Gezondheid

Sporten, eten, ontspannen: zo krijg je een betere weerstand

22 juni 2020 11:15 Aangepast: 22 juni 2020 12:00
Beeld © iStock

Je afweersysteem zelf een boost geven: het is mogelijk. Hoe doe je dat? Bestaat er zoiets als een wondermiddel? De experts van Gezondheidsplein leggen uit hoe je dat doet.

1. Eet gezond

Kies je vaak voor een pizza of hamburger? Denk dan nog eens na over je voedingspatroon. Voor een goede weerstand is het belangrijk om te kiezen voor gezonde voeding, met voldoende vitamines en mineralen. Vooral vitamine C staat bekend om zijn positieve effect op je afweersysteem.

2. Beweeg voldoende en ga naar buiten

Beweging is belangrijk voor je weerstand. Pak daarom vaker de fiets of maak zo nu en dan een wandeling. Wanneer je beweegt, voert je lichaam afvalstoffen beter af en wordt je longconditie beter. Een bijkomend voordeel: als je buiten sport krijgt je lichaam meer kans krijgt om vitamine D aan te maken uit zonlicht. Deze vitamine verhoogt ook je weerstand.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit moet je eten om je weerstand te verhogen

3. Neem voldoende rust en ontstress

Wist je dat ontspanning net zo belangrijk is voor je gezondheid als inspanning? Stress en vermoeidheid hebben een negatieve invloed op de werking van je afweersysteem. Wanneer je goed uitgerust bent, hebben ziekteverwekkers daarentegen minder kans. Zorg dus voor een goede nachtrust en neem de tijd om te kunnen ontspannen en ontstressen.

4. Denk aan je hygiëne

Bacteriën en virusdeeltjes verspreiden zich niet alleen via de lucht. Deze ziekteverwekkers zitten ook op oppervlaktes, zoals deurknoppen, telefoons en trapleuningen. Was daarom regelmatig je handen met zeep en hoest of nies in je elleboog.

5. Vitamines en mineralen voor je weerstand

Vitaminen en mineralen zijn onmisbaar voor een goede weerstand. Welke zijn dan het belangrijkst? We sommen zes vitaminen en vier mineralen op die een positieve werking op je afweersysteem hebben, op basis van wetenschappelijk onderzoek.

  1. Vitamine A
  2. Vitamine B6
  3. Vitamine B11 (foliumzuur)
  4. Vitamine B12
  5. Vitamine C
  6. Vitamine D
  7. Koper
  8. Seleen
  9. IJzer
  10. Zink

Let op: de belangrijkste basis voor een goede weerstand is gezonde en gevarieerde voeding. Daarnaast kun je als aanvulling een multivitamine nemen. Hier zitten vaak veel van bovenstaande vitamines en mineralen in, speciaal voor je weerstand. Ook kun je kiezen voor supplementen met bijvoorbeeld alleen vitamine C of vitamine D.

Voor dit artikel werkten we samen met Gezondheidsplein.nl. Daar vind je nog veel meer artikelen over gezondheid, gecontroleerd door artsen en medisch specialisten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore