Gezin

Kinderen in combinatieklassen krijgen vaker minder goed onderwijs

30 april 2018 13:11 Aangepast: 30 april 2018 16:50
Leerlingen op een basisschool. Beeld © ANP

Kinderen die in een combinatieklas zitten, krijgen minder goed les dan leerlingen die het klaslokaal alleen met leeftijdsgenoten moeten delen. Dat komt vooral doordat het lesgeven aan combinatieklassen meer vraagt van de leraren.

​Dat blijkt uit een rapport van de Onderwijsinspectie, gebaseerd op 7000 lesobservaties in de afgelopen vijf jaar. Leraren van combinatiegroepen – dus klassen met meerdere leerjaren bij elkaar – moeten in dezelfde hoeveelheid lestijd leerlingen met grotere niveauverschillen lesgeven. En dat leidt vaker dan in homogene groepen tot een onvoldoende in leskwaliteit.

Zo is de betrokkenheid van de leerlingen in combinatiegroepen – dus of ze serieus aan het werk zijn – vaker onvoldoende dan in homogene groepen: 8 tegenover 5 procent. Is de uitleg vaker onduidelijk: 12 tegenover 8 procent. En wordt de afstemming van de instructies aan de verschillende niveaus door de inspecteurs vaker met een onvoldoende beoordeeld: 36 tegenover 32 procent.

Homogene klas

"In een homogene klas zie je dat leraren kinderen die snel werken een korte instructie geven", legt Jan-Willem Swane uit, woordvoerder van de Onderwijsinspectie. "Kinderen die wat meer uitleg nodig hebben, worden even bij de docent geroepen voor wat extra instructies. In een homogene groep is het al best ingewikkeld om dit goed te doen. Bij een combiklas speelt dat door de grotere niveauverschillen nóg meer."

In Den Haag mogen peuters al naar de basisschool:

Daar is een proef gestart om peuters met een achterstand bij te scholen.

In het onderzoek is niet gekeken naar de verschillen tussen noodzakelijke combinatieklassen – bijvoorbeeld bij scholen met weinig leerlingen – en combiklassen omdat het past bij de onderwijsvorm, zoals bijvoorbeeld bij Montessorischolen het geval is. Swane kan zich voorstellen dat voor deze scholen andere resultaten gelden, omdat deze leraren opgeleid zijn om aan combinatieklassen les te geven.

Oproep aan schoolbesturen

Wat deze cijfers vooral tonen, is dat het belangrijk is om voor combinatieklassen docenten neer te zetten die dit aankunnen, concludeert Swane. "Dus het is ook een oproep aan schoolbesturen. Docenten van combinatieklassen moeten nog meer dan anders in staat zijn het onderwijs af te stemmen op de verschillen tussen leerlingen."

"Het is dus van belang dat schoolbesturen weten welke docenten dat goed kunnen", vindt Swane. "En leerkrachten die hier niet voldoende in thuis zijn, moeten bijgeschoold worden."

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore