Gezondheid

4 tips voor een stressvrije ochtend

07 augustus 2019 15:15 Aangepast: 08 augustus 2019 13:07
Pexels Tentis

Heb je iedere ochtend weer haast omdat je lang aan het snoozen was of ben je gestresst voor de dag die komen gaat? Niks is vervelender dan stressvol wakker worden. Gelukkig is dat verleden tijd dankzij deze zinvolle tips. 

Deze 4 tips geven je aan hoe je ’s ochtends tijd kan besparen, zodat je minder gestrest de deur verlaat. Maar dit betekent natuurlijk niet dat je hierdoor langer in bed kan blijven liggen, want anders blijf je stress hebben. Die extra minuten kun je beter besteden om even rustig wakker te worden. Neem de tijd om je dag stressvrij te beginnen. Drink op je gemak je kop thee of koffie en laat je mobieltje of tablet nog even liggen. Rust nog even lekker uit, voordat je drukke leven weer begint.

De oplossing ligt ‘m voornamelijk in wat je avond ervoor doet. 

1. Voorbereiding

Goede voorbereiding is het halve werk, zegt men weleens. En dat geldt ook voor deze situatie. Van het klaarmaken van je lunchpakket tot het neerleggen van je kleding; het kan je helpen om ’s ochtends wat geruster wakker te worden. Smeer 's avonds alle boterhammen, stop de koffiepad al in het koffieapparaat of laat de waterkoker al vollopen met water. Zo heb je 's ochtends minder tijd nodig voor alles en begin je de dag zonder stress. Ook is het slim om noodzakelijke items bij de voordeur te leggen of een notitie te schrijven ter herinnering. Zo vergeet je nooit meer je sleutels, die belangrijke papieren of de avocado die je speciaal voor de lunch had gekocht. Wat een rust!

2. Niet snoozen

Je kunt beter ook niet meer snoozen. Doordat je wekker afgaat, denken je hersenen dat je nachtrust voorbij is. Doordat je op snooze klikt en weer opnieuw in slaap valt, denkt je brein dat een nieuwe slaapcyclus begint. Dit is natuurlijk niet het geval, aangezien je na een paar minuten opnieuw wakker wordt. Hierdoor blijf je de rest van de dag moe. Ook bestaat de kans dat je je verslaapt als je meerdere keren op de snoozeknop drukt. Je kunt daarom beter een normaal alarm instellen voor wanneer je eruit moet. Heb je hier moeite mee? Dan kun je ook je wekker aan de andere kant van de kamer leggen, zodat je wel móet opstaan. Of je kunt een wekker kopen die jou door middel van licht of trillingen wakker maakt. 

3. Opruimen

Opruimen is belangrijk om jezelf te ontstressen. Leg je sleutels iedere dag op dezelfde plek, zodat je ze niet kwijt bent ’s ochtends. Het is trouwens sowieso verstandig om je huis op te ruimen, zo krijg je ook niet te veel prikkels. De kans is groot dat je chaotisch wordt van alle rommel in huis. Hierdoor kun je ook stress krijgen. Hoe minder spullen huis, hoe makkelijker het is om controle te hebben over je huis en je spullen. 

4. Ochtendroutine

Gebruik minimalisme in je ochtendroutine: vraag jezelf af welke dingen je eigenlijk allemaal doet in de ochtend en welke daarvan nou echt noodzakelijk zijn. Tijd besparen begint niet bij dingen sneller doen, maar het begint bij dingen schrappen. Zoek uit welke dingen je zou kunnen laten, waardoor je de kwaliteit van je ochtend kunt bewaren of verhogen. Bijvoorbeeld: niet je telefoon pakken, geen tv kijken, niet douchen in de ochtend, maar de avond daarvoor.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`