zodat je een rustige ochtend voor de boeg hebt. 

6: Vraag om begrip

Ook al neem je voorgaande anti-ochtendhumeurtips ter harte, het chagrijnige gevoel kan er een keer doorheen glippen. Vraag je vriend(in), man, vrouw, gezin of huisgenoten om begrip en laat ze weten dat ze 's ochtends niet te veel van je verwachten.

Miniatuurvoorbeeld
Snoozen afleren

Snoozen voor het opstaan? Het brengt je stress en helpt niets

Dit is een artikel van

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore