Van onze partner Storytel

4 tips om elke dag voldoende te bewegen

26 september 2019 12:04 Aangepast: 30 september 2019 10:34

Een halfuur bewegen per dag is de norm. Voor de een is dat een fluitje van een cent, maar voor de ander lijken die dertig minuten een eeuwigheid te duren. Wij geven je vier tips om ervoor te zorgen dat - ook jij - meer plezier haalt uit je dagelijkse portie sport of beweging.

1. Typisch jouw tijdstip

Denk goed na over wanneer je gaat sporten. Ben jij geen ochtendmens? Maak het jezelf dan niet te moeilijk en plan jouw beweegmomentje 's avonds. Het heeft geen zin om jezelf te dwingen om op de vroege morgen te gaan, terwijl je weet dat je dan niet op je best bent. Zodra je het moment van de dag hebt bepaald,  zet hem dan ook echt in je agenda en houd je eraan! Zie het als een werkafspraak; die zeg je ook niet zomaar af omdat je geen zin hebt. In een overvolle agenda geeft het rust te weten wanneer je gaat sporten. Bovendien maakt deze afspraak met jezelf het ook makkelijker om daadwerkelijk te gaan, omdat je je er van tevoren al op instelt. 

2. Weet wat je doet

Een keertje klunzen in de sportschool is niet erg, maar als dit elke week zo is, gooi je al snel de handdoek in de ring. Je voelt je ongemakkelijk en je hebt geen duidelijk doel voor ogen. Probeer dit te voorkomen door vooraf goed uit te vogelen wat je wil doen. Het internet staat vol met tips en schema’s waarmee je kunt beginnen. Ook kun je in de sportschool prima hulp vragen aan een medewerker of personal trainer. Daarnaast is het belangrijk om je af te vragen welk resultaat je wil behalen? Ga je voor sterker worden of een betere conditie? Stel een doel en werk daar naar toe. Dan heb je een goede motivatie om het vol te houden en gaat de tijd ook nog eens sneller voorbij.   

3. Laat je wél afleiden

Zorg voor fijne afleiding in de vorm van muziek, een podcast of onze tip: een luisterboek. Een wandeling is zo voorbij als je je ondertussen laat meeslepen door een fijn verhaal of een spannende roman. Luisterboeken worden steeds populairder, waardoor het aanbod groeit. Je kunt een luisterboek simpel afspelen door middel van een streamingdienst als Storytel. Laat je inspireren door iets informatiefs als ‘The Subtle Art of Not Giving a F*ck’ of kies voor een amuserend verhaal uit de boekenreeks van bijvoorbeeld Harry Potter. Voor je het weet zijn die dertig minuten voorbij! 

4. Eet je energiek

De juiste voeding kan wonderen doen voor jouw productiviteit. Denk daarom goed na wat (en óf) je wil eten als je van plan bent om erop uit te gaan. Ga je een stukje wandelen of hardlopen? Dan wil je het liefst niet te zwaar eten. Ben je van plan om krachttraining te gaan doen? Kies dan voor een maaltijd met wat meer koolhydraten. Maar misschien kies je voor een rustige yoga-sessie en vind je het prettiger om pas na die sessie te eten. Beloon jezelf dan bijvoorbeeld met een lekkere salade of pasta, zo heb je meteen weer iets om naar uit te kijken. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`