Gezondheid

Vergeet je stappenteller: deze methode maakt je fitter (en kost veel minder moeite)

31 januari 2018 12:14 Aangepast: 31 januari 2018 12:51
(Archieffoto) Beeld © iStock

Sinds de stappenteller op de smartphone zijn intrede deed, zijn heel wat mensen obsessief bezig dagelijks de tienduizend stappen vol te maken. Maar is dat wel zo effectief als je je conditie wilt onderhouden? Een BBC-programma kwam uit bij een veel eenvoudiger methode.

In het programma (The Truth About... Getting Fit) wordt de tienduizend-stappen-methode afgezet tegen drie wandelingetjes van tien minuten per dag, de zogeheten Active 10's. Daarbij zet je, alles bij elkaar, ongeveer drieduizend stappen. De gemiddelde testpersoon in het programma legt in die drie keer tien minuten zo'n tweeënhalve kilometer af.

Behoorlijk doorstappen

Presentator Michael Mosley liet de effectiviteit van de training onderzoeken door Robert Copeland, hoogleraar sport en gezondheid aan de Sheffield Hallam-universiteit. Die verdeelde de proefpersonen over een groep die de tienduizend-stappen-methode volgde, en een groep die Active 10's ging doen.

De deelnemers aan de Active 10's kregen de opdracht daarbij wél lekker door te stappen. "Je moet zó snel lopen", hield Copeland hen voor, "dat je nog kunt praten, maar niet meer kunt zingen." Het programma wordt vanavond om negen uur uitgezonden op BBC 1, maar we lichten vast een tipje van de sluier op: de deelnemers aan de Active 10-proef hadden het veel makkelijker dan de anderen om hun conditie op peil te krijgen én te houden.

Lunchpauze-loopje

Sommigen gingen groepjes vormen om er, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze, even gezamenlijk op uit te trekken. Zo haalden ze hun doel allemaal vrij simpel, terwijl de mensen uit de andere groep veel meer moeite bleken te hebben met het halen van hun limiet van tienduizend stappen.

"Wat we voor elkaar probeerden te krijgen", zegt Copeland, "was het verhogen van de hartslag." Bij de tienduizend-stappen-methode is dat niet van belang. Maar er zijn volop aanwijzingen, zegt Copeland, 'dat je juist daardoor het risico verlaagt op diabetes, hart- en vaatziekten en verschillende types kanker'.

Vergeet je stappenteller

Ben jij dus iemand die continu angstvallig op zijn stappenteller zit te kijken en vind je het niet makkelijk om de tienduizend te halen, dan zijn Active 10's ook voor jou misschien dé manier om je conditie te verbeteren – zonder er de hele dag mee bezig te hoeven zijn.

Superfit zonder er veel voor te doen

"We willen allemaal graag fit worden, maar het mag niet te veel moeite kosten." Editie NL keek naar simpele methoden om je conditie bij te spijkeren.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore