Wandelen

Zo lang moet je wandelen om af te vallen

28 februari 2021 19:38 Aangepast: 08 maart 2021 16:54

Je wil afvallen, maar hebt geen zin om er te veel moeite voor te doen. Herkenbaar. Maar wist je dat het echt niet zo moeilijk hoeft te zijn? Door regelmatig te wandelen verbrand je ook al een hoop calorieën. Hup, wandelschoenen aan en gaan!

Je hoort van veel mensen dat ze gaan hardlopen om kilo's kwijt te raken. Maar wat nou als rennen te hoog voor je gegrepen is - of simpelweg gewoon je ding niet is? Daarbij is het een blessuregevoelige sport en als je met je voet omhoog op de bank moet liggen, komt er ook niet veel van bewegen.

Nee, nog beter is het om te gaan wandelen. Laagdrempelig, leuk, en (vrijwel) zonder gevaar. 'Maar daar val je toch niet van af?' denk je nu misschien. Fout. Wandelen is juist heel effectief om calorieën te verbranden, op een manier die goed vol te houden is.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Goed nieuws: wandelen is beter dan een intensieve work-out

Voorbereiding

Nog voordat je ook maar een stap hebt gezet, is het goed om te beseffen dat wandelen niet één of ander wondermiddel is. Het is een hulpmiddel dat jou kan helpen om je afvaldoel te bereiken, mits je daarbij ook rekening houdt met andere factoren.

Eén van die dingen is het volgende: je verliest alleen gewicht als je meer calorieën verbrandt dan je naar binnen werkt. Dit betekent dus minder eten, meer bewegen.

Je kunt nog zo ver lopen, als je voedingspatroon niet op orde is en vol met ongezonde en calorierijke voeding zit, ga je niet afvallen. Daarbij is het belangrijk om voldoende water te drinken.

10.000 stappen per dag

Veel mensen streven ernaar om 10.000 stappen per dag te zetten. Dit idee begon ooit bij de Japanse arts Yoshiro Hatano, die aantoonde dat mensen die dagelijks voldoende bewegen, een betere gezondheid hebben. Om de minimale benodigde hoeveelheid beweging per dag uit te drukken, gebruikte hij met het zetten van dat specifieke aantal stappen.

Recente onderzoeken wijzen uit dat het zetten van 10.000 stappen op middelmatige intensiteit, effectiever is voor je gezondheid dan bijvoorbeeld drie keer per week fitnessen. Daarnaast zou je met wandelen ook meer vet verbranden dan bij fitness. Dit komt omdat je bij fitness vooral koolhydraten verbrandt, in plaats van vet. Vet verbrand je pas bij middelmatige inspanning op 60 tot 70 procent van je maximale hartslag.

Dus hoe lang moet ik wandelen om af te vallen?

Met wandelen verbrand je zo'n 520 calorieën per uur. Vetverbranding begint na ongeveer 2.000 stappen, wat gelijk staat aan twintig minuten lopen. Door een stappenteller te gebruiken, houd je gemakkelijk bij hoe veel stappen je nog moet en tegenwoordig tellen de meeste stappentellers ook meteen hoe veel calorieën je hebt verbrand.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wandelen wordt leuker met de 'Ommetje'-app

Dit is een artikel van

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore