Gezondheid

4 tips om je dag krachtig en energiek te beginnen

31 oktober 2019 12:58 Aangepast: 01 november 2019 10:35
Energiek en krachtig Beeld © Pixabay

Aan het begin van de dag even stilstaan bij hoe je je voelt en wat je zou willen bereiken, heeft een positieve invloed op je energielevel - en op hoe jouw dag zal verlopen. Voel je je krachtig en gelukkig? Dan kun je de dingen doen die je je had voorgenomen. Maar stap je met je verkeerde been uit bed, lijkt het alsof alles de rest van de dag tegenzit of misgaat. 

Jolanda Hoogkamer is intuïtief coach bij WithJoy. Vandaag deelt zij 4 essentiële tips om je dag krachtig en energiek te starten. 

Tip 1: Geen telefoon en geen social media

Misschien wel één van de moeilijkste tips. Maar een goed begin is het halve werk! Grijp jij direct na het afgaan van de wekker automatisch al naar je telefoon? Je bent niet de enige. In een onderzoek van Cisco pakte maar liefst 90% van de 3.600 proefpersonen meteen hun smartphone als ze wakker worden. 

"Of het nu is omdat je door je social media wilt scrollen, het nieuws wilt lezen of even gauw je mail checkt: je aandacht wordt direct in je telefoon gezogen. Waar je aandacht is, daar is je energie. Zodra je direct met je aandacht in je telefoon duikt, daalt je energie.” 

“Daarbij sta je onbewust meteen open voor allerlei informatie en prikkels waar je zelf niet de controle over hebt. Die ene mail van je collega, baas of klant kan je stresshormonen onbewust al doen stijgen, nog voordat je dag ‘echt’ begonnen is. Dit wil je het liefst uitstellen totdat je op je werk bent, want dan kan je er je volle aandacht aan geven. Als jij jezelf een telefoonvrije start van de dag gunt, zul je merken dat je gedurende de dag meer energie hebt!”

Tip 2: Start je dag positief door complimenten te geven

“Hoe je dag start en verloopt, begint bij je gedachten. Als jij vrolijk en energiek je dag start, zal deze totaal anders lopen dan wanneer jij geïrriteerd en gestresst bent. Wees je er bewust van dat jij de controle hebt en dat jij de baas bent over je eigen gedachten. Kies voor positieve gedachten. Geef jezelf, maar vooral ook mensen in je omgeving complimenten. Anderen een goed gevoel geven, geeft jou ook een goed gevoel.”

Een neurowetenschappelijke onderzoek wijst uit dat krijgen van complimenten in je hersenen eenzelfde soort effect hebben als het krijgen van een cadeautje. Het ontvangen van complimenten leidt tot dezelfde activering in beloningsgebieden van de hersenen, als bij het ontvangen van een fysiek cadeau. 

Complimentjes krijgen geeft mensen een goed gevoel. Onderzoek toont aan dat het ontvangen van complimenten de prestaties kan verbeteren en we er beter door kunnen leren. Er is zelfs bewijs dat wanneer we iets nieuws leren, complimenten ontvangen ons brein helpt om de vaardigheid beter te kunnen onthouden.

Daarnaast kunnen complimenten helpen een betere sociale of werkomgeving te creëren. Het bevestigt gewenst gedrag en dit werkt niet alleen goed in werkomgevingen, maar ook bij het opvoeden van kinderen of onderhouden van stabiele vriendschappen, wat uiteindelijk weer leidt tot meer positieve energie.

Tip 3: Deel je dag bewust in

“Neem jezelf voor wat jij die dag wilt doen en behalen. Niet van minuut tot minuut, maar in grote lijnen. Wil je sporten, studeren, een bepaald doel voor je werk halen of dat goede boek eindelijk lezen dat al weken op de plank ligt? Bepaal wat voor jou belangrijk is, plan je dag in en focus je op wat jij wilt bereiken. Lukt het je niet om je aan de planning te houden, omdat je opgaat in de waan van de dag - en alles wat je daarnaast nog ‘opeens’ moet doen? Plan jouw activiteit of doel dan vroeg in de ochtend en geef je excuses geen ruimte.”

Let wel op: probeer niet te streng te zijn voor jezelf. Jolanda Hoogkamer geeft nadrukkelijk aan om alleen de grote lijnen te plannen. Managen van tijd kan fijn zijn, maar er zit ook een keerzijde aan, vertelt Jason Allaire naar aanleiding van een onderzoek aan Cornerstore University. “Als je teveel inplant, zal je takenlijst in een beangstigend tempo groeien. Het idee dat je ál die taken moet afwerken, kan zorgen voor stress.” Probeer daarom prioriteiten te stellen in je taken.

Tip 4: Mediteren

“Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van mediteren, omdat het eenvoudig is, niet lang hoeft te duren en de resultaten waanzinnig zijn. Denk nu niet meteen dat mediteren zweverig is. Integendeel zelfs. Het maakt je bewust. De hele dag zijn we bezig om onze focus naar buiten te richten. Smartphones, vergaderen met collega’s, borrelen met vrienden. Bij mediteren haal je je focus naar binnen. Naar jezelf. Het resultaat daarvan is dat je energieniveau stijgt. Als je bent opgeladen, heb je de rest van de dag meer te geven. Die 134 openstaande appjes slurpen namelijk niet alleen energie van je telefoon, maar ook van jouw eigen batterij.”

“Eigenlijk is mediteren de rust vinden in jezelf en je batterij weer opladen. Een veel voorkomende manier om te mediteren, is in volledige stilte. Maar als je die stilte niet gewend bent kan dit wat ongemakkelijk voelen. Het is daarom lastig om daarmee te beginnen. Probeer eerst eens een geleide meditatie. Hier hoef je zelf niks voor te doen: je wordt er doorheen gepraat onder begeleiding van een fijne stem en rustgevende muziek. Met een geleide meditatie in de ochtend kun jij op eenvoudige wijze krachtig en energiek je dag beginnen.”

Paula Vaarkamp / Healthy Fest

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`