Op je gezondheid

Guillaume doet 4 x per week aan crossfit: 'Het werkt echt verslavend'

18 juli 2019 09:48 Aangepast: 24 juli 2019 14:34

Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan op allerlei manieren. Door te gaan sporten, te stoppen met roken, of elke dag te gaan mediteren. Guillaume besloot te gaan crossfitten. Eerst één keer per week, maar al gauw stond hij vier keer per week zware gewichten te tillen in de crossfit box.

"Achttien jaar lang werkte ik in de automatisering", vertelt Guillaume Groen (43) uit Hoorn. "Nadeel van dat beroep is dat je de hele dag zit. Je rijdt 's ochtends naar je werk, stapt daar de lift in, haalt koffie en gaat op je bureaustoel zitten, tot je aan het eind van de dag weer in je auto stapt. Je leidt een zittend leven. Ik probeerde wel wat aan hardlopen te doen, maar daar werd ik niet fit van. Ik was zwaar, had geen conditie en geen spieren."

En dat terwijl Guillaume vroeger juist heel fit was. "Toen deed ik aan kickboksen. Die fitheid wilde ik terug. Ik wilde iets doen met dezelfde intensiteit als kickboksen, maar liever geen vechtsport meer. Ik ging op zoek naar een sport waar ik dezelfde goede conditie van zou krijgen." Die sport vond Guillaume nadat hij besloot zijn baan op te zeggen en als fotograaf te gaan werken. "Ik kreeg een fotografieopdracht bij een crossfit box. Ik liep daar binnen, hoorde de geluiden van de sportende mensen, het kletteren van gewichtsstangen. Iedereen lag uitgeput op de grond."

Guillaume was direct geïnteresseerd. Crossfit is een trainingsvorm waarbij gewichtheffen, atletiek en gymnastiek gecombineerd worden. Crossfitters gebruiken naast typische sportgewichten als halters, dumbbells en kettlebells, ook voorwerpen als tractorbanden, zandzakken en touwen. "Met de eigenaar van de crossfit box had ik de deal afgesproken dat ik – in ruil voor zijn deelname aan de fotoserie – een proefles mee zou doen. Ik dacht dat ik een beetje fit was, maar tijdens die proefles merkte ik dat ik totaal níet fit was. Op dat moment heb ik de beslissing gemaakt om weer aan mijn gezondheid te gaan werken."

"Ik besloot één keer per week crossfit te gaan doen. Ik wilde in het begin niet vaker gaan, uit zelfbescherming. Als je vanuit het niets vier keer per week met zware gewichten gaat werken en jezelf uitput, dan kan het echt misgaan. Dan raak je geblesseerd of overtraind", zegt Guillaume. "In het begin vond ik het best moeilijk om vol te houden, omdat crossfit echt een grote uitdaging is voor je lichaam. Alle oefeningen zijn zwaar. In het merendeel van de oefeningen gebruik je gewichten van 20 kilo of meer. De techniek onder de knie krijgen om zo'n olympisch gewicht te tillen, daar komt heel veel bij kijken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Sanne eet koolhydraatarm: 'Vooraf dacht ik: wat een onzin'

Maar Guillaume hield vol en hij vond het zelfs zo leuk, dat hij al gauw opbouwde tot vier keer per week crossfitten. "Ik voel me er heel prettig bij, omdat je bij crossfit geen enkele dag hetzelfde doet. Het is veel cardio en veel met zware gewichten werken, maar elke keer op een andere manier. Het werkt heel verslavend. Van de 10 mensen die crossfit proberen, blijven er 9 hangen. Die zijn gelijk hooked, puur omdat je er zo fit van wordt."

Guillaume werd er zelf ook snel fit en gespierd door. "Het verschil tussen vet en spiermassa in je lichaam, dat draait door crossfit langzaam om. Maar ook je bewustwording van bewegen wordt beter. Als je een doos optilt, doen veel mensen dat met bolle rug. Maar als je met crossfit gewichten optilt, doe je dat met rechte rug. Als je die techniek ook toepast als je een doos op tilt, merk je dat het veel makkelijker gaat én dat het beter is voor je lichaam."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Rachelle staat elke dag om 5 uur op: 'Ik heb veel meer rust in mijn kop'

Crossfit heeft nog een mooie kant: je doet het echt samen met de groep. "De gemeenschap van je crossfit box weet precies waar jij doorheen moet om een bepaald niveau van fitheid te krijgen. Zij hebben het ook allemaal moeten doen. Je staat er niet alleen voor. Het gaat dus ook om het gevoel dat je onderling hebt in de box: het gevoel van samen sporten en samen naar een hoger niveau gaan."

"Natuurlijk ga ik nog weleens met tegenzin sporten", geeft Guillaume toe. "Maar ik weet nu dat als ik vaak genoeg en lang genoeg ga, dat ik uiteindelijk voldaan terugkom. Soms haal je je doel voor die dag niet, maar dan ben je wél geweest. Je hebt wel het werk gedaan. En daar gaat het ook om."

Wat zegt de gezondheidsexpert?

"Crossfit is heel goed voor je gezondheid, omdat het als doel heeft om jou zo algemeen en zo breed mogelijk fit te maken", zegt Jay van het Nederend, hoofdcoach crossfit bij Vondelgym. "Je moet én kunnen rennen én gewichten kunnen tillen én gymnastiekoefeningen kunnen doen. Je wordt daardoor misschien niet de beste hardloper of de beste gewichtsheffer. Maar je kan wel alles. Je doet crossfit met elkaar en tegen elkaar. En het is heel meetbaar of je vooruitgang boekt. Alle scores worden opgeschreven op een bord, waardoor je ziet hoe jij het hebt gedaan, ten opzichte van anderen, maar ook ten opzichte van jezelf in het verleden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Karen doet aan intermittent fasting: 'Sindsdien heb ik minder last van migraine'

Dat Guillaume het in het begin moeilijk vond om vol te houden, herkent Van het Nederend wel. "In de eerste periode kan het heel heftig zijn. Je leert allemaal nieuwe bewegingen. Het kan best even duren voordat je die bewegingen jezelf eigen hebt gemaakt. En je moet leren om in 10 minuten tijd alles te geven. De intensiteit ligt bij crossfit heel hoog. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met bootcamp, waarbij je een uur lang aan het bewegen bent, dan stop je bij crossfit diezelfde energie soms in slechts 5 minuten tijd. En dan moet je er na die 5 minuten ook helemaal afliggen. Dat is voor veel mensen een nieuwe manier van trainen, die ze niet gewend zijn. Daarom is de spierpijn de eerste weken of maanden ook veel heftiger dan je gewend bent. Je moet crossfit dus echt opbouwen en in het begin vooral niet te vaak trainen, maximaal 2 keer per week."

Geïnteresserd? Jay van het Nederend heeft een aantal tips voor mensen die ook willen beginnen:

- Kies voor een gecertificeerde crossfit box. (In de crossfitwereld heet een sportschool een 'box'.)

- Heb geduld. Het gaat best lang duren om de bewegingen onder de knie te krijgen. Je loopt misschien tegen beperkingen op, op het gebied van mobiliteit. Bijvoorbeeld dat je je armen niet recht boven je hoofd krijgt, of niet diep genoeg in de squat kan zakken. Hou vol, het zal steeds beter gaan.

- Focus je op jezelf. Kijk niet naar je buurman, die makkelijk 60 kilo lift, terwijl jij moeite hebt met 30 kilo. Neem je tijd om het voor jezelf rustig op te bouwen.

- Voordat je beslist dat crossfit als sport wil doen, moet je het wel eerst leuk vinden. Doe daarom gewoon een normale les mee. Kijk het een jaar aan en zie wat voor progressie je maakt. Vind je het daarna nog leuk en word je fanatieker, dan kun je daarna pas voorzichtig gaan denken aan inschrijven voor wedstrijden.

De rubriek Op je gezondheid is een samenwerking van RTL Nieuws en Healthy Fest. Op Healthy Fest vind je nog veel meer artikelen over hoe je van je leven een gezond feestje maakt.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`