Leven na de coronacrisis

Zo maak je een frisse nieuwe start (met het hele gezin)

02 september 2020 12:26
Beeld © iStock

Het coronavirus heeft veel ellende gebracht, maar de lange isolatieperiode heeft veel mensen ook nieuwe inzichten opgeleverd. Als het oude normaal straks weer langzaam terugkeert, is het verleidelijk te vervallen in oude gewoontes en patronen. Hoe zorg je dat je de plannen en voornemens die je de afgelopen tijd hebt gemaakt daadwerkelijk uitvoert en volhoudt?

Maandenlang zaten we thuis, zagen we nauwelijks vrienden en andere dierbaren en waren er geen terrasjes, pretparken, bioscopen en vakantielanden waar we heen konden. Noodgedwongen was er opeens tijd voor reflectie die er daarvoor altijd bij inschoot, en kwamen er bij velen verlangens bovendrijven die eerder werden weggestopt. Nu we langzaamaan uitzicht lijken te hebben op ons oude normaal, is het tijd om de balans op te maken. Wat maakt je echt gelukkig, en hoe zorg je dat je je hart daarin volgt? Hoe breng je die dagdromen waar je op je strandbedje of tuinstoel over mijmerde nu wél ten uitvoer, en hoe houd je dat vol? Met andere woorden: hoe maak je een frisse nieuwe start?

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Scheidingspiek verwacht: zo voorkom je dat je relatie sneuvelt in coronatijd

Bewustwording is de eerste stap, zegt gedragspsycholoog Carin Prins, gespecialiseerd in verandermanagement. Dat is precies wat de coronaperiode veel mensen heeft gebracht, denkt ze. "Het hele systeem is een beetje in shock, en dat zet alles weer even op scherp. Weten wat je graag zou willen, daar begint het mee. Realiseer je dat je een vrij mens bent en de keuze hebt om te werken aan iets wat je een tijdlang hebt laten liggen. Wat heeft je er tot nu toe van weerhouden?" Bedenk ten tweede: wat als je het níét doet, hoe voel je je dan? "Hoe belangrijk is het voor je? Kijk naar je dagelijks leven, hoe heb je dat ingedeeld en waar kun je ruimte creëren om jezelf aan te sporen om tot een gedragsverandering te komen? Hoe zorg je dat je je niet laat leiden door de waan van de dag, maar bewuste keuzes maakt?"

Elke dag tien minuten 

Een mooi startpunt is volgens Prins om ’s ochtends iets eerder op te staan, om de tijd te nemen om te mediteren of rustig ademhalingsoefeningen te doen. "Maak het niet te groot, hou het klein. Bedenk wat je plannen zijn voor de dag, en wat je in ieder geval bereikt wilt hebben aan het einde van de dag. Waardoor voel je je goed? Neem tien minuten om te kijken naar momenten waarop je de ruimte kunt nemen om je plannen te gaan verwezenlijken, los van de dagelijkse dingen. Die ruimte moet je concreet vrijmaken."

Dat is precies wat Marieke Visser (36) doet. Sinds de coronatijd zet ze haar wekker elke dag een uur vroeger. "Dan heb ik de tijd om even rustig op te starten, mijn intenties te zetten, te bedenken wat ik wil van de dag en te mediteren, voordat om 7 uur het geweld met de kinderen losbarst. Daar ga ik heel goed op."

Waardevolle inzichten 

De coronaperiode bracht haar waardevolle inzichten. "Het was een mooi moment om even uit te zoomen. Hoe wil ik mijn leven vormgeven? We zijn zo gewend om ons leven op een bepaalde manier in te richten. Werken op gezette tijden, altijd haasten, haasten, haasten. Ik heb jarenlang meegedraaid in die prestatiegerichte maatschappij. Maar we verdoen zoveel tijd met filerijden, afspraken, verplichtingen, terwijl waar het echt om gaat - jezelf, je gezondheid en je gezin - er daardoor bij inschiet."

Tijdens het thuiswerken en thuis lesgeven merkte ze dat haar dochter van zes en haar zoon van drie helemaal opbloeiden. "Ik zag echt dat het ze goed deed. Omdat we meer tijd met elkaar hebben doorgebracht, zie ik nu veel beter waar ze behoefte aan hebben. Met een legere agenda kan ik ze dat ook bieden. Dat wil ik vooral vasthouden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Veel thuiswerkers willen na corona niet altijd meer naar kantoor

Hoe doe je dat? Hoe maak je je een nieuwe gewoonte eigen? Door het letterlijk in je agenda te zetten en je eraan te houden, zegt Prins. Dat klinkt simpel, maar in de praktijk word je natuurlijk vaak in verleiding gebracht door dingen die op dat moment leuker lijken, of verval je weer in oude gewoontes.

Wat moet wijken?

Prins: "Je moet voor jezelf helder hebben wat je wilt doen en wanneer je daar in je week tijd voor vrijmaakt. Zeg: op deze twee momenten in de week ga ik sporten, daar moeten andere dingen voor wijken. Waar ga je 'nee' tegen zeggen? Hoe bied je weerstand aan de verleidingen van de waan van de dag? Het is het verschil tussen denken op de korte en lange termijn. Als je bijvoorbeeld wilt gaan sporten, maar een vriendin nodigt je uit voor een etentje, dan zul je op dat moment misschien meer bevrediging halen uit dat etentje. Maar op de lange termijn ben je teleurgesteld in jezelf dat je niet doet wat je met jezelf had afgesproken. Als het je lukt om te doen wat je je had voorgenomen, kun je trots zijn op jezelf en daar krijg je weer nieuwe energie van."

'Mijn werk lijdt er niet onder als ik wat meer rust neem en soms even uitzoom – integendeel'

Marieke besloot haar leven voortaan anders in te delen. Minder werken voor haar eigen pr-bureau The Female Trail meer tijd maken voor haarzelf en de kinderen. Concreet doet ze dat door haar kinderen na de zomer, als ook haar jongste naar school gaat, niet meer naar de buitenschoolse opvang te brengen. Een kwestie van focus en kiezen, zegt ze. "Ik was een workaholic, stond altijd aan. In de coronaperiode heb ik ervaren dat ik als ondernemer mijn werk prima onder schooltijd gedaan kan krijgen. Nu kan ik veel meer rust pakken. Als ik nu de kinderen ophaal, kan ik er echt voor ze zijn." Daarbij maakt ze nu elke dag een ochtend- of avondwandeling. Ook dat blijft erin, zegt ze. "Ik laad ervan op. Mijn werk lijdt er niet onder als ik wat meer rust neem en soms even uitzoom – integendeel: door af en toe te vertragen kan ik daarna veel harder gaan."

Visualiseer jezelf over vijf jaar 

Merk je dat je nieuwe goede gewoontes na verloop van tijd weer versloffen, ga dan opnieuw de afspraak met jezelf aan, adviseert Prins. "Het is niet erg als je je leven weer laat leiden door de dagelijkse beslommeringen, maar houd je langetermijndoel voor ogen. En evalueer bijvoorbeeld na elke maand met jezelf hoe goed je het hebt volgehouden." Wat volgens Prins ook helpt: visualiseren hoe je leven eruitziet als je je plannen, dromen of verlangens verwezenlijkt. "Zo heb je duidelijk voor ogen wat het je gaat brengen. En bedenk ook dat als je door blijft gaan zoals je deed, je niet tot de dingen zult komen die je zou willen doen. Visualiseer jezelf over vijf jaar, dan denk je: waarom heb ik dat door mijn vingers laten glippen?"

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Als je na je 40ste pas weet wat je wilt: 'Ik voelde me schuldig, ik had toch goud in handen?'

Als het echt een opgave wordt, moet je bij jezelf te rade gaan of je het wel leuk genoeg vindt, zegt Prins. "Het gaat er ook om dat je plezier aan iets beleeft, dat het je goed doet. Als het een moetje wordt is het sowieso niet goed." Wat Marieke betreft: die twijfelt er niet aan of haar nieuwe levenswijze haar goed doet. "Ik ben zo erg de vruchten aan het plukken van deze nieuwe indeling van mijn leven en vaar daar zo veel beter bij – dat is de beste motivatie om dit vol te houden. Ik geniet meer van het samenzijn met de kinderen, mijn werk gaat beter en ik heb iedere dag meer energie. Ik zou het bijna van de daken willen schreeuwen."

Een beetje Amerikaans 

Het nieuwe schooljaar is voor de kinderen een frisse start. Hoe motiveer je ze na die lange zomer en dat vele thuiszitten om weer vol goede moed naar school te gaan? "Haal herinneringen op aan hoe leuk ze school vonden, maar benoem ook dat het in het begin misschien even niet zo leuk is en even wennen zal zijn", adviseert Carin Prins. "Bespreek ’s avonds aan de eettafel wat ze voor leuks hebben gedaan die dag en waar ze trots op zijn. Dat klinkt een beetje Amerikaans, maar zo’n positieve spirit helpt echt."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore