Gezin

Laat naar bed en vroeg weer wakker: hoe de hitte de nachtrust van kinderen verstoort

06 juni 2018 05:56 Aangepast: 06 juni 2018 17:06
Slapen in de hitte. Beeld © Getty

Het is natuurlijk heerlijk, het warme weer. Maar voor de slaap van kinderen is het funest. Laat naar bed door de hitte en vroeg weer wakker door de felle zonnestralen en het gefluit van vogels, met humeurige kinderen tot gevolg. Slaapgeneeskundige en kinderneuroloog Sigrid Pillen legt uit welk effect de hitte op de nachtrust van kinderen heeft.

"Laat slapen door de warmte en om 6 uur weer wakker door het licht en de fluitende vogels", schrijft Simone Krowinkel onder onze oproep op Facebook. "We doen het rustig aan. Ik denk dat je het beste gewoon kunt accepteren dat het zo warm is. No stress."

De reactie van Simone is voor veel mensen met kinderen maar al te herkenbaar. Somnoloog en kinderneuroloog Sigrid Pillen legt uit hoe het komt dat kinderen zo slecht slapen wanneer de temperatuur oploopt en vertelt wat we eraan kunnen doen. 

Routine

"Hier gaan ze iets later naar bed, omdat ze wat langer buiten spelen", schrijft Mieke Ruitinga op Facebook. Het is een van de factoren die bijdragen aan slechte slaap, zegt Pillen. "Door de warmte wordt je routine verstoord. Normaal doe je 's avonds rustig aan en bereid je je voor op het slapen gaan. Maar als het warm is, ben je 's avonds actiever. Vaak begint het op zomeravonden eindelijk wat af te koelen en kom je dan pas tot leven. Zo'n routineverandering zorgt ervoor dat het lastiger is om slaap te pakken. We zijn nu eenmaal gewoontedieren."

Voeding heeft ook effect op je nachtrust:

Bonen en linzen zijn bijvoorbeeld een slaapstimulator.

Temperatuur

"Daarnaast is het zo dat je beter inslaapt als je huid koeler is dan de kerntemperatuur in je lichaam", zegt Pillen. "Op die manier kan je lichaam beter afkoelen. Hoe koeler de omgeving, hoe beter dus."

Wel heeft de warmte tegelijkertijd ook positieve effecten op de nachtrust, zegt Pillen. "Het is lastiger in te slapen, maar kinderen (en volwassenen) slapen het tweede deel van de nacht wel beter door. Dat komt doordat je als het koeler is 's nachts soms wakker wordt omdat je lichaam teveel is afgekoeld. Op zo'n moment trek je bijvoorbeeld de dekens over je heen. Als het warm is, heb je daar geen last van."

Dat herkent Roy Damiët Pieters ook. "Mijn kinderen slapen heel vast en diep", schrijft hij op Facebook. "Ja, ze zijn wat hangeriger, maar dat zijn volwassenen ook met dit weer."

Tips op je kind beter te laten slapen

  • De eerste tip is een open deur: maak het koeler in huis. Maar er is nog veel meer te doen, zegt Sigrid Pillen. "Denk na over waar je je kind te slapen legt. Als de woonkamer  beneden veel koeler is, zou je je kind daar kunnen laten inslapen en hem halverwege de nacht naar boven kunnen verhuizen."
  • Breng je kind liever iets later naar bed, dan het te laten woelen en draaien, luidt het advies van Pillen. "Maar wat je daarbij wel moet voorkomen, is dat het dag-nachtritme te veel gaat verschuiven." Dat doe je door 's ochtends  gewoon weer op tijd op te staan en snel het ochtendzonnetje op te zoeken. "Gelukkig werkt het  zo dat als je veel licht ziet en veel beweegt overdag je minder slaap nodig hebt 's nachts", zegt Pillen. "Je slaapt efficiënter."
  • Drink voldoende overdag, adviseert de kinderarts ook. "Je zweet 's nachts extra om je warmte kwijt te raken. Wie niet genoeg drinkt, wordt wakker van de dorst."
  • Tot slot is beweging echt belangrijk om te kunnen slapen, zegt Pillen. "Doe waterspelletjes, zorg dat je kinderen in beweging blijven om daarna lekker te kunnen slapen."

Beweging

Doordat je met warm weer minder beweegt dan wanneer het koeler is, wordt de nachtrust ook beïnvloed, zegt de somnoloog. "Je moet letterlijk moe worden en bewegingen zorgen daarvoor. Daarom is het met mooi weer een goed idee om te gaan zwemmen. Geheid dat ze 's nachts dan beter slapen."

Melatonine

Tot slot is het zo dat hoe meer licht je in de avond ziet, hoe later je lichaam het slaaphormoon melatonine aanmaakt, zegt Pillen. "Dat is een effect dat je niet gelijk merkt, maar gedurende een periode van hitte merkbaar wordt. Je ritme verschuift langzaam maar zeker, doordat je biologische klok denkt: het is nog dag, dus ik begin wat later met de aanmaak van melatonine. Door niet te veel uit te slapen, en 's ochtends direct het daglicht op te zoeken, kun je je ritme in het gareel houden."

Meer op rtlnieuws.nl:

`