Gezondheid

Sneller opstaan? 5 tips die je sowieso gaan helpen

27 september 2020 21:01

Nu het 's ochtends zo koud is buiten is het extra fijn om iets langer in je bed te blijven liggen. Nog één keer die snooze-button aantikken en nog eens... Uiteindelijk kom je weer te laat je bed uit en moet je haasten. Weer een slechte start van je dag. Deze tips gaan je helpen om sneller op te staan in de ochtend.

1. Slaap met gordijnen open

We willen allemaal verduisterende gordijnen zodat het goed donker is in de slaapkamer. Maar daardoor is het 's ochtends wel lastiger om wakker te worden. Het is namelijk het beste om wakker te worden met natuurlijk licht!

Je hebt speciale lampen hiervoor die je kan instellen zodat het licht geleidelijk aangaat in je slaapkamer, om zo op een zo'n natuurlijke manier mogelijk wakker te worden. 

2. Leg je wekker aan de andere kant van de kamer

Deze tip heb je vast al eens gelezen en dat komt omdat hij werkt. Je moet namelijk uit je bed komen om je wekker uit te zetten. Leg hem desnoods in de badkamer -als je hem dan nog wel kan horen- zodat je meteen onder de douche kunt springen.

Je kunt maar beter je dag beginnen dan weer terug naar bed gaan, om straks nog een keer gewekt te worden door die irritante wekker. 

3. Kleine stapjes

Wil je een uur eerder opstaan dan normaal? Doe dit dan niet in een keer. Doe dit echt in geleidelijke stappen. Zet bijvoorbeeld iedere dag je wekker een minuut eerder. Zo word je eerder wakker en kan je het beter volhouden. Bovendien geef je je lichaam de kans om er rustig aan te wennen. Als je opeens een uur eerder opstaat, is dat bijna onmogelijk om vol te houden. 

4. Een nieuwe gewoonte aanleren

Hetzelfde geldt voor het aanleren van een nieuwe gewoonte. Wil je jezelf een nieuwe gewoonte aanleren door iedere ochtend eerste te mediteren, de krant te lezen of een wandeling te maken? Of wil je gewoon stoppen met snoezen? Doe dit dan consistent voor meer dan 10 dagen achter elkaar.

Het duurt ongeveer een maand tot wel drie maanden voordat je jezelf een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd. Even volhouden dus!

5. Schrijf op waarom je dit wil

Waarom ben je dit artikel aan het lezen? Heb je moeite met opstaan en wil je ook graag eerder je bed uitkomen? Waarom wil je dat? Komt het omdat je altijd te laat bent? Of omdat je altijd moet haasten in de ochtend? Bedenk dit voor jezelf en schrijf het op. 

Dit mag in je notities op je telefoon of schrijf het op een blaadje en hang hem boven je bed. Wanneer het dan even niet lukt om op te staan, bedenk dan weer waarom je dit ook alweer wilde. Doordat je het hebt opgeschreven vergeet je het minder snel. Ook kan je het natuurlijk teruglezen als je op een zwak moment toch die snooze-button in wilt drukken.   

Fotocredits

Headerfoto: Kinga Cichewicz via Unsplash

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore