Op je gezondheid

Yvonne mediteert elke dag: 'Vroeger dacht ik dat het zweverig was'

11 juli 2019 10:35 Aangepast: 12 juli 2019 11:27
Foto ter illustratie Beeld © GettyImages

Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan op allerlei manieren. Door te gaan sporten, te stoppen met roken, of dagelijks te gaan wandelen. Yvonne mediteert sinds haar scheiding elke dag. "Het ontstrest echt en ik heb minder hoofdpijn."

"In september gingen mijn man en ik uit elkaar", vertelt Yvonne Bijkersma (40) uit Groningen. "Ik denk dat dat voor mij de aanleiding was om te beginnen met mediteren. De afgelopen jaren had ik met behulp van een coach al veel geleerd over hoe je reageert zoals je reageert. De scheiding was de laatste druppel om op zoek te gaan naar meer innerlijke rust. Om mezelf te helen."

Sindsdien mediteert Yvonne regelmatig. "Sowieso elke dag voor het slapen gaan en een paar keer per week ook overdag. Meestal doe ik het gewoon op mijn slaapkamer, in kleermakerszit met mijn handen op schoot. Of terwijl ik op bed lig." Yvonne merkt meditatie overdag een ander effect heeft dan voor het slapengaan. "Overdag voel ik een ander soort ontspanning. Als ik in kleermakerszit mediteer, word ik niet moe of suf. Dan is het juist een oppepper, omdat je de slaap en vermoeidheid niet binnen laat komen. Maar als ik op bed lig, kom ik helemaal tot rust en kan ik daarna meteen in slaap vallen."

"Ik mediteer ook vaak op drukke momenten, als ik gestrest ben. Het is heel fijn: ik word er veel relaxter door en heb minder hoofdpijn. Het ontstrest echt. Vijf tot tien minuten mediteren is genoeg." Soms is het best lastig. "Ik ben nogal een denker, maar tijdens meditatie moet je juist proberen je hoofd leeg te houden. Dat is best moeilijk, om mijn gedachten niet de baas te laten worden. Maar als dat wél lukt en mijn hoofd blijft leeg, dan is het echt een rustmoment en kan ik even resetten."

Haar middelste zoon van 11 jaar doet soms met Yvonne mee. "Hij is heel onrustig. We gebruiken een app op de telefoon: je hoort een stem die vertelt wat je moet doen en hoe je moet ademen. Mijn zoon vindt het reuze interessant en wordt er echt rustiger van. De andere twee kinderen moeten er trouwens niets van weten. Die vinden het maar gek."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Karen doet aan intermittent fasting: 'Sindsdien heb ik minder last van migraine'

Dat snapt Yvonne wel. "Vroeger dacht ik zelf ook dat mediteren heel zweverig was. Ik had er een geitenwollensokken-idee bij. Dat kwam waarschijnlijk vooral door mijn omgeving. Ik merk nu nog weleens dat andere mensen er bevooroordeeld over zijn. Maar als je het zelf eens probeert, kom je erachter dat het helemaal niet zweverig is."

Wat zegt de gezondheidsexpert?

"Vanuit de wetenschap weten we dat stress de grootste veroorzaker is van veel ziektepatronen", zegt Johan Noorloos, oprichter van De Nieuwe Yogaschool en spreker op Healthy Fest. "Stress heeft een destructieve uitwerking op ons systeem. Meditatie is daar een enorme tegenkracht in. Het is een heel concreet middel om minder stress en spanning in je lichaam te hebben."

Hoe werkt dat dan precies? "Veel mensen voelen hun eigen grenzen niet. Door te mediteren leer je naar je lichaam te luisteren. Je wordt bewust van wat jouw lichaam aangeeft, van je grenzen dus. Tijdens meditatie oefen je om waarnemer te zijn van een gedachte of een gevoel in je lichaam. Van alles wat je zintuigen prikkelt: een geluid, een geur. Op het moment dat je niet op die prikkel reageert, maar slechts waarnemer bent, dan ontstaat er ruimte tussen jou en die gedachte. Wat dat oplevert, verschilt per persoon. De een voelt zich er rustiger door, de ander leert beter naar z'n lichaam te luisteren, of naar z'n intuïtie."  

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Luc neemt dagelijks een koudwaterbad: 'Elke keer denk ik 'fuck, wat is het koud''

"Het kan ook daadwerkelijk stress verminderen, doorat je niet meegaat in de verhalen in je hoofd", zegt Noorloos. "Mensen kunnen zichzelf heel erg verliezen in hun gedachten, waardoor ze alleen nog maar bezig zijn met piekeren en zorgen maken. Als je mediteert, leer je bewust in het moment te zijn, zonder oordeel. Er zijn wel gedachten: misschien gaan er nare dingen gebeuren in je leven waar je bang voor bent, zeker in het geval van een scheiding. Maar als je de waarnemer kunt zijn van die gedachten, zonder dat je daar een etiket op plakt, dan creëer je daarmee innerlijke rust. Door meditatie leer je ook dat alles weer voorbij gaat. Ieder gevoel, iedere gedachte, ieder geluid: alles komt en gaat. Als je je daar bewust van bent, dat dit nare moment ook voorbij gaat, dan geeft dat een groot gevoel van vrijheid. Het tegenovergestelde van stress."

Mediteren kun je uitstekend alleen doen, maar het is ook heel fijn om het net als Yvonne samen te doen, zegt Noorloos. "Om twee redenen. Als je een afspraak hebt met iemand, dan geeft dat een soort duwtje in de rug om het echt te gaan doen. Ten tweede creëer je door samen te mediteren een mooie verbinding met elkaar. Op onze yogaschool is er ook een meditatiemoment met meerdere mensen bij elkaar, dan voel je tijdens de stilte elkaars energie en de verbinding met de groep."

DIY meditatie

Enthousiast geworden en wil je ook gaan mediteren? Dan heeft Noorloos een aantal tips voor je:

1. "Denk niet dat je gelijk effect ervaart als je één keer mediteert. Het gevoel van rust en verstilling en het in contact komen met je gevoel, dat ontstaat pas als je het met enige regelmaat doet."

2. "Kies een vast tijdstip op de dag. Lukt dat niet, koppel het dan aan een vaste activiteit van de dag, bijvoorbeeld voor het ontbijt, of voor het slapengaan. Hoe laat dat ook is."

3. "Maak het in het begin niet te groot of te lang, maar beperk je tot een paar minuten. Twee keer per dag 3 tot 5 minuten mediteren, dat is goed te doen."

4. "Probeer de ambitie eruit te halen. Het is geen trucje of kunstje dat je moet kunnen. Laat dus los dat het moet lukken: je moet niet gehecht zijn aan het resultaat. Je hoeft het alleen maar te doen."  

Linda Almekinders

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`