Gezondheid

Een stukje gezondheid (en suiker)

07 juli 2019 23:08 Aangepast: 08 juli 2019 08:10
Beeld © iStock

Het is de dag van de chocola. Mooi moment om jezelf weer eens op een stukje te trakteren! Maar dan wel het liefste puur, want daar zouden volgens verschillende onderzoeken allerlei gezondheidsvoordelen aan zitten.

Oké, oké: superhard, onomstotelijk, wetenschappelijk onfeilbaar bewijs dat chocolade supergezond voor je is, is er (nog) niet. Maar 7 juli is Wereld Chocoladedag en we zijn positief gestemd. En er zijn genoeg onderzoeken die in ieder geval in de richting wijzen dat een stukje pure choco nog helemaal niet zo'n hele guilty pleasure is - de korreltjes zout kunnen gerust achterwege blijven. Dat komt door de cacao, die met name veel in pure chocolade zit. Dat zou bestanddelen bevatten die je cholesterol verlagen, het gelukshormoon activeren en die goed zijn voor je hart- en bloedvaten

1. Het gelukshormoon: chocolade maakt je blij!

Pure chocolade bevat veel cacao, en cacao bevat veel phenylalanine. Een moeilijke naam voor een stofje dat je simpelweg blij maakt. Phenylalanine wordt namelijk in je lichaam omgezet in dopamine, een bekende stof die je een geluksgevoel geeft. Ook stelt dopamine je in staat om betere keuzes te maken en verhoogt het je libido. Dit laatste blijkt wel meer het geval te zijn voor mannen dan voor vrouwen. Er zit zelfs een stofje in cacao (fenylethylamine) dat je een verliefd gevoel kan geven.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Vergeetachtigheid of geheugenverlies?

2. Cacao zit vol vitamines en mineralen

Cacao bevat enorm veel vitamines en mineralen. Helaas gaan er heel wat verloren bij de verwerking van de cacao naar pure chocolade, maar er blijven er ook heel wat over:

  • Vitamine A: helpt je weerstand verhogen
  • Vitamine B(1, 2, 6 en 11): geeft energie, is goed voor je zenuwstelsel, spijsverteringhuid, gezichtsvermogen, weerstand en hart. Daarnaast houdt het DNA in stand en maakt het rode bloedcellen aan
  • Natrium en fosfor: (o.a.) goed voor de stevigheid van je botten en gebit
  • Kalium en calcium: (o.a.) goed voor je bloeddruk
  • Koper en ijzer: (o.a.) goed voor je weerstand en zuurstofregeling, houdt het bloed gezond
  • Magnesium: (o.a.) goed voor je zenuwstelsel en geeft energie
  • Zink: (o.a.) goed voor de groei en je geheugen

Door af en toe een stukje pure chocolade te eten help je je lichaam dus gezond en fit te houden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Krabben, crème of koelen: wat helpt nou echt tegen jeuk?

3. Het is goed tegen bloed- en vaatziekten

Stijve slagaderen en witte bloedcellen die vastplakken aan bloedvaten zorgen normaal voor aderverkalking. Uit onderzoek is gebleken dat bepaalde stofjes in pure chocolade slagaderen flexibeler zouden maken. Witte bloedcellen zouden ook minder snel aan de wanden van bloedvaten blijven hangen.

Dat maakt pure chocolade gezond voor je hart- en vaatstelsel. Op die manier vecht pure chocolade tegen bloed- en vaatziekten en kan het je cholesterol verlagen.

4. Diabetici hebben er baat bij

In cacao zitten veel flavonoïden, een type antioxidant. Antioxidanten helpen tegen de beschadiging van cellen en weefsel en zijn op lange termijn zelfs goed tegen ziekten als kanker en hart- en vaatziekten. Wanneer je veel flavonoïden binnenkrijgt, loop je minder risico op diabetes type 2. Wanneer iemand diabetes type 2 heeft, reageert het lichaam niet meer goed op insuline.

Uit onderzoek blijkt dat de mensen die veel flavonoïden binnenkrijgen, beter reageren op insuline en minder last hebben van chronische ontstekingen. De werking van insuline blijft dus intact wanneer men pure chocolade (wat veel flavonoïden bevat) binnenkrijgt. Dat zorgt ervoor dat deze mensen ook minder risico lopen op diabetes type 2.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Karen doet aan intermittent fasting: 'Sindsdien heb ik minder last van migraine'

Pure chocolade is gezond, maar met mate

Er zit natuurlijk wel meer dan alleen cacao in chocolade. Suiker bijvoorbeeld. Je doet er dus goed aan het hoe dan ook met mate te eten - zoals dat eigenlijk voor alles geldt. Houd een maximum aan van ongeveer twintig gram per persoon per dag (voor volwassenen). Maar: al met al genoeg zijn er genoeg redenen om af en toe eens een heerlijk stukje pure chocolade te nemen.

Voor dit artikel werkten we samen met Dokterdokter.nl. Daar vind je nog veel meer artikelen over gezondheid, gecontroleerd door artsen en medisch specialisten.

`