Ga naar de inhoud
Aangeboden door: Emma-sleep

5 slaaptips voor een optimale nachtrust

Een goede nachtrust is van onschatbare waarde voor je welzijn. Gemiddeld heeft een mens 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig, maar de kwaliteit van die slaap is net zo cruciaal. Fysiotherapeut Guido Bakker geeft enkele waardevolle tips om jouw slaap te optimaliseren.

Slaap bestaat uit verschillende fasen, zoals inslapen, lichte slaap, diepe slaap en de REM-slaap. Onderbroken slaap kan het moeilijk maken om de diepe en REM-slaap te bereiken, wat uitermate vermoeiend is. Met onderstaande tips zorg je ervoor dat je slaap niet doorbroken wordt.

Tip 1: Matras, kussen en dekbed

Een kwalitatief matras is essentieel voor een goede nachtrust. “Zelf heb ik een matras die is ontwikkeld door slaap-experts. Hij ligt precies goed voor mij en is helemaal gesteld naar mijn eigen voorkeur. Zorg dus, net als ik, voor een matras met de beste pocket-vering”. Leuk weetje: dit matras heeft meerdere prijzen gewonnen, dus dat belooft wat!

Qua lichaamshouding raadt Guido aan toch te liggen zoals je zelf het lekkerst ligt. “Toch merk ik in mijn praktijk dat veel mensen die op hun buik slapen veel meer rugklachten ervaren. Het beste voor je rug is daarom om op je zij te liggen, het liefst met een kussen tussen je knieën”.

Het kussen waar je op slaapt is heel persoonlijk. Wat in ieder geval heel belangrijk is, is dat je nekwervels goed zijn uitgelijnd met de rest van je wervelkolom. Wat betreft het dekbed zorgt een zwaarder dekbed voor een betere nachtrust. De druk op je lichaam zorgt namelijk voor meer geborgenheid, wat je zenuwstelsel kalmeert.

Tip 2: Denk aan je houding overdag

“Je houding overdag, heeft invloed op je slaap”, vertelt Guido. Als je bijvoorbeeld moet zitten voor werk, dan kan je lichaam zijn energie niet goed kwijt. “Het is daarom des te belangrijker om naast voldoende beweging tussendoor, ook een actievere zithouding aan te nemen, zodat je meer ontspannen naar bed gaat”, legt hij uit.

Tip 3: Vermijd blauw licht

Zorg dat je een uur voor het slapengaan blauw licht vermijdt. Dat betekent: geen laptop, geen telefoon en geen televisie. Als dit onvermijdelijk is, overweeg dan een bril met blauwlichtfilter.

Tip 4: Stress

Beweeg om stress kwijt te raken, maar vermijd intensieve training vlak voor het slapengaan. Een rustige wandeling is effectief om spanning los te laten. Stress verminderen is essentieel voor een goede nachtrust.

Tip 5: Warmte voor ontspanning

Een lekkere warme douche kan ook goed helpen met slapen. Het ontspant namelijk de spieren. Dit bereidt het hele lichaam voor op goede, diepe rust.

Merk je tenslotte dat je snel last hebt van plafonddienst? Dan heeft Guido nog een paar goeie tips voor je: “Schrijf je gedachten van je af als je merkt dat je veel piekert. Wat ook kan helpen is om je te focussen op je ademhaling. Je ademt 4 seconden in door je neus, dit houd je 4 seconden vast, 4 seconden adem je uit door je mond en dit houd je tenslotte weer 4 seconden vast”.

Slaaptips van fysiotherapeut Guido

03:12