Gezin

De opvoedkwestie: 'Mijn zoon (5) wordt gepest door zijn neef'

09 juni 2020 07:10 Aangepast: 12 juni 2020 12:16
Beeld © iStock

Larissa maakt zich druk over de vriendschap tussen haar vijfjarige zoon en zijn oudere neef, die hem met regelmaat pest en buitensluit.

Het voelt allemaal heel dubbel voor Larissa: aan de ene kant is haar zoon erg dol op zijn neef, aan de andere kant is het contact niet gelijkwaardig: "Dean gaat graag om met zijn vier jaar oudere neef die ook nog eens vlak bij ons woont. Hij kijkt tegen hem op en vindt hem stoer. Maar vaak komt mijn zoon verdrietig terug van het spelen omdat zijn neef hem pest door gemene dingen te zeggen of hem ineens te negeren. Ik vind dit heel zielig voor Dean, ook vanwege het leeftijdsverschil. Moet ik het contact tussen mijn zoon en zijn neef een beetje ontmoedigen? Dat vind ik best lastig omdat ik de familiebanden niet wil schaden."

'Gaat het hier wel om plagen of om gedrag dat je vijfjarig nog niet begrijpt?'

Voordat er familievetes ontstaan, is het goed om allereerst te kijken wat er precies op die momenten gebeurt, adviseert orthopedagoog Loes Waanders: "Is het daadwerkelijk plagen of wellicht gedrag dat voor een vijfjarige nog lastig te begrijpen of mee om te gaan is? Een negenjarige is een stuk ouder, fysiek groter en dat kan voor een kleuter snel als imponerend overkomen. Waar komt het gedrag van de oudere neef uit voort: is het mogelijk frustratie over iets wat zijn jongere neefje nog niet kan?"

Feitelijk kijken

Waanders tipt om goed je ogen open te houden tijdens een speelafspraak en te kijken wat er op die momenten gebeurt: "Probeer dan zo objectief mogelijk te bekijken wat er feitelijk gebeurt. Mogelijk vraagt het neefje dingen van jouw zoontje die simpelweg nog te lastig zijn en uit hij daar frustratie over vanuit een eigen onmacht omdat hij niet weet hoe hiermee om te gaan."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De opvoedkwestie: 'Mijn dochter (11) is zwaar op de hand'

Probeer op die momenten als ‘tolk’ te fungeren door te benoemen wat je ziet zonder waardeoordeel, tipt de orthopedagoog. "In plaats van: 'Wat doe jij onaardig', zeg je: "Ik zie dat jij graag die puzzel wilt maken, maar je neefje is een heel stuk jonger dan jij en voor hem is dat nog lastig.'"

Andere focus 

"Benoem ook wat hij kan doen. Dus in plaats van zijn neefje te kleineren, kan hij ook een puzzelstukje alvast in de buurt van de juiste plaats leggen, zodat zijn neefje het kan afmaken. Zo zet je hem in zijn kracht en focus je op wat je wél wilt zien. Niet elk kind voelt dit van nature zelf goed aan of krijgt vanuit huis de handvatten mee."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De opvoedkwestie: onze zoon is erg eenkennig

Volgens Waanders is het goed om met je kind te bespreken wat nog ‘leuk’ is en wat ‘niet leuk’: "Wat is een grapje en wat is maar kwetsend gedrag, en wat kun je op die momenten doen. Zo maak je het leerzaam en leer je ook het onderscheid tussen plagen en pesten."

Handvatten 

"Maak het concreet door je zoontje handvatten te geven: eerst ga je naar de moeder van je neef als hij dat zegt, houdt het niet op en word jij er verdrietig van dan stop je met spelen en kom je gewoon naar huis."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore