Ga naar de inhoud
Van onze partner Albert Heijn

Het eten van morgen zien, proeven en beleven

Beeld © Albert Heijn

Op 29 en 30 april organiseerde Albert Heijn het Beter eten Festival, waar hun missie om beter eten voor iedereen bereikbaar te maken tot leven kwam. RTL Z was erbij en blikt terug.

Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Dat is de missie van Albert Heijn en deze missie probeert de supermarktketen op verschillende manieren te volbrengen. Zo verkleint Albert Heijn samen met meer dan duizend boeren en telers de impact op het klimaat en verdubbelden ze het plantaardige -assortiment in hun winkels om de transitie naar een plantaardiger voedselpatroon te versnellen. Daarnaast lanceerde de supermarktketen een app om een gezondere levensstijl te stimuleren en zijn al hun eigen merk-verpakkingen over een paar jaar 100% recyclebaar.

Beter eten Festival

Afgelopen vrijdag en zaterdag konden klanten deze missie van Albert Heijn ook op een andere manier zien, proeven en beleven: tijdens de eerste editie van het Beter eten Festival in Expo Haarlemmermeer. Iedereen die geïnteresseerd is in voeding en wat dit voor jezelf en je omgeving kan betekenen kon hier naar verschillende topsprekers luisteren, interactieve sessies en workshops volgen en natuurlijk volop het voedsel van nu en morgen proeven.

“Wij staan met Albert Heijn al 135 jaar midden in de samenleving en leveren eten en drinken aan heel veel mensen. Daarmee hebben we natuurlijk een bepaalde verantwoordelijkheid”, vertelt Albert Heijn-ceo Marit van Egmond. “Met dit festival willen we mensen inspireren om ook eens wat nieuws en anders te proberen op weg naar een gezondere, socialere en duurzamere samenleving.”

Een gezondere leefstijl in kleine stapjes

Het festival bestond uit drie verschillende ‘werelden’: Beter eten is beter leven, Beter eten verbindt en Beter eten is de wereld beter achterlaten.

De Beter leven-wereld stond in het teken van je lekkerder in je vel voelen door een gezondere leefstijl. Hier werd onder andere gesproken door (oud-)topsporters Irene Schouten en Mark Tuitert en door hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Ook konden bezoekers verschillende health checks doen, hun metabolische leeftijd ontdekken en een ontspanmomentje inplannen middels AI.

Huisarts Tamara de Weijer was één van de sprekers in deze ‘wereld’. Zij is als hoofdcoach betrokken bij de FoodFirst-app die Albert Heijn vorig jaar lanceerde. De Weijer: “Met deze app willen we mensen helpen een gezondere leefstijl te ontwikkelen. Dit doen we door hele kleine en concrete doelen te stellen, op die manier is de kans namelijk veel groter dat je een duurzame gedragsverandering bereikt. Dus niet van de ene op de andere dag totaal anders gaan eten én drie keer per week sporten, maar bijvoorbeeld eerst elke dag iets meer groente en fruit eten. En als dat gelukt is, verder met de volgende kleine stap.”

Beter eten verbindt

De tweede wereld ging over de verbindende rol die eten kan vervullen. Deze verbinding konden bezoekers aan den lijve ondervinden door samen met andere bezoekers aan een grote tafel te eten en praten over hoe eten culturen samen kan brengen, maar ook over onderwerpen als eenzaamheid. Sprekers aan deze tafel waren onder andere topchef Joris Bijdendijk en (kookboeken)schrijvers Abdelkader en SaidaNadi-Benali.

Eerder deze maand liet Albert Heijn al zien hoe eten kan verbinden met de openlucht iftars die ze in verschillende Nederlandse steden voor meer dan 1800 medewerkers, klanten en buren organiseerden.

Beter eten is de wereld beter achterlaten

De derde en laatste wereld ging over wat Albert Heijn allemaal doet om de wereld beter achter te laten. Bezoekers kregen antwoord op vragen over waarom biologisch eten vaak duurder is en waarom sommige producten in plastic zitten: “We zoeken altijd naar de balans tussen het behoud van kwaliteit enerzijds en het tegengaan van verspilling anderzijds. En op dit moment is het voor het milieu nog altijd beter om producten als paprika en komkommer in plastic te verkopen dan wanneer we dat niet zouden doen en dus meer van deze producten weg moeten gooien,” vertelt supermarktmanager Coco van Alphen.

Bezoekers konden in deze wereld ook zelf aan de slag. Denk aan workshops om minder voedsel te verspillen of een insectenhotel maken ter bevordering van biodiversiteit. Ook hier betraden verschillende sprekers het podium waaronder Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), muzikant Typhoon en sociaal ondernemer Hanna Verboom.

Kijk terug en beleef het festival mee

RTL Z was op het Beter eten festival aanwezig en legde de hoogtepunten vast in een tien minuten durende video. Dus heb jij het Beter eten Festival gemist of was je er wel bij en wil je het nog eens opnieuw beleven? Bekijk de videoregistratie hieronder: