Gezondheid

Boost je immuunsysteem met deze vitaminerijke voeding

15 november 2020 21:01
Beeld © iStockphoto

Als er iets is wat in deze turbulente coronatijden extra aandacht verdient, dan is het wel je weerstand. Jezelf genoeg nachtrust gunnen, is één. Gezonde voeding is twee. Wat je het best in huis kan halen, lees je hier.

Gezonde voeding voor extra weerstand

Zodra de 'rrr' in de maand is, wordt massaal extra vitamine C gegeten of geslikt. Schrik niet, maar dit is lang niet voldoende om je weerstand op peil te houden. Het bizarre is zelfs dat er wetenschappelijk nooit bewezen is dat vitamine C dé immuunbooster is.

Nu komt het: deze gezondheidsmythe heeft naar alle waarschijnlijkheid z'n roots in een Amerikaanse reclamecampagne liggen die wereldwijd enorm succesvol was. Hoewel er zeker ook veel positiefs over vitamine C kan worden gezegd, kan je je dagelijkse dosis hiervan het best aanvullen met onderstaande vitaminegiganten (in willekeurige volgorde):

1: Kurkuma

Precies, dat gele goedje dat je niet in je kleding wil krijgen (het is een crime om het eruit te krijgen). Maar wat is het een aanwinst voor je voedingspatroon. Zeker in de herfst en winter. Hoewel kurkuma de laatste jaren enorm aan naamsbekendheid en populariteit heeft gewonnen, is het binnen de Indiaanse Ayurveda al duizenden jaren een wondermiddel met superkrachten.

Waar 'm dat in zit? In de grote bups aan antioxidanten. Antioxidanten die de strijd met schadelijke stoffen en ziektemakers aangaan. Daarnaast heeft het ontstekingsremmende eigenschappen én stimuleert het de doorbloeding.

2: Gember

Van verse gemberthee tot stukjes van deze Aziatische wortel in (wok)gerechten, je kan veel kanten op met deze veelgeprezen specerij. Waarom gember een plek op je boodschappenlijstje verdient? Het zit bomvol antioxidanten. In tijden van ronddwarrelende ziektekiemen een goede om erbij te hebben.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo kweek je thuis heel makkelijk een gemberplant

3: Groene (blad)groenten

Denk aan spinazie, boerenkool of broccoli. Stuk voor stuk zitten ze weer vol antioxidanten en vitamines (A, C, E of een mix van alledrie). 

4: Voeding met vitamine A, B6, B11 en B12

Vitamine A staat beter bekend als de anti-infectie vitamine. Je kan aan je dosis 'A' komen door bijvoorbeeld (vette) vis of eieren te eten. Verder wordt het in ons land toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Dan de vitamine B's. Een cruciaal vitaminepalet. B11 kan je o.a. halen uit fruit, volkoren producten en groene groenten. B6 en B12 haal je uit dierlijke voedingsmiddelen (vlees, eieren, zuivel). Ben je veganist? Dan is het aan te raden om vitamine B6 en B12 bij te slikken.

5: Vitamine D druppelen

Ondanks dat we vitamine D voornamelijk uit zonlicht halen en dus niet uit voeding, vinden we 'm wel in dit lijstje thuishoren. Zeker in tijden dat COVID-19 ons in z'n greep heeft. Want wat blijkt uit een groeiend aantal wetenschappelijke onderzoeken: vitamine D3 helpt tegen corona. Het helpt tegen luchtweginfecties plus het kan de ernst van het ziektebeeld doen verminderen. Kortom, slik juist nu de 'r' in de maand is vitamine D3 bij (liefst in druppelvorm).

Stay safe!

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore