Coast to Coast Challenge

Je grenzen verkennen in de Schotse hooglanden

13 maart 2019 09:46 Aangepast: 15 maart 2019 12:02

170 kilometer hardlopen, mountainbiken en kajakken, dwars door de adembenemende Schotse Hooglanden. In twee dagen tijd van kust naar kust, deels off-road, langs uitgestrekte landschappen, oude kastelen en het enorme Loch Ness. Dat is de Coast to Coast Challenge. Roos Meij (36) gaat het doen.

“Ik kan niet wachten tot het moment dat we op Schiphol staan”, zegt Roos Meij. Samen met haar beste vriendin Lesley vertrekt ze op 5 april met nog 350 andere sportievelingen naar Schotland, voor de Healthy Fest Coast to Coast Challenge. Een dag later begint de extreme uitdaging met 15 kilometer hardlopen vanaf Cawdor Castle, waarna ze op de fiets stappen om 77 kilometer te mountainbiken langs Loch Ness. En dat is nog maar het begin.

Roos tijdens haar training Roos tijdens haar training

“Eigenlijk wilde ik graag eens een kwart triatlon doen”, vertelt Roos. “Mijn man had vorig jaar een halve triatlon gedaan en het leek mij ook wel interessant om zo’n evenement mee te maken en echt ergens voor te trainen. Ik ga wel regelmatig naar de sportschool, maar daar mis je toch een doel. Ik besloot te gaan hardlopen. Als ik 10 kilometer pijnvrij zou kunnen hardlopen, zou ik me daarna inschrijven voor een kwart triatlon.”

Die 10 kilometer pijnvrij lukte. Het trainen ging zelfs zo goed, dat de lat iets hoger werd gelegd. Want nog voordat Roos zich had ingeschreven voor een kwart triatlon, kwam de Coast to Coast Challenge in beeld. “Mijn vriendin Lesley hoorde over Healthy Fest Coast to Coast. Ga je mee, vroeg ze. Ik heb er wel een weekje over na moeten denken. Je bent met deze reis toch vier dagen van huis en we hebben allebei kinderen, dus dat moesten we wel even thuis overleggen. Gelukkig had ik nog wat credits bij mijn man opgebouwd door zijn halve triatlon, dus hij vond het goed. Toen hebben we ons in september ingeschreven en zijn we gelijk begonnen met trainen.”

Trainen is ook wel nodig, want de Coast to Coast Challenge gaat met z’n 170 kilometer wel een stapje verder dan een kwart triatlon. Gelukkig heeft Roos een goede basis. “Ik heb vroeger veel hockey gespeeld en ging de laatste jaren al regelmatig naar de sportschool. Sinds september sporten we volgens het trainingsschema voor gevorderden dat Healthy Fest aanbiedt op haar website.” Dat programma is ontwikkeld door triatlon expert Marcel Gierman. “Het geeft ons heel veel houvast. We houden ons er best goed aan, al volgen we het niet 100 procent. Dat redden we niet, de hoeveelheid uren die je er in zou moeten stoppen is voor ons doordeweeks niet te doen. Maar ik denk dat we zeker wel 80 procent van de trainingen afvinken.”

Dat houdt in dat Roos vijf dagen per week aan het sporten is. “Tot drie weken geleden ging het om 7 uur per week. De laatste weken is het opgelopen tot 8 uur. Krachttraining, hardlopen en fietsen.” En geen lullige afstanden: inmiddels zitten ze al op duurlopen van meer dan 20 kilometer en fietstochten van twee à drie uur. “Het fietsen doe ik tijdens de wintermaanden binnen op de Tacx (een fietstrainer, red.) Ondertussen kijk ik dan series op Netflix, anders houd ik het niet vol, omdat het binnen snel saai wordt. Buiten fietsen is makkelijker, dan heb je niet in de gaten dat je al 1,5 uur bezig bent. Dus ik kijk uit naar mooier weer, zodat we lekker naar buiten kunnen!”

Het trainen valt Roos best mee. “Lichamelijk gezien lukt het goed. En mentaal eigenlijk ook wel. Ik vind sporten gewoon heel leuk. Al worden die lange afstanden op den duur wel een beetje saai. Als ik twee uur hardloop met Lesley, dan heb je na een tijdje toch de week wel weer besproken. En als je dan je benen gaat voelen, is het best even lastig.”

“Het zwaarste vind ik eigenlijk om de tijd ervoor te vinden”, zegt Roos. “Het is ook een beetje ongezellig voor het thuisfront. De kinderen liggen gelukkig vaak al in bed, dus die merken er niet zo veel van. Ze klagen in elk geval nog niet. Maar om dat te voorkomen is het wel goed dat ’t over een maand klaar is! Mijn werk en gezin draaien gewoon door naast het sporten, maar mijn sociale leven ligt compleet op zijn gat. Al mijn vrije tijd staat nu in het teken van Coast to Coast. Dat is niet erg, het is maar tijdelijk.”

Over een paar weken is het zo ver. “Ik kijk er enorm naar uit. Vooral naar de finish”, lacht Roos. “Maar ook naar het evenement zelf. Je traint er best lang voor, dus nu mag het ook wel komen. Het lijkt me leuk om samen met de andere deelnemers de nederzetting te creëren waar we overnachten, in allemaal tenten. Waar ik tegenop zie? Die 23 kilometer hardlopen op dag twee, nadat je net een paar uur gefietst hebt. Dat is wel een killer. Maar goed, het moet ook niet te makkelijk worden. Ik hoop alleen dat het niet regent. Ik heb maar één paar schoenen, wat nou als het kletsnat wordt?”

Het fietsen en hardlopen gaat wel lukken, denkt Roos. “Tijden het trainen merk ik al dat ik steeds langer kan. Toen ik begon met hardlopen lag mijn knelpunt op 8 kilometer. Inmiddels ligt het op 18. Gisteren heb ik bijvoorbeeld een duurloop van 19 kilometer gedaan en vanmorgen vroeg een krachttraining en dat ging prima. Terwijl ik vroeger vijf dagen bij moest komen als ik zo’n afstand liep. Dat dat nu zo goed gaat, geeft wel een kick.”

Het laatste deel van het parcours in Schotland moeten de deelnemers kajakken. Dat heeft Roos nog nooit gedaan. “Maar daar zie ik eigenlijk niet zo tegenop”, zegt ze. “Als je eenmaal in die kajak zit, hoef je nog maar twee kilometer tot de finish. Desnoods zwemmen we dat!”

RTL Nieuws Weekend en Healthy Fest volgen Roos tijdens haar voorbereidingen op de Coast to Coast Challenge. Over twee weken lees je hier hoe belangrijk voeding en rust zijn tijdens het trainingsprogramma. En na afloop van de challenge vertelt Roos alles over haar ervaringen in de Schotse Hooglanden.

`