Gezondheid

Crashdiëten, nee! Maar wat dan wel?

30 december 2016 15:30 Aangepast: 04 juli 2018 10:38
Gezond eten: gebruik zoveel mogelijk verse en onbewerkte producten Beeld © iStock

Afvallen en meer bewegen zijn net als voorgaande jaren de meest genoemde goede voornemens. En dus gaan veel mensen in januari weer fanatiek met hun lichaam aan de slag. Maar weet wat je doet, want voor wie echt wil afvallen, is lijnen door middel van een crashdieet het slechtst denkbare idee.

Heel veel mensen vallen op een verkeerde manier af, zegt internist en hoogleraar obesitas Liesbeth van Rossum van het Centrum Gezond Gewicht tegen RTL Nieuws.

Crashdieet, doe het niet!

"Ze beginnen met een crashdieet, en ja, dat werkt altijd op de korte termijn, welk dieet je ook volgt. Het zijn namelijk diëten waarbij je heel weinig calorieën binnenkrijgt. Maar pas op, ze zijn erg ongezond."

"Je lichaam verzet zich ertegen. Dat gaat zich aanpassen en gaat vervolgens weer signalen geven dat je honger hebt. Je krijgt meer trek, en tot overmaat van ramp gaat je verbranding omlaag. Zelfs een jaar later staat het lichaam nog in de verkeerde stand."

Jojoën is heel slecht voor je

En zeker als je het vaker doet, is dat heel slecht voor je, zegt Van Rossum. "Dat jojoën is heel ongunstig voor je lichaam. Je spiermassa wordt aangetast, je loopt het risico om nog dikker te worden en zelfs obesitas te krijgen."

"Dus wij adviseren om gewoon gezond te leven, en om te gaan bewegen, maar dan op een leuke manier. Dan hoef je niet iedere januari opnieuw te beginnen."

TIPS:

Als de stap naar de sportschool (voorlopig nog) te groot is, heeft Van Rossum nog wel een paar opvallende tips om je levensstijl aan te passen.

Eten en drinken:

Thumbnail

Het klinkt wat obligaat, maar probeer gezond te eten en te drinken. Gebruik zoveel mogelijk verse en onbewerkte producten. Eet in ieder geval één keer per week vis. Neem per dag een handje ongezouten noten. En vermijd alcohol, frisdranken en vruchtensapjes. Die bevatten namelijk een enorme hoeveelheid suiker. Drink water, thee of koffie.

Thumbnail

Bewegen:

  • Probeer in te bouwen dat bewegen leuk is. Maak van bewegen een gewoonte. En dan hoef je niet direct aan een halve marathon te denken, maar zo nu en dan eens flink doorwandelen en eens een keertje heel hard de trap oplopen helpen al enorm.
  • Wat dus heel belangrijk is: zit niet constant stil. De radertjes in je lichaam moeten blijven doordraaien. Een misschien wat ongewone tip: richt je werkplek zo onhandig mogelijk in. Ga dus zover mogelijk van de printer en de koffiemachine vandaan zitten. De verbranding moet blijven doorgaan, en daarom is de onderbreking van het stilzitten zo belangrijk.
  • En hoe irritant het misschien ook is voor je collega, als je zit te werken is de hele dag met je voet tikken minstens zo effectief als iedere dag een half uur sporten. Fidgeting heet dat: het maken van kleine bewegingen met je handen en voeten. Het helpt echt, het risico op hart- en vaatziekten vermindert ervan.
  • Wat ook helpt: trappers onder je bureau.

Thumbnail

Vermijd stress:

Zorg ervoor dat je zo min mogelijk last hebt van stress. Mensen met chronische stress hebben namelijk een grotere kans om overgewicht te krijgen. Wie te vaak te veel van het  stresshormoon cortisol aanmaakt, krijgt 'snacktrek', gaat eten en dat vet zet zich vast op je buik.

Thumbnail

Slaap!

Ook heel belangrijk: zorg voor voldoende slaap. Zeven à acht uur slaap is gezond, niet meer, maar ook niet minder. Als je te weinig, te veel of onregelmatig slaapt, raakt je hormoonhuishouding in de war. Je krijgt meer trek, gaat meer eten, en komt aan. Daarom moeten mensen die in ploegendiensten werken ook extra alert zijn. Nachtdiensten ontregelen de hormoonhuishouding extra sterk, en daardoor vliegen de kilo's eraan.

Kou maakt slanker

Stel je lichaam wat vaker bloot aan de kou. Een paar uur per dag de thermostaat op 17 graden zorgt ervoor dat je lichaam 'bruin vet' activeert. Vet aanmaken, het klinkt wat paradoxaal, maar bruin vet is goed, het zet calorieën om in warmte en accelereert zo de verbranding.

Medicijnen:

Check, als je medicijnen gebruikt, bij je dokter of die het afvallen niet in de weg staan.

Liesbeth van Rossum:

Thumbnail

Liesbeth van Rossum is internist en hoogleraar obesitas aan het Erasmus MC in Rotterdam. Zij richtte daar in 2014 het Centrum Gezond Gewicht op, samen met kinderarts Erica van den Akker.

Het centrum zet zich in 'voor innovatieve en effectieve aanpak om overgewicht en obesitas bij kinderen en volwassenen tegen te gaan'. 

Meer op rtlnieuws.nl:

`