Gezin

De vakantie voorbij, nu weer op tijd naar bed – maar hoe dan?

21 augustus 2018 07:00 Aangepast: 21 augustus 2018 09:04
(Archieffoto) Beeld © iStock

Met het einde van de zomervakantie komt ook de standaard kinderbedtijd weer om de hoek kijken. Al kan het nog een hele klus zijn om je kinderen weer om half 8 plat te hebben in plaats van om elf uur 's avonds, zoals op de camping in Frankrijk. "Breng ze op de normale tijd naar bed, maar laat ze dan nog even lezen."

Heerlijk dat je kind zich in de zomervakantie heeft kunnen opladen, maar nu is het weer tijd om de wekker te zetten. Dan helpt het als je kind op tijd in bed ligt. Daar doe je je kind een plezier mee (het leert beter), jezelf (minder 'schiet nou oh-ops') en de leerkracht (je kind let beter op). Alleen, hoe breng je dat je negenjarige aan zijn verstand?

ZIE OOK: Leraren met frisse moed weer naar school: 'Maar het wordt een pittig jaar'

Slaapcoach Susanne Willekes heeft wel tips om je kind weer in een passender slaapritme te krijgen. "Als ze normaal om acht uur naar bed gaan en op de vakantie elke avond er pas om elf uur inlagen, dan is niet altijd gezegd dat ze eenmaal thuis direct weer de oude bedtijd te pakken hebben", zegt ze. "Als je de tijd hebt, is het handig om je kind elke avond weer iets eerder in bed te leggen. Zeg een kwartier tot twintig minuten, tot je weer de goede tijd te pakken hebt."

In de praktijk werkt het alleen vaak niet zo, weet pedagoog Krista Okma. Vaak genoeg komen kinderen op zondag terug om op maandag weer naar school te gaan. "Natuurlijk is het goed om kinderen op school voor te bereiden, maar zo niet, dan overleven ze het ook wel. Bovendien houden scholen er vaak rekening mee dat kinderen net terug zijn van vakantie."

Zoveel slaap heeft je kind elke 24 uur nodig:

  • Kinderen van 1-2 jaar: 11 tot 14 uur (inclusief dutjes overdag)
  • Kinderen van 3-5 jaar: 10 tot 13 uur (inclusief dutjes overdag)
  • Kinderen van 6-12 jaar: 9 tot 12 uur
  • Kinderen van 13-18 jaar: 8 tot 10 uur

Wel doen:

  • Verduisterende gordijnen in de kamer van je kind hangen

Niet doen:

  • Vlak voor het slapengaan je kind nog op de telefoon/tablet laten; het blauwe licht verstoort de aanmaak van melatonine.

Rustig afbouwen

Ze stelt daarom een tussenvorm voor om de overgang van vakantie naar school wat zachter te maken. "Breng ze op de normale tijd naar bed, maar laat ze dan nog even lezen, lees ze voor, luister een muziekje. Bouw de dag rustiger af dan je op vakantie deed, maar stel er nog wel even iets tegenover. Dan voorkom je protestacties van je kinderen."

Slaapcoach Willekes is iets stelliger: leg je kind gewoon op de vaste tijd in bed, adviseert ze. "Zeker de eerste avond is de kans vrij groot dat het gewoon in slaap valt, door de drukte van de vakantie en het slaaptekort erna."

Thumbnail

Geen schermen

Deze tips werken sowieso goed voor basisschoolkinderen. De slaap van pubers wordt niet alleen verstoord door een andere bedtijd, maar ook door hormonen. "Hun bedtijd in de vakantie ligt vaak wel wat dichter bij hun standaard slapengaan", zegt Willekes. "Die kun je dus wat makkelijker in één keer terugbrengen."

Krista Okma heeft ook nog een goede tip voor de ochtenden. "Zet de wekker dan juist iets eerder, zowel die van jezelf als die van de kinderen. Je moet weer wennen, dus neem de tijd om fysiek even wakker te worden." Het helpt volgens de pedagoge ook om het laatste weekeinde van de vakantie (of het weekeinde na de eerste schoolweek) rustig aan te doen. "Dan is iedereen de week erna weer oké."

Alleen maar vermoeider

Tot slot nog een heads-up voor de mazzelaars die nu nog op vakantie zijn: kinderen krijgen over het algemeen pas tussen hun zesde en achtste het vermogen om uit te slapen. "In de meeste gevallen geldt echter: hoe later de bedtijd, hoe slechter de nacht of hoe vroeger het kind wakker is", zegt Willekes.

Mocht je dus denken dat je kleuter die gemiste slaap er 's ochtends wel aan vastplakt: dat is waarschijnlijk niet het geval. Willekes: "Kinderen pakken te weinig uren als ze zoveel later naar bed gaan en worden er alleen maar vermoeider van." 

Ze adviseert ouders dan ook om niet in het mediterrane ritme mee te gaan, siësta of niet. "In Zuid-Europese landen werkt het toch ook, denken veel ouders. Wat ze niet zien, is dat ook in die landen kinderen vaak concentratieproblemen hebben."

Over die siësta gesproken...

Word je daar nou echt minder suf van?

Meer op rtlnieuws.nl:

`