Carnaval

Beetje brak? Dit antikatermenu helpt

25 februari 2019 16:19 Aangepast: 01 maart 2019 12:23
Beeld © GettyImages

Dit weekend is het carnaval! We kunnen ons zomaar voorstellen dat er dan net iets meer drank doorheen gaat dan normaal. En waar dat tiende biertje 's nachts nog een prima plan leek, ben je nu iets minder blij met die keuze. Dit menu helpt de kater te verzachten.

Een kater kan je natuurlijk prima voorkomen door, nou ja, gewoon niet al te veel te drinken. En toch vooral ook af en toe een glas water of frisdrank tussendoor. Maar goed, carnaval is nou eenmaal een feest waarbij veel mensen lekker los willen gaan. En dat een paar dagen lang. Hoe zorg je dat je niet de rest van het weekend verpest met een ruige vrijdagavond? Wat je de volgende dag eet, kan daadwerkelijk een verschil maken, weten ze bij dokterdokter.nl. Zij stelden het ideale menu samen om de katterigheid mee te verzachten. 

Voor het ontbijt

Je hebt misschien trek in een vet kaasbroodje of wil juist liever niets eten, maar geloof ons: dat helpt echt niet. Wat is dan wel een goed ontbijt als je brak bent? In de eerste plaats: drink lekker veel water. Dat werkt tegen de onvermijdelijke nadorst, het activeert de stofwisseling en levert mineralen als magnesium - wat ook wel bekend staat als de katerkiller.

Neem daarbij een snee geroosterd brood met honing om je bloedsuikerspiegel te herstellen. Bovendien zorgt de honing voor een snellere afbraak van de alcohol, een effect dat versterkt wordt als je er nog een kiwi bij eet. Want bij de afbraak van vruchtensuiker komt nicotiamide vrij, wat ook het opruimen van de alcohol versnelt. Voor wat extra energie kan je nog een gekookt ei met wat zout eten en tot slot een kopje kamillethee drinken om je maag te kalmeren.

Voor de lunch

Tegen deze tijd ben je vast wel weer klaar voor ronde 2, zeker na zo'n heilzaam ontbijtje. Maar als je verstandig én gezellig wil doen, spreek je eerst nog even met wat vrienden thuis af voordat je je weer in het feestgedruis stort. En wat zet je ze dan voor?

In de eerste plaats: weersta de verleiding weer een biertje open te trekken. Ken je dat gevoel dat je hersenen in de magnetron hebben gelegen en totaal zijn uitgedroogd? Als je weer aan de alcohol gaat, droog je alleen maar verder uit en wordt je kater dus erger. Kies in plaats daarvan voor een flinke kan water, of bijvoorbeeld appelsap. De fructose in vruchtensap helpt je herstellen, maar sla de jus d'orange maar even over: dat irriteert je maag. 

Ook op tafel: een pan kippensoep en een schaal met augurkjes gerold in rookvlees. Door al dat gezuip heeft je lijf mineralen verloren en daarom verlangt het naar zoute en zure etenswaren. De soep is licht verteerbaar - wel zo fijn als je nog misselijk bent - en bevat met de kip en de noedels genoeg koolhydraten en proteïnen om je knorrende maag het zwijgen op te leggen. 

Voor het avondeten

Als je nu weer in een hossende menigte staat, is de verleiding waarschijnlijk groot om even snel een vette hap naar binnen te schuiven. Maar daar doe je je lever echt geen plezier mee: die heeft het al druk genoeg met het afbreken van al die alcohol (al is het nog van gisteravond). Beter eet je een lekkere salade met gerookte zalm en/of boontjes. De visolie in de zalm helpt je maag bij het afbreken van de alcohol en de peulvruchten zijn een gezonde bron van koolhydraten om je honger mee te stillen. 

Ook lekker en prima tegen een kater: wat asperges met gerookte ham. De aminozuren en mineralen in de asperges maken dat je sneller herstelt en zouden je levercellen beschermen tegen de giftige stoffen in al die baco's die je hebt weggetikt. Voor de lekkere trek neem je nog wat stokbrood met pesto, want je bent met je straffe kater ook gewoon een beetje zielig en je mag wel even lief voor jezelf zijn. En vergeet je niet water te blijven drinken? Daar ben je jezelf de volgende dag dankbaar voor.

Voor dit artikel werkten we samen met dokterdokter.nl. Daar vind je nog veel meer tips over gezond en lekker eten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore