Beginnen met yoga

Beginnen met yoga: welke stijl past het best bij jou?

29 november 2020 19:31

In de rubriek ‘Beginnen met yoga’ maken we je door middel van meerdere artikelen wegwijs binnen de wereld van yoga. In dit artikel: welke yogavormen zijn er – en welke past het best bij jou? Onze redacteur Paula zocht het voor je uit.

In het vorige artikel bespraken we wat er met je lichaam gebeurt als je elke dag aan yoga doet. Misschien staan er wel en aantal voordelen tussen die voor jou aantrekkelijk zijn en wil je het zelf ook eens proberen. Maar: als je gaat zoeken, kom je erachter dat yoga niet alleen één en dezelfde stijl omvat. Er zijn (veel) verschillende soorten vormen, met ieder een eigen werking.

Verder dan een Youtube-filmpje

Ik vond yoga en meditatie altijd al heel interessant, maar kwam eigenlijk nooit verder dan het volgen van een Youtube-filmpje op mijn kamer. Omdat ik toch wel benieuwd was naar de werking van zo’n fysieke les en de verschillende vormen van yoga, bezocht ik yogaschool Bindi en volgde ik daar de volgende lessen: yin-, hatha-, en vinyasa yoga. Volgens Nicole de Raad, eigenaresse van de yogaschool, zijn dit de populairste vormen op dit moment.

Als je denkt dat yogalessen altijd hetzelfde zijn, dan heb je het mis. Elke les was compleet anders. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Ik ga proberen een zo goed mogelijke uitleg te geven tussen de verschillende stijlen die ik ervaarde.

Miniatuurvoorbeeld
Meer uit deze reeks:

Beginnen met yoga: wat is het en waarom is het zo goed voor je?

Yin

Bij binnenkomst van de yin-les voelde ik al meteen een ontspannen sfeer in de gehele ruimte. Sommige mensen lagen languit gestrekt op hun matje met de ogen dicht, anderen zaten in kleermakerszit te mediteren. Iedereen deed volledig zijn eigen ding, gefocust op zichzelf en niks anders.

De enige overeenkomst was dat rondom elk matje een aantal kussens lag. Ik had geen idee wat daar de bedoeling van was, maar kwam erachter dat deze kussens in een kast lagen, dus ik besloot er ook een aantal te pakken.

De les begon met een korte meditatie, waarna we heel rustig een aantal poses uitvoerden. Elke pose hielden we vrij lang aan: zo’n vijf minuten. De kussens bleken ter ondersteuning van je lichaam, als je daar behoefte aan had, om je gewrichten wat te verlichten. Daarbij lag de focus op ademhaling en je zo fijn mogelijk voelen in die aangenomen pose. Het duurde niet lang of ik was helemaal relaxed. Ik sukkelde zelfs een paar keer in slaap. Oeps.

Zoek je een les waarbij je je lichaam en geest volledig kan ontspannen? Probeer dan vooral eens yin yoga. Voor mensen zonder enige yoga- of meditatie-ervaring kan dit best pittig zijn, omdat je constant bezig bent je lijf te voelen en tot jezelf te komen. Eén ding kan ik je met zekerheid zeggen: als je denkt dat je te druk bent in je hoofd om deze les te volgen, doe het dan júist.

Miniatuurvoorbeeld
Meer uit deze reeks:

Dit gebeurt er met je als je regelmatig aan yoga doet

Vinyasa

Waar de sfeer bij de yin yoga zo ontspannen was, zo energiek voelde de ruimte toen ik bij de vinyasa-les binnenliep. Niemand lag op zijn of haar matje, iedereen zat in een actieve houding. De gehele les bestond uit veel verschillende houdingen, die snel achter elkaar uitgevoerd werden. De houdingen werden met elkaar verbonden door je ademhaling, waardoor er echt een soort ‘flow’ aan bewegingen ontstond.

Ben je fit, dan is dit een les voor jou. Toch denk ik dat veel beginners deze les misschien als zwaar kunnen ervaren: er zijn geen pauzes en er wordt veel van je lichaam gevraagd. Deze les richt zich vooral op het naar buiten gaan, in plaats van naar binnen. Hoewel ik zelf heel sportief ben, vond ik sommige poses vrij lastig. Al met al een ontzettend leuke uitdaging, die – als je zin hebt om even flink in actie te komen – wel wennen is, maar uiteindelijk zeer de moeite waard.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

De voordelen van mediteren: 'Het geeft rust in je hoofd'

Hatha

De makkelijkste manier om de hatha yoga uit te leggen is denk ik door te zeggen dat deze ongeveer tussen vinyasa en yin yoga in ligt. Ik heb me laten vertellen dat hatha wordt gezien als de basis van yoga en deze vorm is niet te kenmerken als langzaam of snel.

Tijdens de les voerden we verschillende houdingen uit, zowel staand, als liggend en zittend. In tegenstelling tot vinyasa heb je bij hatha veelal losse houdingen, met een begin en eind. Bij de les die ik volgde werd ook weer veel aandacht besteed aan ademhaling en focusten we bij elke beweging op een in- of uitademing.

Als je niet goed weet of de vinyasa te actief voor je is en als je denkt dat de yin misschien te meditatief is, dan is hatha een hele goede keuze. Vanuit daar kun je ook verder kijken en jezelf bijvoorbeeld afvragen: ‘Had ik liever een actievere vorm van yoga gewild?' 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Waarom mediteren juist helemaal niet zweverig is

Conclusie

Dit zijn drie vormen uitgelegd: slechts een greep uit alle varianten die de yogawereld rijk is. Welke les je ook kiest, bedenk je vooraf altijd: ga je voor ontspanning of wil je meer een workout? Wat wil ik met de les bereiken?

Daarbij is het goed om te beseffen dat elke docent anders is. Yin yoga heb ik bij twee verschillende docenten gevolgd en beide docenten gaven de les anders. De ene focuste vooral op het fijn liggen, terwijl de andere docent meer aandacht besteedde aan de ademhaling en het daarbij licht oprekken van spieren.

Globaal weet je nu misschien de verschillen tussen de populairste vormen, maar mijn belangrijkste tip is om gewoon eens wat dingen uit te proberen en te kijken hoe jij je daarbij voelt. Veel succes!

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore