Gezondheid

Willy (34) zet nooit een wekker: ''s Ochtends ben ik niet vooruit te branden'

16 oktober 2019 09:30 Aangepast: 31 oktober 2019 16:26
Willy Bakker

Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door te gaan sporten, te stoppen met roken, of elke dag te mediteren. Willy Bakker (34) uit Utrecht besloot 1,5 jaar geleden om nooit meer een wekker te zetten: “Ik ben ’s ochtends niet productief, dus waarom zou ik dan gaan werken?”

Sommige mensen zijn niet gemaakt om van 9 tot 5 op kantoor te zitten. Zo ook Willy Bakker. Een aantal jaar geleden besloot ze uit loondienst te treden en voor zichzelf te beginnen. “Ik ben geen ochtendmens en ik denk dat met mij veel anderen dit ook niet zijn. We werken van 9 tot 5 omdat het ‘moet’, maar ik ben altijd voorstander geweest van werken op een tijd waarop je zelf de meeste energie hebt. Voor mij is dat ’s middags en ’s avonds. ’s Ochtends ben ik niet vooruit te branden.”

Sinds Willy haar eigen bedrijf als copywriter heeft, kan ze zelf bepalen hoe laat ze opstaat. Op eigen initiatief besloot ze haar wekker het raam uit te gooien. “Ik zet geen wekker meer en dat werkt heel fijn. Wanneer mijn lichaam voelt: ‘Het is licht, word wakker’, dan ga ik uit bed. Meestal is dat rond een uur of 9. Afhankelijk van hoe moe ik ben of hoe vroeg ik op moet, bepaal ik op welk tijdstip ik de avond daarvoor naar bed ga. Als ik merk dat mijn lichaam heel moe is, ga ik eerder naar bed. Gemiddeld probeer ik 9 uur slaap per nacht te halen.”

Productiviteit

De voornaamste reden dat Willy geen wekker meer zet is dat ze haar tijd op een zo productief mogelijke manier wil benutten. “Toen ik nog in loondienst was had ik enorm problemen met opstarten. Ik zat altijd maar als een zombie op mijn werk en dacht: ‘Dit is niet hoe ik wil leven.’ Het eerste halfuur van de dag was ik bezig met thee halen en voor me uit staren, omdat ik nog zo moe was. Ik kon gewoon niks. Zo vroeg opstaan was eigenlijk zonde van mijn tijd. Ik had er niks aan om aanwezig te zijn, want het was niet mijn natuurlijke ritme. Regelmatig viel ik in slaap achter mijn computer omdat ik zo moe was.”

Of ze nooit bang is dat ze zich verslaapt zonder wekker? “Eigenlijk niet. Mijn biologische klok is gewend geraakt aan mijn ritme en ik weet precies hoe laat ik naar bed moet om op een bepaalde tijd wakker te worden. Soms heb ik een Skypegesprek om bijvoorbeeld 10 uur. Dan ga ik om 11 uur naar bed en weet ik dat ik de volgende ochtend rond 08:30 wakker word. Mijn lichaam heeft dan genoeg slaap gehad en tegenwoordig gaat dat altijd goed.”

Experimenteren

Willy zegt nadrukkelijk ‘tegenwoordig’, want dat is niet altijd zo geweest. “In het begin was ik veel aan het experimenteren. Je lichaam moet eraan wennen dat het niet meer geforceerd wakker wordt gemaakt. Na een tijdje gaat dat zichzelf reguleren. Omdat ik na de opstart van mijn bedrijf nog niet veel klanten had, was er ruimte om dingen uit te proberen. Ik hoefde me tegenover niemand te verantwoorden, waardoor ik vrijuit kon experimenteren. Dit hielp enorm gedurende het ‘test-proces’ en vinden van het juiste ritme.”

Inmiddels is Willy 2,5 jaar bezig met haar eigen bedrijf. De vrijheid die ze ervaart heeft positieve invloed op haar werk. “Sommige mensen zijn gewoon niet gemaakt om van 9 tot 5 te werken. Hoewel ik altijd mijn wekker zette, kwam ik toch vaak te laat. Ook omdat ik ergens in mijn achterhoofd hield: ‘Waarom zou ik op tijd komen, als ik toch het eerste halfuur niet kan werken?’”

Gedurende de dag is Willy nu meer uitgerust en productiever. “Het idee dat je zelf de keuze hebt hoe je je tijd indeelt, is heerlijk. Voor een ondernemer – die veel van vrijheid houdt – is het heel belangrijk om zelf te kunnen bepalen hoe je dag eruitziet. ’s Ochtends schrijf ik op hoe ik wil en denk dat mijn dag gaat verlopen. Het geeft veel rust om te weten hoe je dag gaat verlopen en dat dit zal gaan zoals jíj dat wilt. Als je opstaat geeft dit je goede energie.”

Wat zegt de gezondheidsexpert?

Floris Wouterson, slaapexpert en schrijver van het boek ‘Superslapen’ is positief gestemd over Willy’s verhaal. “Willy luistert ontzettend goed naar haar eigen bioritme. Het is niet zo dat – ook al ben je eraan gewend – iedereen ’s ochtends vroeg kan opstaan en productief aan zijn of haar dag kan beginnen. Dit verschilt per persoon.”

Wouterson legt uit dat er drie groepen slapers zijn, ook wel chronotypes. “De eerste groep presteert het beste in de ochtend. Dit is de grootste groep. Daarop volgen de, zoals ik ze noem, ‘inbetweeners’. Zij presteren goed, zowel in de ochtend als in de namiddag. Dat is de kleinste groep, circa 24%. Dan heb je nog de avondmensen. Ik schat dat deze zo’n 32% van de bevolking omvatten.”

“Avondmensen hebben in onze huidige maatschappij een vervelende kaart getrokken, omdat hun bioritme niet past bij onze huidige 9 tot 5 maatschappij en hoe wij met elkaar samenwerken in deze wereld.”

Avondmens of ochtendmens

Maar hoe wordt bepaald of je nou een ochtend- of avondmens bent? Naast lichaamstemperatuur, wordt je chronotype bepaald door de piek in je melatonine. “Men zegt dat melatonine een slaaphormoon is. Dit is niet helemaal waar. Melatonine is namelijk het hormoon dat de slaap uitlokt. Hetgeen dat je slaperig maakt heet adenosine; een stofje waarvan ’s ochtends het vat leeg is en waarvan gedurende de dag het vat vol loopt. Melatonine geeft aan wanneer dit stofje het lichaam in mag – en vervolgens worden we slaperig en moe.”

“Mensen in dezelfde ‘slaapgroep’ als Willy hebben later op de avond hun melatoninepiek, wat betekent dat hun slaap dus ook later wordt uitgelokt. Gemiddeld liggen zij daardoor anderhalf tot twee uur later op bed dan de ochtendmensen, waardoor het vanzelfsprekend lastiger is om de volgende ochtend weer vroeg op te staan.”

Volgens Wouterson is het goed om te luisteren naar je eigen lichaam. Hij heeft er dan ook bewondering voor dat Willy dit, ondanks negatieve reacties uit haar omgeving, gestaag volhoudt. “Willy luistert tegen de verwachting van andere mensen in goed naar haar lichaam en haar piekmomenten. Dit zal resulteren tot meer creativiteit, ouder worden en fitter zijn. Ze doet het eigenlijk ‘by the book’, zoals moeder natuur het heeft bedacht.”

Ook binnen bedrijven

Dit gaat ook op voor bedrijven. “Laat als werkgever of baas het tijdstip van vergaderingen afhangen van de groep mensen die je toespreekt. Zijn dit avond- of ochtendmensen? Vergader met avondmensen in de vroege avond of later op de middag en met ochtendmensen in de ochtend. Je zult zien dat zij dan productiever zijn, beter hun aandacht kunnen vasthouden en met meer ideeën komen. Resultaten schieten als een speer omhoog.”

“In de huidige gedigitaliseerde maatschappij kan een werkgever de manier waarop hij het werk organiseert voor zijn medewerkers heel goed faciliteren. Kijk maar naar het aantal flexwerkplekken, mogelijkheid tot thuiswerken et cetera. Natuurlijk moeten er duidelijke regels worden opgesteld, maar wat is erop tegen om iemand van 11:00 uur tot 19:00 uur te laten werken in plaats van 09:00 tot 17:00? Zorg wel af en toe voor momenten waarop iedereen op kantoor is om even alle koppen bij elkaar te steken.”

Slaap en performance is één op één met elkaar in verband te brengen. Veel mensen zijn zich bewust van het moment waarop ze het meest productief zijn. Maar door onze levensstijl met al die smartphones en tablets, worden we de hele dag overprikkeld. “Hierdoor functioneren sommige mensen op een lager niveau op het gebied van fitheid en gezondheid. We zijn dat niveau het nieuwe ‘normaal’ gaan vinden en daardoor weten we niet meer wat er nodig is om dat potentieel te optimaliseren. Zo zonde!”

Wat past bij jouw bioritme?

Natuurlijk hoef je nu niet zoals Willy je huidige vaste baan op te zeggen, maar het is wel goed om na te denken over wat het beste bij jouw bioritme past. “Mensen die avondtypes zijn, zullen nooit fris wakker worden als de wekker om 07:00 uur gaat. Als je echt graag verandering wil zou je voorzichtig met je baas kunnen praten of je misschien wat later kan beginnen.”

Ten slotte geeft Wouterson nog een laatste, waardevolle tip aan mensen die ’s ochtends moeilijk op gang komen: “Koop een lichttherapie lamp en zet deze als je ’s morgens wakker wordt een tijdje op je gezicht. Zeker in de winter kan dit veel positieve resultaten met zich meebrengen.”

Eerder schreven we al hoe Eva Louise genas van haar depressies dankzij lichttherapie.

Paula Vaarkamp / Healthy Fest

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`