Gezondheid

Verlaag je cholesterol met behulp van de juiste voeding

15 juni 2020 08:33 Aangepast: 15 juni 2020 11:38
Beeld © iStock

Bijna iedereen heeft weleens gehoord over cholesterol. Wat is het precies en waarom is het zo belangrijk voor je gezondheid? De experts van Gezondheidsplein leggen uit wat het is en geven tips hoe je je cholesterol kunt verlagen met behulp van de juiste voeding. 

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof die van nature in ons lichaam voorkomt. Het wordt aangemaakt door de lever. Daarnaast neemt het lichaam een klein deel van het cholesterol uit voeding op. Cholesterol is een belangrijke stof voor bijvoorbeeld de bouw van cellen en hormonen. Het is dus op zichzelf ook niet schadelijk.

Er zijn twee soorten cholesterol:

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Die paar coronakilootjes: zo kom je er weer vanaf

Cholesterol verlagen

Cholesterolwaarden horen in balans te zijn. Normaal regelt het lichaam exact hoeveel cholesterol er wordt opgenomen uit voeding en hoeveel er wordt aangemaakt om een constante cholesterolconcentratie in de cellen van het lichaam en het bloed te behouden. Soms zijn deze cholesterolwaarden uit balans. Dit is vooral een probleem als er te veel van het LDL-cholesterol in het bloed zit. Het lichaam maakt dan bijvoorbeeld te veel cholesterol aan of haalt te weinig LDL-cholesterol uit het bloed. Als het cholesterol te hoog is, kun je het cholesterol verlagen.

Een verhoogd cholesterol geeft niet altijd klachten, maar is wel een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Op den duur kan met name het LDL-cholesterol zich ophopen in de wanden van de bloedvaten. Dit proces heet aderverkalking. Als je langere tijd een verhoogd cholesterol hebt vernauwen de bloedvaten hierdoor en kunnen zelfs tijdelijk afgesloten raken. Dit kan leiden tot hart- en vaatziekten, zoals pijn op de borsteen hartaanval of een beroerte. Lees meer over HDL-/ LDL-cholesterol en hart- en vaatziekten.

Wie heeft meer kans op een hoog cholesterol?

Er zijn een aantal factoren die een negatieve invloed hebben op het cholesterol:

  • Veel ongezonde vetten eten: verzadigd vet en transvet zijn ongunstig voor het cholesterolgehalte. Lees meer over cholesterol verlagen door voeding.
  • Te weinig lichaamsbeweging.
  • Roken.
  • Overgewicht.
  • Een ziekte, zoals diabetes of een traag werkende schildklier (hypothyreoïdie).
  • Erfelijkheid: in sommige families komt een hoog cholesterol vaker voor. Lees ook de pagina familiaire hypercholesterolemie.

Meer informatie over de risicofactoren voor een hoog cholesterol vind je op de website van de Hartstichting.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Somber, moe, vergeetachtig: zo herken je een depressie

Cholesterol verlagen door voeding en medicijnen

Er zijn verschillende manieren om het cholesterol te verlagen. Zo bestaan er verschillende medicijnen die de aanmaak van cholesterol remmen en als gevolg daarvan het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. De bekendste en meest voorgeschreven cholesterolverlagers zijn statines – ook wel cholesterol(synthese)remmers genoemd. Soms schrijft de arts medicijnen voor bij een hoog cholesterol, maar een gezonde leefstijl blijft te allen tijde van groot belang en ook de eerste stap in het toewerken naar een gezond cholesterol. Ook als medicijnen niet nodig zijn, is het zinvol om te letten op de cholesterolwaarden. In dit dossier vind je meer informatie over de invloed van leefstijl en voeding op cholesterol en over wetenschappelijke inzichten over cholesterolverlagende voeding

Cholesterol in voeding

Voorheen waren adviezen voor een cholesterolarm dieet vooral gericht op voedingsmiddelen die van nature veel cholesterol bevatten. Het gaat dan uitsluitend om producten van dierlijke oorsprong. Voedingsmiddelen die relatief veel cholesterol bevatten zijn bijvoorbeeld:

  • Eieren
  • Vlees (bijvoorbeeld lamsvlees, rundvlees, varkensvlees en orgaanvlees)
  • Paling
  • Schaaldieren (bijvoorbeeld garnalen, krab en kreeft)
  • Volle zuivelproducten (bijvoorbeeld volle melk of yoghurt)

Omdat deze voedingsmiddelen een verhogend effect hebben op het cholesterolgehalte in het bloed adviseert het Voedingscentrum om deze producten met mate te eten.

Daarnaast zijn tegenwoordig de adviezen voor een cholesterolarm dieet meer gericht op het gehele voedingspatroon en de leefstijl. Wie volgens de Schijf van Vijf eet heeft een goede basis voor gezond eten en een gezond cholesterol. In de Schijf van Vijf staan namelijk producten die het LDL-cholesterol niet verhogen. Naast gezonde voeding is een gezonde leefstijl in het algemeen belangrijk om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen.

Cholesterol en leefstijl

Naast voedingsadviezen zijn er meer leefstijladviezen die de kans op hart- en vaatziekten helpen verminderen. Belangrijke adviezen zijn: regelmatige lichaamsbeweging, een gezond gewicht, weinig stress en niet roken.

Voor dit artikel werkten we samen met Gezondheidsplein.nl. Daar vind je nog veel meer artikelen over gezondheid, gecontroleerd door artsen en medisch specialisten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore