Vitamine van de week

B11: zwangere vrouwen moeten altijd supplementen slikken

26 september 2018 12:08 Aangepast: 05 oktober 2018 11:22
Beeld © GettyImages

We krijgen het letterlijk met de paplepel ingegoten: zorg dat je je vitamientjes binnenkrijgt. Maar waar zijn ze nou precies allemaal goed voor? Deze week: Vitamine B11.

Waar is het goed voor?

Vitamine B11, beter bekend als foliumzuur, zorgt ervoor dat het lichaam goed functioneert. Het stimuleert de groei en helpt bij de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Ook zijn er aanwijzingen dat foliumzuur de kans op hart- en vaatziekten, dikkedarmkanker, dementie en depressie verkleint, maar daar is nog onvoldoende bewijs voor. Wel bewezen is het belang van B11 voor zwangere vrouwen. Het speelt namelijk een grote rol bij de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Het draagt bij aan de vorming van het zenuwstelsel, dat al vanaf de eerste dag na de bevruchting wordt aangelegd.

Waar zit het in?

In (voornamelijk groene) groenten, volkorenproducten, brood, vlees en zuivel. In de fruitmand tref je het aan in ananas, citroen, dadels, papaja, pruimen en zwarte bessen.

Hoeveel heb je ervan nodig?

Onder normale omstandigheden is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor volwassenen 300 microgram. Maar vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn, krijgen via de voeding niet genoeg foliumzuur binnen. Zij kunnen daarom beter elke dag 400 microgram foliumzuur slikken tot de tiende week van hun zwangerschap. Voor baby’s vanaf 6 maanden geldt als ADH 60 microgram, voor kinderen van 1-3 jaar 85 microgram, 4-8 jaar 150 microgram en 9-13 jaar 225 gram.

Wat gebeurt er als je er te weinig van binnen krijgt?

Dan liggen bloedarmoede, darmstoornissen en vermoeidheid op de loer. Ook geboorteafwijkingen kunnen een gevolg zijn van een tekort. Als je als zwangere vrouw te weinig foliumzuur binnen krijgt, is er een verhoogde kans dat het ongeboren kindje een open ruggetje, hazenlip en gespleten verhemelte oploopt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

B8: goed voor huid en haar, maar pas op met rauwe eieren

En te veel?

Wat voeding betreft kan een ‘overdosis’ foliumzuur voor zover bekend geen kwaad. Maar de vorm van foliumzuur die in tabletten zit, heeft bij hoge inname wel een vervelende bijwerking: die kan een vitamine B12-tekort maskeren. De aanvaardbare bovengrens voor foliumzuur uit supplementen die de Europese Voedselveiligheid Autoriteit (EFSA) heeft vastgesteld, is voor volwassenen 1.000 microgram per dag.

Anders nog iets?

In sommige landen noemen ze foliumzuur vitamine B9. Foliumzuur is net als zijn andere B-broeders wateroplosbaar. Dat betekent dat je lichaam ze niet of nauwelijks kan opslaan. Alles wat je er te veel aan binnenkrijgt, plas je doorgaans dus weer uit.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore