Jubileum

Al 6000 cliffhangers: zo blijft GTST leuk

04 april 2019 11:22 Aangepast: 05 april 2019 10:56
Beeld © RTL

Vanavond wordt alweer de 6000ste aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden uitgezonden. Hoe houden de makers de soap na bijna dertig jaar nog steeds boeiend voor de kijkers?

Rohan Gottschalk werkt al bijna twintig jaar bij GTST. Hij begon er als scenarioschrijver, stuurde vervolgens het schrijversteam aan en ging daarna aan de slag als creative producer, waarbij hij alle creatieve uitingen in goede banen leidde. Tegenwoordig is hij 'producent daily drama', wat er feitelijk op neerkomt dat hij de baas is van Goede Tijden.

Een paar keer per week komt Gottschalk samen met het 15-koppige schrijversteam van GTST. Hoofdschrijvers, die de grote lijnen uitzetten, storyliners, die alle scènes van de week samenvatten in een korte zin – 'in deze scène gaan Ludo en Rik met elkaar op de vuist', bijvoorbeeld – en dialoogschrijvers, die de scènes uitwerken in dialogen en het uiteindelijke script. Dat script komt vervolgens bij productie terecht, waarna er nog eindredactie overheen gaat. 'Een geoliede machine', noemt Gottschalk het. Van idee tot daadwerkelijk script neemt het proces zo'n acht weken in beslag.

'De belangrijkste ingrediënten? Dat zijn spanning, liefde, familierelaties en een vleugje humor'

Om GTST-waardig te zijn, moet een script in elk geval aan een aantal basisvoorwaarden voldoen. "Het moet een mix zijn van spanning, liefde, familierelaties en een vleugje humor. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten." En natuurlijk mag een goede cliffhanger niet ontbreken. "Daar is de soap bekend mee geworden. Elke dag moet zo'n spannend eind hebben, dat je de dag erna wel móet kijken omdat je wil weten hoe het afloopt."

Inspiratie voor de verhaallijnen doen de makers overal en nergens op. In hun eigen levens, in hun omgeving, in boeken die ze lezen, en in het nieuws. "In het nieuws komen we verhalen tegen die nu spelen en maatschappelijk relevant zijn. Verhalen over sugar girls, slut shaming, cat fishing op sociale media. Die passen goed in GTST en houden het ook fris. Het gaat er niet zozeer om dat we per se actuele thema's in de verhaallijnen willen verwerken, als wel dat we willen laten zien wat voor emotionele impact dergelijke verhalen op onze personages hebben."

Een van de mooiste verhaallijnen van de afgelopen tijd vindt Gottschalk die van de dementie van de zus van Janine. "Dat verhaal heeft me op veel punten geraakt. Omdat je meeleeft met de karakters en met hen meevoelt wat de impact van de ziekte is. Het zal je maar gebeuren, het zal je zus maar zijn, wat voor keuzes moet je daarin maken? Uiteindelijk gaat het over het verliezen van een geliefde, van je zus, over iemand die zich bewust is dat hij dingen aan het vergeten is, dat hij gaat sterven. Dat zijn universele thema's."

Rohan Gottschalk Rohan Gottschalk

Ook op de parachutesprongscène, een paar zomercliffs geleden, is hij trots. Aan het einde van de laatste aflevering voor de zomerstop sprong iemand zich tijdens het vrijgezellenfeestje van Nuran en Rik te pletter met een onklaar gemaakte parachute. Kijkers zaten de hele zomer in spanning over wie het slachtoffer was, en wie de moordenaar. "Op papier zag het er al goed uit, en die scène is ook in alle details fantastisch uitgevoerd. Hij klopte helemaal."

Nu lineaire televisie de aandacht van de kijker moet delen met on-demanddiensten als Videoland en Netflix, trekt Goede Tijden nog altijd rond de miljoen kijkers per avond. Over de toekomst van de soap maakt Gottschalk zich vooralsnog geen zorgen, 'maar het nieuwe kijken is wel iets waar we ons bewust van zijn.' "Daarom richten we ons de laatste jaren niet meer alleen op tv, maar ook op andere kanalen en platformen, zoals Videoland en sociale media. Niemand weet precies hoe het medialandschap er over een paar jaar uitziet. Om relevant te blijven moeten we blijven innoveren en kijken naar wat er beter kan, en op welke manier. Eind deze maand gaan we op een nieuwe manier verhalen vertellen, zoals dat nog niet eerder is gedaan rondom een serie in Nederland. Binnenkort maken we daar meer over bekend."

'De verhalen zijn vaak herkenbaar en soms ook larger than life'

Dat de kijkers GTST nog steeds weten te vinden, is volgens Gottschalk vooral te danken aan het team dat de verhalen van A tot Z vormgeeft en elkaar blijft uitdagen. "We zijn continu met elkaar in overleg en dagen elkaar uit. Zo blijven we scherp. De verhalen en situaties zijn vaak heel invoelbaar en herkenbaar, en aan de andere kant soms larger than life. Voor veel mensen zijn we al jaren een anker. Dat half uurtje entertainment op de dag waarin ze even kunnen wegdromen, ontspannen en naar het lief en leed van anderen kunnen kijken. Is dat het geheim van GTST? Het is zeker een belangrijk element."

De 6000ste aflevering belooft een bijzondere te worden. "Het is een minifilm. De aflevering duurt een uur en is volledig op locatie gedraaid in plaats van in de studio. Dat hebben we nog nooit eerder gedaan." En voor de kijkers die GTST niet meer zo trouw volgen als vroeger of nu eindelijk eens willen aanhaken is er goed nieuws: het verhaal staat op zichzelf. "Je hoeft niet 5999 afleveringen gezien te hebben om het verhaal te kunnen volgen", zegt Gottschalk. "Je valt in een vrijgezellenfeestje van een groep jongens en daar kom je makkelijk in. Er start een nieuw verhaal."

De 6000ste aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden is vanavond om 20.00 uur te zien bij RTL 4.

`