Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Gezondheid

Kont naar achteren, buik naar voren: zo zit je goed aan je bureau

21 juni 2018 15:40 Aangepast: 22 juni 2018 08:21
Het werken op twee schermen lijkt handig, maar kan een stijve nek geven. Beeld © Getty Images

Een kantoorbaan betekent niet alleen automatenkoffie, tl-buizen en airco, maar ook urenlang achter je computer zitten. En dat is niet goed voor je gezondheid. Met de juiste werkhouding kun je een hoop klachten voorkomen.

In Nederland zitten werknemers gemiddeld ruim vier uur achter een beeldscherm. En dat is, niet geheel verrassend, slecht voor je gezondheid. Droge ogen en oogvermoeidheid, een stijve nek, zeurende pijn in je armen vanwege muisgebruik; het komt allemaal voor. Hoe voorkom je dat?

Stoelhoogte en knieholte

Ten eerste: kijk naar je stoelhoogte. Om de juiste hoogte te bepalen, kun je het beste gaan staan en de zitting zo instellen dat deze vlak onder je knieschijf komt. De hoek tussen het boven- en onderbeen moet 90 graden zijn, zoals onderstaand plaatje goed weergeeft.

Zorg wel dat er een vuist past tussen de zitting en de knieholte. Dat is het meest optimaal voor de doorbloeding. Je voeten gaan plat op de grond, recht onder je en dus niet op de stoelpoten of met het ene been onder het andere.

Miniatuurvoorbeeld
Met de juiste hoek blijven de benen goed doorbloed. (Foto: Klantenservicefederatie)

Beeldscherm en rugbolling

Ten tweede: je rug. De bolling van je rugleuning moet je lage rug steunen. Je schouders moeten daarbij vrij kunnen bewegen. Misschien het best te onthouden: billen naar achteren en buik naar voren tot de rand van het bureau. Je onderarmen liggen dan gelijk op het bureau of op de armsteunen van je bureaustoel.

Die armen moeten er losjes op liggen, zodat je geen opgetrokken schouders hebt. Het beeldscherm moet dan op afstand van een gestrekte arm staan, je hoofd zoveel mogelijk rechtop. De muis bewegen gaat vanuit de hele onderarm, niet vanuit de pols.

Op meerdere beeldschermen werken wordt afgeraden, dat is slecht voor je nek, tenzij je je hele lichaam meedraait naar een scherm.

Maximale schermtijd

Het Arboportaal van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt dat intensief gebruik van beeldscherm en toetsenbord beperkt moet worden tot vier uur per dag. Voor werken achter een laptop geldt zelfs een limiet van twee uur per dag en maximaal één uur achter elkaar.

Is dat onhaalbaar vanwege de werkdruk, een baas als slavendrijver of 'niet de cultuur', let dan in ieder geval op je houding. Overigens is iedere werkgever in Nederland verplicht om zich aan de Arbowet te houden en werknemers goed voor te lichten over arbeidsrisico's.

Kantoorkont voorkomen

Wie na een tijdje last krijgt van zere kantoorbillen - het fenomeen 'kantoorkont' bestaat - kan het beste gaan staan, als je bureau verstelbaar is. Dat is beter voor je lijf, al zit er een 'maar' aan.

Want uit onderzoek van de Britse Loughborough University blijkt dat het effect van minder zitten op kantoor, thuis teniet wordt gedaan doordat mensen daar weer gaan zitten ('want ik heb al genoeg gedaan op kantoor').

Liggend werken is wellicht ook een optie: 

TNO heeft een checklist gemaakt om te beoordelen of je risico's loopt (je moet je hier wel voor registeren). Het ministerie waarschuwt tenslotte dat bij privébeeldschermgebruik dezelfde risico's gelden.

Meer op rtlz.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van